werkstuk "longen"

Auteur Topic: werkstuk "longen"  (gelezen 13656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

k.i.o.

  • Gast
Gepost op: 21 augustus 2004, 13:20:14
Hallo allemaal,

ik moet voor de kaderopleiding van node een verslag maken over "longen".

kunnen jullie mij helpen met voorbeelden cq informatie die ik hierin kan verwerken.


alvast bedankt allemaal,
                 en nog een fijn weekend




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:44:55
Als ik jouw was zou ik die vraag ook ff posten op het ZiekenhuisForum, www.ziekenhuisforum.nl ;)

Succes ermee!

Christian


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2004, 00:56:54
eh, wat is node??  :-\


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2004, 01:56:08
NODE = Nederlandse Organisatie Docenten EHBO


k.i.o.

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2004, 12:50:52
bedankt vor de tip


kluivingh

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2004, 13:50:54
ik moet voor de kaderopleiding van node een verslag maken over "longen".

kunnen jullie mij helpen met voorbeelden cq informatie die ik hierin kan verwerken.

Neem eens contact op met de plaatselijke SEH, zij kunnen aangeven wat voor een soort casussen binnen komen mbt eenvoudige long trauma's.
Wellicht haal je daar een goed onderwerp en/of casus uit


Kanarie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2004, 15:40:40
ok, bedankt voor de uitleg, Jos.

Misschien is het ook wel leuk om er iets van de zones van West in te verwerken. Als je enkel en alleen uitgaat van de zones van West bij een doordringende borstverwonding, zou je het so op de gezonde zijde moeten leggen voor de beste zuurstofopname. Dus ik met grote vraagtekens  ??? waarom in het Oranje-Kruis-Boekje dan staat dat je zo'n so op de gewonde zijde moet leggen... (mits er geen voorwerp uit de wond steekt natuurlijk).
Dit is zo bepaald omdat er dan geen bloed en andere rotzooi uit de verwonde long in de gezonde long loopt.
Jaaaaa daar is over nagedacht  ;)  :D


k.i.o.

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2004, 20:35:13
Kun je me iets meer vertellen van de zones van west???

het is helemaal nieuw wat ik hoor, en het ljkt me interresant!!!!

heb je ook plaatjes ed.????



groetjes


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2004, 21:11:12
eh nou tsja dus

Het idee is dat er 3 zones zijn in de longen: continue bloedstroom, intermitterende bloedstroom en (bijna) geen bloedstroom. Dit heeft o.a. te maken met de zwaartekracht.
Je wilt een ideale ventilatie-perfusie verhouding, dus dat de aanvoer van zuurstof en bloed op elkaar afgestemd zijn.
De longen hebben een ingebouwd mechanisme dat als er weinig O2 is, de vaten in dat deel van de long vernauwen en vice versa.
Ik kan de details niet zo gauw vinden in mijn boeken, maar misschien kun je via de (medische) bibliotheek of op een zoekmachine op internet nog iets vinden. Trefwoorden: zones van West, V/Q, ventilatie perfusie ratio (denk ook aan het Engels), .....
Succes!


Kanarie

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2004, 21:58:59
hmmmm volgens mij vind je nog het meest relevante informatie als je zoekt op "ventilation perfusion ratio"