werkstuk "longen"

Auteur Topic: werkstuk "longen"  (gelezen 13464 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2004, 08:53:50
Het probleem is niet het plakken van de pleister, maar de reden waarom je de pleister plakt.

Vergelijk het maar met het lopen over een stoeprandje en het lopen op een stoeprandje op een hoogte van 10 meter.

Ik weet niet of er extra training voor nodig, want ik heb het ding nog noooit gezien. Maar in algemene termen denk ik dat er iets te makkelijk overheen gestapt wordt dat het voor de meeste ehv'ers geen dagelijks werk is en dat ze ook niet dagelijks met "ernstige"letsels te maken hebben
Precies!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2004, 09:29:25
Creeeren we daar toch een speciale herhalingles aan..
 ;D
Kan je gelijktijdig nog ff herhalen wat je bij doordringende borst letsels doet, nog even iets over de benadering.. en dan leer je ze iets voor de ventielen..
Lesplannetje is klaar, wanneer komen de eerste cursisten..  ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 1 september 2004, 00:36:17
waaraan wijt je die speciale les precies. ?

Mijn ervaring is dat je er veel mee bezig moet zijn om het geruststellen onder de knie te krijgen....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 1 september 2004, 19:04:28
ja, er zijn een boel dingen die, je pas echt leert in de praktijk.. Maar er zijn met goede toneelspelers en/of lotussen voldoende scenario's te bedenken waarin de Asherman chest seal tot z'n recht komt..

He Rene, zijn er ook trainer versies van de Chestseal.
 ;D


Paul SEH

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 1 september 2004, 19:08:13
Hoe vaak komt het in de praktijk voor?
In het OK boektje stond vroeger gewoon dakpans gewijs afplakken aan 3 zijden.
Met het materiaal in de EHBO koffer kun je dus al genoeg doen. Waarom dan nog extra materiaal in die tas stoppen die in de meeste gevallen toch al uitpuilt?


helm

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 1 september 2004, 20:35:29
Hoe vaak komt het in de praktijk voor?
Wat wil je hiermee zeggen Paul?

In het OK boektje stond vroeger gewoon dakpans gewijs afplakken aan 3 zijden.
Maar daarvan is nu al ruim 10 jaar bekend dat het niet helpt. Op www.meduca.nl is het onderzoekje te downloaden waaruit dat blijkt.


helm

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 1 september 2004, 20:38:01
He Rene, zijn er ook trainer versies van de Chestseal.
 ;D
Nee,.... maar als je het 'papiertje' niet van de plaklaag afhaalt kan je de Chestseal zo vaak gebruiken als je wilt.  ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 1 september 2004, 21:24:58
Wat wil je hiermee zeggen Paul? Maar daarvan is nu al ruim 10 jaar bekend dat het niet helpt.

mmm dat ondezoek van ruim tien jaar oud gaat over een onderzoek bij 8 honden en vergelijkt de resultaten van een bepaald chestseal speciaal ontwikkeld voor honden met een petroletum geimpergneerd gaasje.

Of dit nu degelijk wetenschappelijk onderzoek is wat bewijst dat dakpansgewijs afplakken aan drie zijden niet werkt betwijfel ik toch Rene
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 1 september 2004, 21:38:25
Ik zal ff zoeken, maar over de chestseal is al zoveel gepubliceerd, en aan getoond dat een het lucht uit de borsthalte zodat een klaplong zich relatief eenvoudig hersteld..
ik zal morgen behalve de links van de fabrikant, is er ook in veel andere tijdschriften, o.a Technical Rescue en nog een paar internationale vaktijdschriften..

Het dakpans gewijs afplakken is relatief veel werk, en het gevaar bestaat nog steeds dat het lucht niet kan ontsnappen of juist er weer in kan..

dus de chestseal is wat mij betreft een erg handige tool en snel toepasbaar...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 1 september 2004, 21:45:19
dus de chestseal is wat mij betreft een erg handige tool en snel toepasbaar...

Mee eens Peter, maar kijk op het internet de diverse protocollen maar eens na, daar staat bijna overal het driezijdig afplakken en vervolgens het inbrengen van een chesttube voorgeschreven, dit doet toch vermoeden dat de stelling dat het niet werkt wel erg kort door de bocht gaat.

Verder zijn artikelen op de site van een leverancier wel erg eenzijdig, daar wordt alleen iets geplaatst als het in het straatje van de fabrikant past en daar moet je dus wel doorheen kijken.

En hoe vaak is zo'n ding beschikbaar als het werkelijk nodig is ? vermenigvuldig die kans met de kans dat je een dergelijk slachtoffer moet behandelen als ehbo'er en dan hou je toch niet veel meer over.

Tel daarbij op dat je dit soort wonden vaak tegenkomt bij schot en steekwonden, dergelijke slachtoffers hebben meestal meer dan 1 gat er bij gekregen, dus hoeveel van die seals moet je dan in je koffertje hebben ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources