VID: spitsalarm ANWB was onnnodig
Heeft een spitsalarm zin?http://weblogs.nos.nl/weer/2010/12/09/heeft-een-spitsalarm-zin/Gerrit Hiemstra / 9-12-2010 14:59
Na elk verkeersalarm brandt de discussie los: was zo’n waarschuwing nodig of niet? Naar mijn mening heeft zo’n verkeersalarm zeker zin. Als je van te voren ziet aankomen dat er een grote kans is dat het de volgende ochtend een verkeerschaos wordt, dan is het logisch iets te verzinnen om dat te voorkomen.
Een spitsalarm heeft alleen waarde voorafgaand aan de veronderstelde verkeerschaos. Veel mensen beschouwen een spitsalarm echter als een aankondiging van totale verkeerschaos. Vervolgens zijn deze mensen teleurgesteld als het geen chaos blijkt te zijn. Dan hebben ze het gevoel dat ze voor niks zijn thuisgebleven of onnodig hun afspraken hebben afgezegd. Het punt is dat het juist geen verkeerschaos is geworden omdat ze zijn thuisgebleven.
Bij een spitsalarm speelt massapsychologie een belangrijke rol. Je hebt mensen die bij elke sneeuwvlok al bang worden en eigenlijk niet de weg op durven te gaan. Op deze mensen hebben waarschuwingen het meeste effect. Het zou heel goed kunnen zijn dat deze mensen juist bij gladheid files veroorzaken, niet doordat ze ongelukken veroorzaken, maar omdat ze te voorzichtig gaan rijden. Voor de doorstroming is dat ongunstig.
Je hebt ook mensen die ook bij 5 cm sneeuwprut op de weg gewoon met 120 km/h doorknallen. Deze mensen veroorzaken ook files, vooral doordat ze vaker ongelukken veroorzaken. Het spitsalarm heeft naar mijn overtuiging het grootste effect bij de bovengemiddeld angstige mensen. Die blijven vooral thuis en als mijn theorie klopt dan heeft dat een fileverminderend effect. Niet alleen doordat er minder auto’s op de weg zijn maar ook omdat er minder oponthoud is. Mogelijk ontstaan er wel meer ongelukken.
Dan is er nog een ander belangrijk aspect van een spitsalarm. In normale situaties pakken de mensen de auto en gaan gewoon van huis. Bij een spitsalarm gaat een groot aantal mensen nadenken over de noodzaak om in de spits te rijden en gaat zoeken naar alternatieven, zoals thuiswerken, afspraken op andere tijdstippen plannen en openbaar vervoer. Dan blijkt vaak dat die alternatieven helemaal zo gek niet zijn. Niet alleen profiteren ze daar zelf van, maar ook de andere weggebruikers, die misschien ook wel zouden willen thuiswerken, maar als vrachtwagenchauffeur of koeriersdienst is dat nou eenmaal niet mogelijk.
Het spitsalarm is een beetje afgekeken van het weeralarm (en deze begrippen worden ook nog weleens door elkaar gehaald). Het spitsalarm is echter veel moeilijker dan een weeralarm. Het weer is nog wel een beetje te voorspellen, maar het gedrag van grote groepen mensen is veel grilliger dan het weer.
Heeft een spitsalarm zin? Naar mijn mening wel. We willen toch minder files? Gewoon er mee doorgaan en er niet te veel over discussiëren.