Daarnaast zou ik, ook al wordt het afgeraden, met een goede hap frisse buiten lucht een korte blik binnen werpen. Mocht er iemand vlakbij een deur liggen dan wil ik nog wel een poging wagen om die, zonder adem te halen, naar buiten te slepen.
Lijkt me spannend. Een slachtoffer verslepen terwijl jeje adem inhoudt. Dat gaat je dus niet lukken, aangezien je iemand van 70-80-90 kilo aan slap gewicht moet gaan verplaatsen. Je zult automatisch een hap verse lucht willen nemen, dat zit nu eenmaal in ons systeem ingebouwt. Lekker buiten blijven dus, ongeacht of er wel of niet binnen zit. Dat persoon ga je echt niet verplaatsen zonder adem te halen. Weet je zeker dat je met een CO-geval te maken hebt, probeer dan een raam in te kegelen zodat de ventilatie op gang wordt gebracht.
De CO is geheel opgemengd met de lucht in een ruimte. Het is dus volgens mij een broodje aap dat je CO meters hoog of laag moet plaatsen. Maar misschien kan tijgernest hier iets wetenschappelijks over zeggen?
De zuurstof in een ruimte heeft plaats gemaakt voor de CO, het klein beetje zuurstof wat je nog zult vinden is vlakbij de deur.
Nog een ander punt. Zet de CO-meter buiten in schoon gebied aan. Klinkt logisch zul je zeggen. Maar je zult niet de eerste zijn die de meter in vervuild gebied aanzet, en op dat moment niets meer meet. Het gebeurt nog steeds, ook tijdens WVD-oefeningen.