Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 65282 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #70 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:28:11
Daar kan een beetje pietluttige agent voor een paar honderd euro aan bekeuringen ophalen.

Waarom is het een "pietluttige" agent als er een agent hier boetes voor uit zou schrijven?

Je geeft zelf aan dat het verboden is met een uitroepteken er achter.
En als iets verboden is dan is het niet meer dan logisch dat hier tegen opgetreden wordt.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #71 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:33:53
@Kusje: het gaat in dit geval om een setje aan bekeuringen, samen goed voor enkele honderden euro's. Ik kan me voorstellen dat niet iedere agent ook direct alle mogelijke bonnen wil verzilveren, maar het bij 1 of 2 zal laten. Vandaar dat ik wat kort door de bocht "pietluttig" zei. Overigens zou het niet meer dan terecht zijn om ze daadwerkelijk allemaal te schrijven. Wat mij betreft nog liever gisteren dan vandaag: cowboys kan ik in het verkeer missen als kiespijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #72 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:20:26
@Lt.Col.Me
Dank voor de info omtrent Begeleidingsvoertuig. Ga die regeling nog eens uitpluizen.
Nooit mee bezig gehouden maar ik blijf leergierig.
Heb het verhaal omtrent MP3 niet uitgezocht voor dit verhaal maar was er al eens op gestuit en goed onthouden omdat ik
dat soort dingen graag weet en omdat je nooit weet of je de info een keer kan gebruiken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #73 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:14:19
@Kusje: het gaat in dit geval om een setje aan bekeuringen, samen goed voor enkele honderden euro's. Ik kan me voorstellen dat niet iedere agent ook direct alle mogelijke bonnen wil verzilveren, maar het bij 1 of 2 zal laten. Vandaar dat ik wat kort door de bocht "pietluttig" zei. Overigens zou het niet meer dan terecht zijn om ze daadwerkelijk allemaal te schrijven. Wat mij betreft nog liever gisteren dan vandaag: cowboys kan ik in het verkeer missen als kiespijn.

Misschien wat off-topic maar is het niet zo dat er een max. aantal bonnen wordt geschreven    
Ik kan me er iets vaags van herinneren dat Van Spee hier over een uitspraak heeft gedaan in wegmisbruikers


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #74 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:18:15
@Lt.Col.Me
Dank voor de info omtrent Begeleidingsvoertuig. Ga die regeling nog eens uitpluizen.
(...)
Zie bijvoorbeeld deze website voor een beknopt overzichtje. De eisen zelf staan in de bijlage van de Regeling Verkeersregelaars 2009.

Misschien wat off-topic maar is het niet zo dat er een max. aantal bonnen wordt geschreven    
Ik kan me er iets vaags van herinneren dat Van Spee hier over een uitspraak heeft gedaan in wegmisbruikers
Ik ben niet van de politie, dus ikzelf moet het antwoord op deze vraag schuldig blijven. Maar ik ga er vanuit dat onze blauwe vrienden daar een antwoord voor klaar hebben!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #75 Gepost op: 4 oktober 2011, 23:41:41
Misschien wat off-topic maar is het niet zo dat er een max. aantal bonnen wordt geschreven    
Ik kan me er iets vaags van herinneren dat Van Spee hier over een uitspraak heeft gedaan in wegmisbruikers

Even uit mijn hoofd gezegd is de max gelegd op 3 bonnen wat een agent mag uitschrijven dit ter voorkoming dat het uit de hand loopt.
Graag een bevestiging dan wel ontkrachting van deze max.

EDIT: Ik heb het dan puur over een staande houding per overtreder.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #76 Gepost op: 5 oktober 2011, 01:00:41
EDIT: Ik heb het dan puur over een staande houding per overtreder.

Dat was de ook de vraag  ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #77 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:46:19
@ Enrico1972

Hieronder de regelgeving waar aan de transportbegeleider en zijn voertuig aan moeten voldoen.

Transportbegeleiders
De transportbegeleider heeft als taak het begeleiden van exceptionele transporten, waarvoor conform de Beleidsregel Ontheffingverlening Exceptionele Transporten RDW begeleiding noodzakelijk is.

Krachtens de wettelijke regelgeving moet een transportbegeleider een landelijke aanstelling als verkeersregelaar hebben. Dit is uiteraard nodig omdat een exceptioneel transport niet ophoudt bij gemeente- of provinciegrenzen. De transportbegeleider voert de voor verkeersregelaars verplicht gestelde kleding.

Daarnaast maakt de transportbegeleider gebruik van een speciaal daartoe ingericht geel begeleidingsvoertuig, voorzien van retroreflecterende markeringen, een verlicht transparant en gele signalering. Met het verlichte transparant kan en mag de transportbegeleider aanwijzingen geven vanuit zijn voertuig. Dit mag niet op wegen onder beheer van het Rijk of op kruispunten. Daar moet te voet het verkeer geregeld worden.

Eisen aan het begeleidingsvoertuig
Met ingang van 1 maart 2009 zijn de eisen voor de begeleidingsvoertuigen zonder twijfel duidelijk vastgelegd. Het begeleidingsvoertuig is een bedrijfsauto en kan met nadruk geen personenauto, camper of motorfiets zijn. De eisen voor wat betreft markering en inrichting zijn opgenomen in de Regeling Verkeersregelaars 2009.

Noot: getoonde afbeeldingen zijn eenvoudige weergaven. Per type voertuig kan een andere configuratie mogelijk of wenselijk zijn. De afbeeldingen dienen uitsluitend ter verduidelijking van de tekst hiernaast.
  • De wagen heeft over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte van 1,75 meter.
  • De kleur van de wagen is geel, RAL 1003, RAL 1004 of RAL 1023.
  • De auto is voorzien van geel zwaai-, knipper- of flitslicht, zichtbaar vanaf een afstand van 25 meter rondom het voertuig, gemeten op 1,50 meter boven het wegdek. Aan de voorzijde van de wagen mag een secundaire set gele signaalverlichting zijn gemonteerd, op een hoogte tussen 0,40 meter en 1,20 meter boven het wegdek, met een zichthoek van maximaal 90 graden.
  • Het begeleidingsvoertuig is voorzien van een verlicht transparant, zodanig gemonteerd dat deze aan de achterzijde goed zichtbaar is.
  • De wagen is voorzien van volledige contourmarkering aan de zijkanten en de achterkant, conform ECE-104 klasse C, geďnstalleerd volgens de Regeling Permanente Eisen. De kleurstelling is wit of geel voor de zijkant en rood, wit of geel aan de achterkant.
  • De markering aan de zijkant bestaat uit chevronpijlen die naar de voorzijde van het voertuig zijn gericht, afwisselend rood en geel gekleurd. De markering voldoet aan ECE-104 klasse E. De minimale lengte is 1,00 meter en de hoogte van de pijlen is minimaal 0,30 meter, de breedte van iedere pijl is 0,10 meter. De markering mag geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en de oppervlakte mag in elk geval niet meer zijn dan 1/3 van de totale oppervlakte binnen de contourmarkering.
  • De voorzijde van het voertuig is voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die "naar boven wijzen" onder een hoek van 45 graden. De oppervlakte is minimaal 0,50 vierkante meter en de breedte van de lijnen is minimaal 0,10 meter en maximaal 0,12 meter. Het materiaal voldoet aan ECE-104 klasse E.
  • De achterzijde is eveneens voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die onder een hoek van 45 graden "omhoog wijzen". De markering moet binnen de contourmarkering aangebracht zijn en kent dezelfde afmetingen als de voorzijde.
  • Een logo mag aan beide zijkanten van het voertuig zijn aangebracht met een maximale afmeting van 0,40 meter bij 0,20 meter. Het logo is niet retroreflecterend.
  • De aanduiding 'CONVOI EXCEPTIONNEL' is op de voorzijde en achterzijde aangebracht met een maximale hoogte van 0,20 meter. De breedte is niet breder dan het voertuig zelf en de aanduiding is niet retroreflecterend. Een bepaald lettertype is niet voorgeschreven.

Uitrusting in het begeleidingsvoertuig
De Regeling Verkeersregelaars 2009 bepaalt verder de uitrusting die in het begeleidingsvoertuig aanwezig moet zijn.

  • Een ingebouwde communicatie-installatie;
  • Een mobiel station voor communicatie tussen de transport-begeleider(s) en de chauffeur van het exceptionele transport;
  • Een GSM-telefoon;
  • Een rolbandmeter van minimaal 20 meter;
  • Een hoogtemeter van minimaal 5 meter;
  • Acht pylonen (verkeerskegels) of zogenaamde klapbakens;
  • Rood/wit afzetlint;
  • Een zaklantaarn met rode kegel;
  • Een EHBO-set; en
  • Een goed werkende brandblusser van minimaal 2 kilogram.


BRON:
http://www.verkeersplan.com/transportbegeleider.htm

Op de site staat nog een voorbeeld van voertuig wat bij de noot hoort die halverwege het stuk tekst staat.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #78 Gepost op: 5 oktober 2011, 15:51:35
@Enrico: goed uitgezocht maar het doet in het geheel niet terzake. Een begeleidingsvoertuig dient een bedrijfsauto te zijn en over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte te hebben van 1,75 meter. Een Piaggio MP3 is nooit een bedrijfsauto (in de zin van de Regeling Voertuigen), laat staat dat het voldoet aan de eis omtrent daklijnhoogte. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de andere eisen die aan begeleidingsvoertuigen worden gesteld.

Iedere motorfiets, Piaggio en vergelijkbare zaken zijn niet toegestaan als begeleidingsvoertuig. Dat betekent dus ook dat zij niet met ingeschakelde signalering achter, voor of naast zo'n transport mogen rijden, en al helemaal niet dat zij vanaf zo'n ding aanwijzingen mogen geven aan het verkeer. Volstrekt verboden! Daar kan een beetje pietluttige agent voor een paar honderd euro aan bekeuringen ophalen.

Dát is exact wat ik bedoelde ;-)
Om deze reden kan men natuurlijk nooit een ontheffing van het RDW krijgen. Als men die wel gehad heeft, is dat heel slordig van de betreffende ambtenaar.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #79 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:32:34
Dát is exact wat ik bedoelde ;-)
Om deze reden kan men natuurlijk nooit een ontheffing van het RDW krijgen. Als men die wel gehad heeft, is dat heel slordig van de betreffende ambtenaar.

Je hebt ook helemaal gelijk als men alleen met dit voertuig aanwezig is, echter zoals ik al aangaf hebben ze ontheffing om hem in te zetten als secundair ondersteunend voertuig om het personeel van a naar b te brengen waar men uitstapt en het verkeer regelt. Echter net als de motorren van VKRC en van der Linden mogen deze gewoon OGS voeren omdat zij een atentiewaarde vragen voor de bestuurder die op dat moment buiten het voertuig zijn werk doet.

Waarom is het een "pietluttige" agent als er een agent hier boetes voor uit zou schrijven?

Je geeft zelf aan dat het verboden is met een uitroepteken er achter.
En als iets verboden is dan is het niet meer dan logisch dat hier tegen opgetreden wordt.  

Beiden hebben jullie gelijk maar ook weer ongelijk, de wetgever heeft bepaald dat het verboden is om verkeer te regellen vanaf, maar zoals ik hiervoer al aangaf worden de voertuigen gebruikt om van a naar b te komen en eventueel midden op een rijstrook te plaatsen.

Dan heb ik gelijk nog een puntje mbt de eisen van die bedrijfsauto....."een bedrijfsauto te zijn en over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte te hebben van 1,75 meter", RWS heeft geen enkelle vrijstelling van deze eis, dus elke navara voldoet niet aan deze eis, maar zo ook niet de navara's gebruikt door enkelle grote "jongens" in het begeleiden. Ik zou liever zien dat men deze regel aan pakt en de eisen vereenvoudigd, te meer omdat niet voor elke begeleiding zulke grote voertuigen benodigd zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.