Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 65170 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #80 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:00:10
Je hebt ook helemaal gelijk als men alleen met dit voertuig aanwezig is, echter zoals ik al aangaf hebben ze ontheffing om hem in te zetten als secundair ondersteunend voertuig om het personeel van a naar b te brengen waar men uitstapt en het verkeer regelt. Echter net als de motorren van VKRC en van der Linden mogen deze gewoon OGS voeren omdat zij een atentiewaarde vragen voor de bestuurder die op dat moment buiten het voertuig zijn werk doet.
Onzin, voor het vervoeren van personen van A naar B mag geen amber signalering gevoerd worden. Dat voldoet niet aan het gestelde in de Regeling OGS. Pas op de werklocatie mag signalering gevoerd worden. Jammer genoeg maken velen echter misbruik van de goede wil van de politie om dat te gedogen.

Beiden hebben jullie gelijk maar ook weer ongelijk, de wetgever heeft bepaald dat het verboden is om verkeer te regellen vanaf, maar zoals ik hiervoer al aangaf worden de voertuigen gebruikt om van a naar b te komen en eventueel midden op een rijstrook te plaatsen.
Dat is mooi, maar verboden voor de begeleiding van uitzonderlijke transporten.

Dan heb ik gelijk nog een puntje mbt de eisen van die bedrijfsauto....."een bedrijfsauto te zijn en over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte te hebben van 1,75 meter", RWS heeft geen enkelle vrijstelling van deze eis, dus elke navara voldoet niet aan deze eis, maar zo ook niet de navara's gebruikt door enkelle grote "jongens" in het begeleiden. Ik zou liever zien dat men deze regel aan pakt en de eisen vereenvoudigd, te meer omdat niet voor elke begeleiding zulke grote voertuigen benodigd zijn.
Het gaat niet om de Navara's van Rijkswaterstaat of de pickup's in dienst bij aannemers als Van der Linden of Traffic Support. Zij voeren immers geen transportbegeleidingen uit. Het gaat specifiek om begeleidingsvoertuigen voor transporten waarvoor een ontheffing nodig is. De minimale daklijnhoogte, maar ook de kleur en de striping, is geïntroduceerd om een voldoende opvallend voertuig te verplichten. Een voertuig van bijna 2 meter hoog zie je immers niet over het hoofd. Bedrijven die toch nog pickup's inzetten voor transportbegeleidingen mogen dit nog tot 1 maart 2014 doen, daarna is het over en sluiten!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #81 Gepost op: 6 oktober 2011, 23:20:02
Je hebt ook helemaal gelijk als men alleen met dit voertuig aanwezig is, echter zoals ik al aangaf hebben ze ontheffing om hem in te zetten als secundair ondersteunend voertuig om het personeel van a naar b te brengen waar men uitstapt en het verkeer regelt. Echter net als de motorren van VKRC en van der Linden mogen deze gewoon OGS voeren omdat zij een atentiewaarde vragen voor de bestuurder die op dat moment buiten het voertuig zijn werk doet.

Een motor (anders dan in dienst van diensten genoemd in art.29, 1e lid en art. 30b RVV1990) mogen volgens art lid 2 nooit zijn voorzien van knipperende verlichting, anders dan de richtingaanwijzers en alarmlichten. Dus ook die van de VKRC en van der Linden niet...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #82 Gepost op: 7 oktober 2011, 16:06:54
Een motor (anders dan in dienst van diensten genoemd in art.29, 1e lid en art. 30b RVV1990) mogen volgens art lid 2 nooit zijn voorzien van knipperende verlichting, anders dan de richtingaanwijzers en alarmlichten. Dus ook die van de VKRC en van der Linden niet...
Ik mis de referentie naar het artikel in je bericht, maar als je doelt op de Regeling Voertuigen waarin dit staat vermeld: dat geldt niet alleen voor motorfietsen, maar ook voor alle andere voertuigen. Het is verboden om te hebben (Regeling Voertuigen) maar je moet het in bepaalde omstandigheden wel voeren (Regeling OGS). Net als het verlichte transparant: die mag je wel hebben (Regeling Voertuigen) maar je mag 'm niet voeren (RVV).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #83 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:48:02
Daarom is bij ons ook de afspraak: rood kruis negeren=bon. Ooit in 15 minuten er met een collega ruim 60 op kenteken geschreven. Uiteraard alleen als je geen andere bezigheden hebt bij het incident, maar dat spreekt voor zich.

Dit omdat het gaat om de veiligheid van de hulpverleners en wegwerkers ter plaatse.

soms denk ik wel eens:  "hebben agenten niks beters te doen dan bonnen schrijven". maar in dit geval vind ik zelfs dat alleen een bon soms niet genoeg is.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #84 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:13:48
soms denk ik wel eens:  "hebben agenten niks beters te doen dan bonnen schrijven". maar in dit geval vind ik zelfs dat alleen een bon soms niet genoeg is.

Ik denk in alle gevallen als een agent een bon schrijft:    
"Hij/zij is bezig met zijn/haar werk    
Alleen is het jammer dat diegene die, die overtreding maakt er voor zorgt dat die agent niet iets anders kon doen..........................."

Als ik agent zou zijn zou ik deze opmerking dan ook maken indien een overtreder kokkies opmerkingen maakt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #85 Gepost op: 7 oktober 2011, 23:29:36
Onzin, voor het vervoeren van personen van A naar B mag geen amber signalering gevoerd worden. Dat voldoet niet aan het gestelde in de Regeling OGS. Pas op de werklocatie mag signalering gevoerd worden. Jammer genoeg maken velen echter misbruik van de goede wil van de politie om dat te gedogen.

Als ik mijn voertuig op de rijstrook neerzet, uitstap en het verkeer regel in de juiste kleding dan is er geen regel die ik overtreed. Zo ook de opleider en examinator die mij dit heeft aangeleerd.

Dat is mooi, maar verboden voor de begeleiding van uitzonderlijke transporten.

Bij mijn weten is het niet alleen het begeleiden van transporten echter het regellen van verkeer uberhaupt.

soms denk ik wel eens:  "hebben agenten niks beters te doen dan bonnen schrijven". maar in dit geval vind ik zelfs dat alleen een bon soms niet genoeg is.

Als 1 van de mensen die vaak als eerste en als laatste stil staat en of aanrijd of wegrijd bij een rood kruis.... graag die boete achterwege laten en OvJ bellen voor inname rijbewijs! en kokkie ik nodig je uit bij deze om een avond mee te gaan, dan ben je gelijk van die instelling af.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #86 Gepost op: 8 oktober 2011, 00:19:56
Ik denk in alle gevallen als een agent een bon schrijft:    
"Hij/zij is bezig met zijn/haar werk    
Alleen is het jammer dat diegene die, die overtreding maakt er voor zorgt dat die agent niet iets anders kon doen..........................."

Als ik agent zou zijn zou ik deze opmerking dan ook maken indien een overtreder kokkies opmerkingen maakt.
Als ik mijn voertuig op de rijstrook neerzet, uitstap en het verkeer regel in de juiste kleding dan is er geen regel die ik overtreed. Zo ook de opleider en examinator die mij dit heeft aangeleerd.

Bij mijn weten is het niet alleen het begeleiden van transporten echter het regellen van verkeer uberhaupt.

Als 1 van de mensen die vaak als eerste en als laatste stil staat en of aanrijd of wegrijd bij een rood kruis.... graag die boete achterwege laten en OvJ bellen voor inname rijbewijs! en kokkie ik nodig je uit bij deze om een avond mee te gaan, dan ben je gelijk van die instelling af.



Ik denk dat mijn opmerking iets anders begrepen wordt dan dat ik bedoeld heb. Ik sta volledig achter het feit dat agenten boetes uitschrijven. Wel vind ik dat er agenten zijn die soms wat te snel een boete uitschrijven. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en daarmee wil ik niemand tegen de borst stoten.
Verder bedoelde ik, dat als iemand doorrijd bij een roodkruis, er wat mij betrefd harder ingegrepen mag worden. Dus vandaar vind ik de boete alleen niet voldoende, maar inname rijbewijs zou ik beter vinden. @ HIT: Ik neem graag je uitnodiging aan, want ik sta altijd open om dit soort zaken vanuit een ander perspectief te bekijken.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #87 Gepost op: 8 oktober 2011, 00:27:14
Een motor (anders dan in dienst van diensten genoemd in art.29, 1e lid en art. 30b RVV1990) mogen volgens art lid 2 nooit zijn voorzien van knipperende verlichting, anders dan de richtingaanwijzers en alarmlichten. Dus ook die van de VKRC en van der Linden niet...

Bij ons in de regio, o.a. werkende voor de Graafschap, zijn een groep motorrijders die op hun motoren zwaailampen e.d. voeren. Echter werken zij vrij nauw samen met politie. Zal er in dit geval dit gedoogd worden? zij begeleiden namelijk ook regelmatig met politie de suportersbussen van de tegenpartij.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #88 Gepost op: 8 oktober 2011, 21:07:01
Als ik mijn voertuig op de rijstrook neerzet, uitstap en het verkeer regel in de juiste kleding dan is er geen regel die ik overtreed. Zo ook de opleider en examinator die mij dit heeft aangeleerd.
Akkoord. In jouw geval met de botser of in de meeste gevallen met een fatsoenlijke en opvallende (bedrijfs)auto kan ik me daar ook alles bij voorstellen. Ik vraag me echter af of je een motorfiets daadwerkelijk zou willen gebruiken als buffervoertuig / afzettingsvoertuig.

Bij mijn weten is het niet alleen het begeleiden van transporten echter het regellen van verkeer uberhaupt.
De discussie ging over het gebruik van motorfietsen en/of daarop gelijkende voertuigen (Piaggio's) als transportbegeleidingsvoertuig. Ja, je kunt een motorfiets of Piaggio dwars op een rijstrook zetten, je kunt er mee van A naar B, allemaal prima. Mijn punt is dat dit absoluut niet toegestaan is voor de begeleiding van uitzonderlijke transporten. Men mag met een motor of Piaggio niet voor een uitzonderlijk transport uitrijden om 'm dwars op de straat te zetten. Dit is geen "gewoon" verkeer regelen meer, maar transport begeleiden. En dat doen wij tegenwoordig met voertuigen die aan bepaalde eisen voldoen. Een motor of Piaggio (o.a.) voldoen niet aan die eisen.
Terechte opmerking is dat het regelen van het verkeer vanaf zo'n ding sowieso verboden is, uitgezonderd voor politie/KMar en weginspecteurs van RWS (hoewel er ook in de Regeling staat dat op Rijkswegen te voet het verkeer geregeld moet worden).

Bij ons in de regio, o.a. werkende voor de Graafschap, zijn een groep motorrijders die op hun motoren zwaailampen e.d. voeren. Echter werken zij vrij nauw samen met politie. Zal er in dit geval dit gedoogd worden? zij begeleiden namelijk ook regelmatig met politie de suportersbussen van de tegenpartij.
Dit mag niet. Particuliere motoren met zwaailichten en toestanden mogen niet worden ingezet voor begeleidingstaken, dat staat immers niet als toegestane omstandigheid in de Regeling OGS. Dit is denk ik een typisch geval van het welbekende "oom agent weet het ook niet precies, dus laat het maar gaan; en stiekem zijn ze best handig die lui". Overigens heel bijzonder dat de politie het begeleiden van supportersbussen van de tegenpartij overlaat aan private partijen. In het kader van de openbare orde zou ik als politie die taak niet willen uitbesteden, en ik zou als private partij die taak niet willen hebben...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #89 Gepost op: 8 oktober 2011, 22:55:38
Zo bedoelde ik het ook lt. col. dat het voertuig word gebruikt als "afzethek" en vervoermiddel aldus Mammoet zelf.

Echter, RWS heeft geen vrijstelling van deze regel buiten de "verkeersstop" dit staat duidelijk beschreven hoe ze dat moeten doen en onder welke regelling. Franka zal dat wel kunnen vertellen waar dat staat.

Jij hebt wel ff een puntje van denken gegeven, mijn bussen zijn manschapsbussen (dubbelcabine) maar veel van de bussen gebruikt in mijn omgeving zijn puur enkelcabine voertuigen. Ook Brinks verkeer en diverse andere organisatie's gebruikt deze..... Maar eigenlijk zijn ze dus niet goed voor begeleidende werken. Ff voor er een wijsneus is, ja mijn voertuigen zijn wit, dus zowieso niet toerijkend.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.