Euro-codicil

Auteur Topic: Euro-codicil  (gelezen 4122 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Gepost op: 28 november 2010, 16:34:28
http://www.euro-codicil.eu/

Interessant om onder de aandacht te brengen.
Zowel voor de repressieve hulpverleners (wisten jullie van het bestaan hiervan?), als voor jezelf (heb je er al een?).


Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2010, 21:24:24
Was bij mij nog niet bekend maar is ook niet iets wat ik aan zou schaffen.
Niet opvallend genoeg!
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2010, 01:09:15
http://www.euro-codicil.eu/

Interessant om onder de aandacht te brengen.
Zowel voor de repressieve hulpverleners (wisten jullie van het bestaan hiervan?), als voor jezelf (heb je er al een?).

Ik heb er geen en het bestaan ervan was mij ook niet bekend


Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2010, 09:59:33
Citaat
Het Euro-codicil is een Europese reddingskaart die u in staat stelt uw eigen persoon- en voertuiggegevens in pas- en kaartvorm beschikbaar te hebben voor Brandweer, Politie, Ambulance, trauma- en ziekenhuispersoneel. Met deze gegevens versnelt de hulpverlening na een ongeval en verlaagt u hierdoor het risico op overlijden, blijvende invaliditeit of ernstig letsel. Uiteraard zijn de hulpverleners uitgebreid geïnformeerd over het Euro-codicil

Ik zie op de website deze tekst staan, ikzelf heb er tot vandaag nog nooit van gehoord. Ik zal binnen de organisatie waar ik werk even rondvragen of deze codicil bekend is.

Of de kaart een succes zal worden vraag ik mij af, ik denk dat mensen het teveel moeite vinden om zo'n kaart aan te schaffen. Ik denk dat eerder mensen met specefieke allergieen of een speciale behandeling nodig hebben deze wel zullen aanschaffen. Uiteraard moeten deze wel van het bestaan van deze kaart afweten.

Groeten,
Erwin


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2010, 13:18:21
Via een collega in gooi en vechtstreek is het bij mij wel bekend.

Vraag me af of het gaat werken.
Personenpas zal veelal in de portomonee zitten (probeer die maar eens te pakken bij een slachtoffer in een voertuig)
Voertuigkaart zal veelal onvindbaar zijn of onbereikbaar als voertuig erg in de prak zit.

Daarnaast staan alle voertuiggegevens in het BOS systeem hier met crashrecovery. Daar kan beter in geinvesteerd worden naar mijn mening dan een losse kaart in de auto.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2010, 13:39:20
Mee eens Arnold. Zo'n kaart is wel een heel statisch systeem. Je kunt twee bestuurders invullen, maar in een huishouden waar bijv. vier mensen een rijbewijs hebben, kan er zomaar iemand anders achter het stuur zitten. Dan bestaat het risico dat de hulpverleners op het verkeerde been worden gezet. Overigens geeft de site aan om de codicil achter de zonneklep of in de stoelhoes te bewaren, zodat het zoeken wel mee valt. Mits men zich aan die instructie houdt natuurlijk.



Daarnaast moet je dus bij elk nieuw voertuig (of een nieuwe partner :)) ook een nieuwe kaart aanschaffen. Lijkt me ook niet handig.

Zo'n persoonlijke kaart lijkt me daarentegen wel wat. Mooi kaartje waar alle relevante informatie op staat. Om iemand z'n identiteit en andere zaken te achterhalen zul je toch vaak de portemonnee moeten hebben. Als je daar niet bij kunt, ja, dan houdt het even op.



(afbeeldingen komen van www.www.euro-codicil.eu)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2010, 19:00:09
Zoals hier al valt te lezen kennen de meeste hulpverleners hem niet.
De meeste mensen hebben een ID kaart of rijbewijs met foto in hun beurs (of zouden moeten hebben me t de identificatieplicht) en zijn dus te identificeren.
Mensen met dringende medische problemen hebben een medic-alert armband/ketting.
Een contacttelefoonnummer is in ieders mobiele telefoon ( thuid, papa, mama, ice, etc) of via de identiteit wel te verkrijgen.

Alle gegevens zijn met een klein beetje speurwerk wel te verkrijgen indien van toepassing, en m.i. is het kaartje een beetje het wiel opnieuw uitvinden en er vooral geld aan willen verdienen. Ambulance en ziekenhuis helpen je ook echt wel zonder naam en BSN in noodgevallen, en de politie kan met een telefoon en ID heel veel info

Kwetsbare mensen gaan hier wellicht geld aan uitgeven omdat er op hun angst wordt ingesproken door dit bedrijf. Eigenlijk is het een misleidende actie, de hulpverleners hebben geen weet van de kaart, en mensen wordt onnodig angst aangepraat.

Slechte zaak!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kanarie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2010, 19:36:47
Die medische gegevens kan ik zelf ook nog wel op een briefje zetten, inclusief vertaling. Opvallend kleurtje erbij, plastificeren in boeklon o.i.d. en huppakee ook in de portemonnee.  De autogegevens niet, maar zou dat echt een probleem zijn bij de redding? Heeft iemand van de brandweer hier een mening over?


pioen223

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • vrijwileger
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2011, 19:14:47
Tis een nieuw produkt, maar bij ons vrijwilgge brandweer hadden we laatst een auto met die stikker, best handig die kaart onder de zonneklep. Goed idee dat euro-codicil. je gaat er vanuit dat het jou nooit gebeurd maar in case.......ik heb em aangeschaft. :)