Inderdaad. Er zijn zat alternatieven.
Maar of de dienstdoende huisarts heeft er geen zin in, of de dienstdoende huisarts heeft er geen oog voor.
Hoe dan ook, het ligt altijd aan de dienstdoende huisarts.
In mijn regio (N.O.G.) hebben we afgesproken te Vimmen (VIM = Veilig Incident Melden) voor iedere onnozele huisartsenrit. Het is bloedstollend hoe vaak je met A1 naar een patiënt moet die op de stoep klaar staat met zijn koffertje. Of -en nog vaker- A2 naar een patiënt die dan nog vind dat het lang duurde (wel 20 minuten!) en waar de familie met een dikke SUV achter je ambu haakt. Had de huisarts die patiënt in die SUV geduwd waren ze ook nog sneller in het ziekenhuis. Alwaar men gewoon achteraan mag sluiten overigens. Ik durf met meer dan 5 jaar ALS ervaring te beweren dat zeker 25% van alle ritten die de huisarts aanvraagt geen ambulance-indicatie bevatten.
In al deze gevallen wordt een ambulance onttrokken aan de paraatheid. In in de regio waar ik werk betekend dat een verlening van soms wel 10 minuten van een A1 rit, omdat de volgende ambu een heel stuk verder op staat.
En dat is jammer.
Let wel: ik heb het over onzinvervoer, natuurlijk niet over de talloze PODB's en andere indicaties waarbij enig medisch toezicht / liggend vervoer gewenst is.
Moet wel toegeven dat dit probleem ook deels aan de MKA ligt, men zou wat meer tegengas kunnen geven, zelf alternatieven bedenken. Daarin zijn de meeste MKA's bepaald niet innovatief in. Daarnaast zie je dit probleem ook op SEH's ontstaan als de tent vol ligt en patiënten soms wel met 3 tegelijk naar omliggende ziekenhuizen moeten. Maar nu ga ik wel erg buiten het topic om geloof ik.