Ok. Zou het voor een watersporter / beroepsvaart geen goede informatie kunnen zijn in zijn/haar afweging om wel/niet te gaan varen of de reddingsboten operationeel zijn? Het is toch geen 'staatsgeheim'?
Even een wild idee, zou een hoovercraft een goede aanvulling zijn voor dit soort situaties? Als het ijs een dikte gaat krijgen van net wel/niet zullen er ook weer mensen het ijs op gaan. Als het dan te ver uit de kant is en je kan er niet meer bij komen met een boot zou dit een aanvulling kunnen zijn? Ook als er op het ijs ongevallen gaan plaatsvinden kan je met een hoovercraft er bij komen om de patient op te halen.
Over Hovercrafts weet ik niets dus daar ben ik blanco in.
Ik zie er ook geen kwaad in als er ergens een lijst is waar iedereen kan zien welke stations nog normaal functioneren.
Als die lijst echter voor bepaalde watersporters of beroepsvaarders aanleiding zou zijn om al dan niet uit te varen klopt er volgens mij iets niet.
Ze zijn eerst en vooral verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid en uitvaren omdat de reddingboot even verderop toch nog operationeel is, lijkt me echt geen goede beslissing.
Op dit moment lopen bij de stations die nog operationeel zijn vrijwilligers af en toe even langs de haven om te zien of de omstandigheden al verslechteren.
Een 24-uurs bezetting is er echter niet.
Het zou maar zo kunnen dat de bemanning van een gealarmeerde boot in de haven moet constateren dat het niet meer mogelijk is.
Zie ook het geval van die veerboot naar Schiermonnikoog deze week. Na alarmering moesten zowel Lauwersoog als Schiermonnikoog vaststellen dat uitvaren onmogelijk was geworden.