CO meters bij de politie

Auteur Topic: CO meters bij de politie  (gelezen 8356 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 30 november 2010, 16:49:26
Daarnaast zou ik, ook al wordt het afgeraden, met een goede hap frisse buiten lucht een korte blik binnen werpen. Mocht er iemand vlakbij een deur liggen dan wil ik nog wel een poging wagen om die, zonder adem te halen, naar buiten te slepen.

Lijkt me spannend. Een slachtoffer verslepen terwijl jeje adem inhoudt. Dat gaat je dus niet lukken, aangezien je iemand van 70-80-90 kilo aan slap gewicht moet gaan verplaatsen. Je zult automatisch een hap verse lucht willen nemen, dat zit nu eenmaal in ons systeem ingebouwt. Lekker buiten blijven dus, ongeacht of er wel of niet binnen zit. Dat persoon ga je echt niet verplaatsen zonder adem te halen. Weet je zeker dat je met een CO-geval te maken hebt, probeer dan een raam in te kegelen zodat de ventilatie op gang wordt gebracht.

De CO is geheel opgemengd met de lucht in een ruimte. Het is dus volgens mij een broodje aap dat je CO meters hoog of laag moet plaatsen.  ;) Maar misschien kan tijgernest hier iets wetenschappelijks over zeggen?  :D
De zuurstof in een ruimte heeft plaats gemaakt voor de CO, het klein beetje zuurstof wat je nog zult vinden is vlakbij de deur.
Nog een ander punt. Zet de CO-meter buiten in schoon gebied aan. Klinkt logisch zul je zeggen. Maar je zult niet de eerste zijn die de meter in vervuild gebied aanzet, en op dat moment niets meer meet. Het gebeurt nog steeds, ook tijdens WVD-oefeningen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 30 november 2010, 17:40:34
Al zou dat in het kader van ARBO en persoonlijke veiligheid geen slechte investering zijn denk ik...

Tsja, het schijnt zelfs zo te zijn dat er in een aantal regio's geen winterbanden meer onder de voertuigen worden gezet ...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij weinig onwelle dat ding meteen uit de auto meeneem.

Tsja ... ik neem dan maar gelijk aan dat je ook prio2 rijd voor een onwelle ...  ::) Is misschien meer een kwestie van ervaring op doen, ik heb al een aantal mensen goed geholpen met dat ding, loop er liever een keer teveel mee als dat ik terug moet naar de auto ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 30 november 2010, 17:42:33
Lijkt me spannend. Een slachtoffer verslepen terwijl jeje adem inhoudt. Dat gaat je dus niet lukken, aangezien je iemand van 70-80-90 kilo aan slap gewicht moet gaan verplaatsen. Je zult automatisch een hap verse lucht willen nemen, dat zit nu eenmaal in ons systeem ingebouwt. Lekker buiten blijven dus, ongeacht of er wel of niet binnen zit. Dat persoon ga je echt niet verplaatsen zonder adem te halen.

En als er toevallig een kind bij de deur ligt?  ::) Die krijg ik echt wel mee hoor, en als je met z'n tweeën bent kom je al een heel eind....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 30 november 2010, 17:44:29
En als er toevallig een kind bij de deur ligt?  ::) Die krijg ik echt wel mee hoor, en als je met z'n tweeën bent kom je al een heel eind....

Als je met een slachtoffer gaat slepen moet je er wel 100% zeker van zijn dat het slachtoffer in een onveilige situatie ligt ... Ik heb nog nooit een slachtoffer een woning uitgesleept ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 30 november 2010, 17:49:19
Dat slepen kan je toch heel eenvoudig een keer oefenen met een collega? :) Leg iemand ergens in het bureau (met de opdracht slap te zijn) en kijk of het je lukt hem/haar uit de 'woonkamer' via 'een smalle gang' naar de voordeur te slepen zonder adem te halen. Moet je wel doen op vloerbedekking en niet op linoleum.  ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #25 Gepost op: 30 november 2010, 17:54:23
Als je met een slachtoffer gaat slepen moet je er wel 100% zeker van zijn dat het slachtoffer in een onveilige situatie ligt ... Ik heb nog nooit een slachtoffer een woning uitgesleept ...

Ook niet als je in eerste instantie niet weet dat het om een CO-slachtoffer gaat?

Man overstuur buiten, die zegt dat hij zijn vrouw onwel boven vond. Collega blijft bij de man, jij naar de vrouw. Je vind haar kersenrood aan, legt de link met CO en huplakee, mee naar buiten die handel. Zo wordt het zelfs aangeleerd...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #26 Gepost op: 30 november 2010, 17:58:50
Dat slepen kan je toch heel eenvoudig een keer oefenen met een collega? :) Leg iemand ergens in het bureau (met de opdracht slap te zijn) en kijk of het je lukt hem/haar uit de 'woonkamer' via 'een smalle gang' naar de voordeur te slepen zonder adem te halen. Moet je wel doen op vloerbedekking en niet op linoleum.  ;)

In de sporttest zat/zit een onderdeel: slepen van een pop over een aantal meters. Geen idee wat de pop weegt, 30 kilo ofzo? Dat is goed te doen, en ook dood gewicht.

Ik zeg trouwens ook niet dat je het in een keer moet doen he... Stukje slepen, frisse neus halen, stukje slepen etc.

ps: Op het moment dat ik de brandweer al hoor aankomen ga ik dit soort dingen natuurlijk niet meer doen....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 30 november 2010, 18:06:53
In de sporttest zat/zit een onderdeel: slepen van een pop over een aantal meters. Geen idee wat de pop weegt, 30 kilo ofzo? Dat is goed te doen, en ook dood gewicht.

Ik zeg trouwens ook niet dat je het in een keer moet doen he... Stukje slepen, frisse neus halen, stukje slepen etc.

ps: Op het moment dat ik de brandweer al hoor aankomen ga ik dit soort dingen natuurlijk niet meer doen....

Probeer het eens een keer met een collega  (/ of je levenspartner 0098). Je kan het beter uitproberen op bureau / thuis dan dat je het probeert in de praktijk en dat je er dan achterkomt dat het toch niet helemaal gaat zoals je van te voren bedacht heb ;) Vooral bochten nemen in een woonkamer vanwege meubels of een haakse gang kan een uitdaging geven.

Als je CO vermoed kan je volgens mij beter de ruiten aan de voorkant en achterkant eruit slaan voor ventilatie of snel naar binnen gaan en de ramen voor en achter zoveel mogelijk openzetten. Dit is eenvoudiger / inspanning valt beter te doseren dan slepen en heeft hetzelfde resultaat uiteindelijk als iemand naar buiten slepen.

Hoelang kan je je adem inhouden als je fysiek bezig bent?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 30 november 2010, 18:51:04
Hoelang kan je je adem inhouden als je fysiek bezig bent?
Dat is dus het grootste probleem. Je moet een toch wel grote fysieke spanning leveren, en op dat moment vraagt het lichaam om extra zuurstof. Zuurstof wat niet direct voor handen is. Zelfs als wij dit met ademlucht op doen, kost dit gewoon extra veel zuurstof. Laat staan als je dit moet doen als jeje adem in moet houden.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #29 Gepost op: 30 november 2010, 19:06:37
Koolmonoxide is naar mijn weten zwaarder dan lucht. Daarom moet een koolmonoxidemelder altijd zo laag mogelijk bij de grond geplaatst worden. Het is daarom ook slimmer om een rookmelder niet te combineren met een koolmonoxidemelder: de rookmelder moet hoog opgehangen worden, de koolmonoxidemelder laag.

CO2 (koolDIOXIDE) is zwaarder dan lucht. Daarom moet een koolDIOXIDEmeter altijd laag hangen (bv in de kelder van een bar, waar de CO2-cylinders of -tank voor de tap staan).

CO (koolMONOXIDE) is ongeveer even zwaar als lucht (0,97) en beweegt zich daarom simpel gezegd daarheen waar de luchtstromen heen gaan.

Een koolmonoxidemeter hangt men in principe op ademhoogte van de meest kwetsbare persoon in huis (vaak kinderen) - en in de slaapkamer dus ter hoogte van je bed.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter