werkstuk "longen"

Auteur Topic: werkstuk "longen"  (gelezen 13463 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2004, 22:08:19
Dit is zo bepaald omdat er dan geen bloed en andere rotzooi uit de verwonde long in de gezonde long loopt.
Jaaaaa daar is over nagedacht  ;)  :D

Dat is een bijkomend voordeel. Bij een doordringende borstwond is de kans groot dat de long het geheel of gedeeltelijk ingeklapt is. Het slachtoffer is dus aangewezen op de andere long. Door de gezonde long naar boven te leggen is borstademhaling makkellijker.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2004, 23:58:11
Het werkstuk is bedoeld als produkt tijdens de opleiding tot instructeur Eerste Hulp. De zones van West zijn bij het verlenen van eerste hulp (in afwachting van de deskundige hulp) net als ideale ventilatie-perfusieverhouding etc. misschien handig als achtergrondinformatie voor de instructeur, maar m.i. gaat dat al te ver...
Kwestie van Schoenmaker blijf bij je leest  :-\


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2004, 11:06:21
http://www.meduca.nl/pages/frame-acs.html

Misschien heb je er wat aan?


Kanarie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2004, 12:02:41
Jos, daar heb je denk ik inderdaad wel gelijk in.
Nu ben ik wel benieuwd wat er dan wel in zo'n verslag zou kunnen staan, zonder het Oranje-Kruis-Boekje of een standaard vierdeklas biologieboek te gaan overschrijven. Dit is niet denigrerend bedoeld (mocht dat zo overkomen), maar uit echte interesse.
Dat van die ventielpleisters, gaat dat niet te ver? Ik ben namelijk ook van de doctrine dat je alleen maar dingen mag doen die in het Oranje-Kruis-Boekje staan en ik zou het niet in m'n hoofd halen om zoiets te gebruiken als EHV-er.  :-\ Hoewel (mits het echt zo veilig is als de website claimt) het best een nuttige aanvulling zou zijn.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2004, 13:22:47
Het lijkt mij een nuttige aanvulling voor de gevorderde EHV-er, die dan wel getraind moet zijn in het gebruik van die pleisters.

Groet, en succes met je opleiding!

Jos


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2004, 14:36:01
Jos, daar heb je denk ik inderdaad wel gelijk in.
Nu ben ik wel benieuwd wat er dan wel in zo'n verslag zou kunnen staan, zonder het Oranje-Kruis-Boekje of een standaard vierdeklas biologieboek te gaan overschrijven. Dit is niet denigrerend bedoeld (mocht dat zo overkomen), maar uit echte interesse.
Dat van die ventielpleisters, gaat dat niet te ver? Ik ben namelijk ook van de doctrine dat je alleen maar dingen mag doen die in het Oranje-Kruis-Boekje staan en ik zou het niet in m'n hoofd halen om zoiets te gebruiken als EHV-er.  :-\ Hoewel (mits het echt zo veilig is als de website claimt) het best een nuttige aanvulling zou zijn.

Waarom zou je niet meer doen, als je daarmee eenvoudig je hulpverlening kan uitbreiden ?
Misschien is dat wat off-topic en daarover hebben al veel discussies gevoerd.

Eerste Hulpverleners zijn geen eenheidsworst.
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1524

De Asherman Chestseal zou juist in diverse ehbo koffers thuis horen.. Net zo goed is Waterjel etc..
En waarom zou je geen ziektebeoordeling kunnen doen, die zit wel bijvoorbeeld Medic First Aid, maar niet in het Oranje Kruis 24e druk.

Het OK is een basiscursus en er kan met meer opleiding veel meer..


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2004, 16:12:06
Het lijkt mij een nuttige aanvulling voor de gevorderde EHV-er, die dan wel getraind moet zijn in het gebruik van die pleisters.

Jos, het plakken van een ventielpleister is net zo makkelijk als het plakken van andere pleisters. Aanvullend trainen is volgens mij dan ook overdreven.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:32:25
Jos, daar heb je denk ik inderdaad wel gelijk in.
Nu ben ik wel benieuwd wat er dan wel in zo'n verslag zou kunnen staan, zonder het Oranje-Kruis-Boekje of een standaard vierdeklas biologieboek te gaan overschrijven.

Waarom mogen drukpunten niet meer.

Om dingen simpel uit te kunnen leggen, moet je weten waarover je praat. Daarom moet je over achtergrond informatie beschikken.

mogelijk antwoorden:

dat staat niet meer in het OK boekje.
dat werkte misschien vroeger, maar tegenwoordig kom je daar mee niet weg.

Dus geef je bijvoorbeeld als antwoord:
uit praktijkervaringen blijkt dat de huidige aanpak zeker zo effectief en afdoende is als het gebruik van de drukpunten. Het uitoefenen van druk op drukpunten vormt een groot risico dat blijvende schade ontstaat

Om niet gelijk met bek vol tanden te komen staan als de cursist reageert met "hoezo dan ?" moet je dus meer weten dan je verteld. Dus dan leg je uit dat door de druk zenuwbanen, bloedvaten en andere tere weefsels onherstelbaar beschadigd kunnen worden.

Blijft hij vervolgens doorzeuren, dan moet je overwegen om hem te verwijzen naar de arts docent ;D

Als je mij je email mailt dan krijg je van mij, mijn verslag over het bloed (was in mijn tijd een verplicht onderwerp bij de opleiding


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2004, 06:38:17
Jos, het plakken van een ventielpleister is net zo makkelijk als het plakken van andere pleisters. Aanvullend trainen is volgens mij dan ook overdreven.
Er is nogal een verschil tussen een pleister plakken op een sneetje in de vinger en het plakken van een ventielpleister bij een doordringende borstwond. De cursist zal op zijn minst toch moeten weten hoe zo'n wond eruit ziet. Dat het niet moeilijk is om de techniek van het aanbrengen van de ventielpleister aan te leren is iets anders


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2004, 08:34:09
Het probleem is niet het plakken van de pleister, maar de reden waarom je de pleister plakt.

Vergelijk het maar met het lopen over een stoeprandje en het lopen op een stoeprandje op een hoogte van 10 meter.

Ik weet niet of er extra training voor nodig, want ik heb het ding nog noooit gezien. Maar in algemene termen denk ik dat er iets te makkelijk overheen gestapt wordt dat het voor de meeste ehv'ers geen dagelijks werk is en dat ze ook niet dagelijks met "ernstige"letsels te maken hebben