eCall: chip die de traumaheli voor je regelthttp://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/3671640/1277034/ecall-chip-die-de-traumaheli-voor-je-regelt.html25-11-2010 17:13
NXP, IBM en ANWB demonstreren de eCall
In de Haagse duinen is een witte BMW uit de bocht gevlogen. De bestuurder en zijn passagier hebben bloed op hun gezicht en zijn in shock. Gelukkig heeft hun auto zelf de alarmcentrale gebeld en hangt de telefoniste al aan de lijn. 'Maakt u zich geen zorgen. Ik weet waar uw zich bevindt en regel direct een ambulance voor u.' Hoe weet u nou waar ik ben?, schreeuwt het slachtoffer overstuur.
De telefoniste ziet op haar beeldscherm exact waar de wagen staat, met een nauwkeurigheid van tien meter. Op een Google Maps-kaart knippert een rode stip met een informatiekader ernaast. Het kader meldt het merk en het kenteken van de wagen, het aantal inzittenden, de status van de airbags en wat andere gegevens die rechtstreeks vanuit de auto zijn doorgeseind.
Zodra de schade en eventueel letsel is genoteerd, kan de telefoniste de ambulance alarmeren. De locatiecoördinaten worden doorgestuurd naar de meldkamer. Daarna regelt ze een takelwagen. Iedereen wordt binnen enkele minuten ingeschakeld om de gewonde automobilisten te helpen. En dat alles dankzij een vernuftige technologie die al langer bestaat, maar binnenkort Europees verplicht wordt gesteld.
Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig. eCall heet het systeem. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of direct met de meldkamer van 112.
Luciferdoosje van NXP
De chip, die behalve de locatie allerlei andere informatie over de auto en zijn inzittenden doorstuurt, is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP. De chip is verwerkt in een doosje ter grootte van een luciferdoosje. Die is voor de gelegenheid aan de binnenzijde van de voorruit van de BMW geplaatst, maar normaal gesproken wordt hij in het dashboard verwerkt. Het kastje wordt aangesloten op de vitale onderdelen van de auto, zoals airbag, boordcomputer en carkit.
Behalve NXP is ook technologiebedrijf IBM bij eCall betrokken. De onderneming bouwde enkele toepassingen die de gegevens uit de chip verwerken en inzichtelijk maken voor de alarmcentrale en de hulpdiensten. Daarbij zou de privacy van de inzittenden zijn gewaarborgd. Hoe dat gebeurt, vertellen de bedrijven niet.
Europawijd vanaf 2013
NXP, IBM en ANWB breken een lans voor een Europese invoering van eCall vanaf 2013. Dat zou betekenen dat autofabrikanten de chip vanaf dat jaar in alle nieuwe wagens moeten inbouwen. Volgens directeur Guido van Woerkom van de ANWB is het eerste uur na een ongeval cruciaal en kunnen kostbare levens worden gered als hulpdiensten snel ter plekke zijn. In Europa zou eCall per jaar 2500 verkeersdoden en veel onnodig langdurig letsel schelen.
Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.
Computersystemen KLPD en RWS
Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMW
Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMWOm eCall in Nederland te kunnen gebruiken, wordt volgens Ongering in 2011 het computersysteem van de 112-meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten aangepast zodat er eCall-meldingen op binnenkomen. Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders.
Ondertussen zijn een ambulance en een takelwagen gearriveerd bij de gestrande BMW. Twee broeders spoeden zich door de bosjes naar de witte wagen. Daar behandelen ze de twee inzittenden aan hun verwondingen.
In de verte bulderen de rotorbladen van een traumahelicopter. Het gele gevaarte cirkelt tweemaal laag boven de plaats van het ongeval en houdt het dan voor gezien. Blijkbaar zijn de verwondingen niet ernstig genoeg. Wie weet heeft de eCall-chip erger kunnen voorkomen.