OGS incident boerderij 4 mensen onwel en 26 koeien dood Elimmerweg - Schuinesloot 23-11-2010

Auteur Topic: OGS incident boerderij 4 mensen onwel en 26 koeien dood Elimmerweg - Schuinesloot 23-11-2010  (gelezen 6203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Helaas kan ik aan mijn vorige bericht al niets meer toevoegen. Ik wilde echter nog wel reageren op de titel: die klopt voor geen meter. Ongevallen door mixen van mest zijn volstrekt niet zeldzaam. Ze gebeuren vaak. Alleen is dit helaas nogal een taboe onderwerp. Het merendeel blijft binnenshuis - slechts het uiterste piepkleine topje van de ijsberg komt in de media.
Zolang de mythe van de titel in stand blijft en iedereen net blijft doen of dit bijna nooit gebeurt, realiseren velen zich ook niet hoe groot dit gevaar daadwerkelijk is. Niet voor omwonenden, maar wel voor een ieder die zich bevindt in de betreffende ruimte waar het gas vrijkomt.

Ik wil degenen bedanken die dit incident aan mij hebben doorgemeld zodat ik hem kon toevoegen aan mijn register van mestongevallen. Hopelijk gaan nog veel meer mensen mij dit melden, zodat er een klein, klein beetje meer inzicht komt in de omvang van het probleem - en de dringende noodzaak om kennis hierover te verspreiden zodat het aantal mestongevallen de komende jaren hopelijk afneemt.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Helaas kan ik aan mijn vorige bericht al niets meer toevoegen. Ik wilde echter nog wel reageren op de titel: die klopt voor geen meter. Ongevallen door mixen van mest zijn volstrekt niet zeldzaam. Ze gebeuren vaak. Alleen is dit helaas nogal een taboe onderwerp. Het merendeel blijft binnenshuis - slechts het uiterste piepkleine topje van de ijsberg komt in de media.
Zolang de mythe van de titel in stand blijft en iedereen net blijft doen of dit bijna nooit gebeurt, realiseren velen zich ook niet hoe groot dit gevaar daadwerkelijk is. Niet voor omwonenden, maar wel voor een ieder die zich bevindt in de betreffende ruimte waar het gas vrijkomt.

Ik wil degenen bedanken die dit incident aan mij hebben doorgemeld zodat ik hem kon toevoegen aan mijn register van mestongevallen. Hopelijk gaan nog veel meer mensen mij dit melden, zodat er een klein, klein beetje meer inzicht komt in de omvang van het probleem - en de dringende noodzaak om kennis hierover te verspreiden zodat het aantal mestongevallen de komende jaren hopelijk afneemt.

Kan je misschien nog iets meer uitleggen over het 'schuimen'? Is dit een symptoom van een reactie?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ik dacht al, waar blijft TG ;)

Citaat
Ik heb gehoord dat één van de medewerkers had gezegd dat er diesel in de stal moest worden gegooid. Want dan stopt het met schuimen" vertelt de man

Bovenstaande opmerking komt uit het stuk wat door jou geplaatst is. Ik vroeg mij af wat hier het waarheidsgehalte van is.

Toevallig heb ik vorige week een oefening mogen observeren, waarbij de aanwezige waarnemend OGS aangaf dat voor veel problemen simpele oplossingen (letterlijk en figuurlijk) te vinden zijn. Is dit er een van, of is het gewoon een onzin opmerking (we kunnen het maar uit de wereld hebben)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ik dacht al, waar blijft TG ;)  Bovenstaande opmerking komt uit het stuk wat door jou geplaatst is. Ik vroeg mij af wat hier het waarheidsgehalte van is.

Toevallig heb ik vorige week een oefening mogen observeren, waarbij de aanwezige waarnemend OGS aangaf dat voor veel problemen simpele oplossingen (letterlijk en figuurlijk) te vinden zijn. Is dit er een van, of is het gewoon een onzin opmerking (we kunnen het maar uit de wereld hebben)

Heel simpel. Diesel is een oplosmiddel. Het breekt schuimbellen af. Het gieten van diesel op schuim in de mestput is binnen de agrarische wereld een bekend (maar i.v.m. milieu niet geoorloofd) middel om (tijdelijk) van je schuimprobleem af te komen. Je pakt daarmee niet de oorzaak maar het gevolg aan. Andere olie-achtige middelen, zoals slaolie, werken ook maar zijn milieuvriendelijker.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Kan je misschien nog iets meer uitleggen over het 'schuimen'? Is dit een symptoom van een reactie?

Schuim op de mest ontstaat doordat er in de mest enorme biologische activiteit plaatsvindt. Vergelijkbaar met rijzen van beslag. Bacteriën die veel organisch materiaal beschikbaar krijgen, gaan dit massaal verteren. Daarbij produceren ze veel gas (zoals methaan, CO2 en H2S). Al dat gas komt samen met mestmateriaal (zetmeel of eiwit) omhoog en vormt een snel groeiende schuimlaag. De bellen in het schuim bestaan puur uit mestgassen. Daardoor is dat schuim dodelijk voor jonge dieren of dieren op korte pootjes, die óf met de snuit in het schuim terecht komen, of de bellen kapot breken doordat ze door het schuim lopen.
Snelle schuimvorming ontstaat wanneer er plotseling voedselrijk materiaal in de mestput terecht komt, zoals melkzuur of een grote hoeveelheid lekkend voer. Ook het lozen van spuiwater in de mestput kan dit effect hebben.

Kan iemand vertellen welk product precies in de mestput terecht is gekomen?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Schuim op de mest ontstaat doordat er in de mest enorme biologische activiteit plaatsvindt. Vergelijkbaar met rijzen van beslag. Bacteriën die veel organisch materiaal beschikbaar krijgen, gaan dit massaal verteren. Daarbij produceren ze veel gas (zoals methaan, CO2 en H2S). Al dat gas komt samen met mestmateriaal (zetmeel of eiwit) omhoog en vormt een snel groeiende schuimlaag. De bellen in het schuim bestaan puur uit mestgassen. Daardoor is dat schuim dodelijk voor jonge dieren of dieren op korte pootjes, die óf met de snuit in het schuim terecht komen, of de bellen kapot breken doordat ze door het schuim lopen.
Snelle schuimvorming ontstaat wanneer er plotseling voedselrijk materiaal in de mestput terecht komt, zoals melkzuur of een grote hoeveelheid lekkend voer. Ook het lozen van spuiwater in de mestput kan dit effect hebben.

Kan iemand vertellen welk product precies in de mestput terecht is gekomen?

Kan je dan beter niet een grote ventilator in de deur opening zetten + een achterdeur open ipv met diesel de schuimlaag af te breken?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Kan je dan beter niet een grote ventilator in de deur opening zetten + een achterdeur open ipv met diesel de schuimlaag af te breken?

Wanneer je te maken hebt met mestgassen, is optimale ventilatie sowieso prio 1. Ga je aan het schuim rommelen, dan is overdrukventilatie wel nuttig, maar is het veel en veel veiliger wanneer iedereen - mens en dier - uit die stal is (en uit andere ruimten waar dezelfde mestput onderdoor loopt) voordat men begint het schuim weg te werken. Het schuim wegwerken met een ventilator is erg lastig. Doordat de wanden van de bubbels bestaan uit vrij stevig zetmeel of eiwit, breek je dit niet zo makkelijk af. Beter is, de mest goed en grondig te mixen. Soms is 1 maal genoeg, soms moet dit enkele malen worden herhaald.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter