Varen met vorst

Auteur Topic: Varen met vorst  (gelezen 6189 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 2 december 2010, 22:55:11
Wordt er nog gevaren door reddingsboten op het binnenwater?




Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2010, 23:22:20
Ja hoor, goed beschermd en niet te lang......de hele winter door. (RB Culemborg)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2010, 09:03:22
Nou tot voor kort nog wel, maar nu is het afgelopen we zijn uitgemeld, want het ijs is te dik geworden, we komen er niet meer door heen.

Voor Marken is de procedure ijsredding afgekondigd, dus daar wordt helemaal niet meer gevaren, jets zijn ook erg kwetsbaar voor ijs..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2010, 10:07:23
Volgens mij worden de museumboten ingezet, voor de spaarzame noodgevallen. Echter als een reddingboot niet kan varen kunnen andere boten dit ook niet en zullen er weinig reddingen nodig zijn. In lauwersoog heeft de susanna een eerste inzet gehad met de veerboot van schiermonnikoog. Ik verwacht dat Wijdenes als 1 van weinige met zijn de zeehond met een eigen boot lang inzetbaar is. Door dun ijs kan je wat doen met een rib maar het houdt volgens mij erg snel op.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2010, 10:18:10
Volgens mij worden de museumboten ingezet, voor de spaarzame noodgevallen. Echter als een reddingboot niet kan varen kunnen andere boten dit ook niet en zullen er weinig reddingen nodig zijn. In lauwersoog heeft de susanna een eerste inzet gehad met de veerboot van schiermonnikoog. Ik verwacht dat Wijdenes als 1 van weinige met zijn de zeehond met een eigen boot lang inzetbaar is. Door dun ijs kan je wat doen met een rib maar het houdt volgens mij erg snel op.

9910001

Precies, daar waag ik onze RIB niet aan. Binnenvaartschepen varen nog gewoon door, als daar iemand van af valt, is het fijn als je die nog even kan redden.


simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2010, 13:46:28
ook de zeehond is al uitgemeld (wijdenes)


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2010, 14:06:01
Alle stations aan de westkant van het Marker/IJsselmeer liggen er op dit moment uit door de harde (Noord)Oostenwind van de afgelopen dagen.
Wat er aan ijs ontstaat is allemaal naar het (Zuid)Westen gestuwd.
De wind is nu gedraaid naar het westen, maar waarschijnlijk komen de stations aan de oostkust daar nauwelijks door in de problemen, omdat de wind nu veel minder hard is en de vorst langzaam gaat verdwijnen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2010, 14:19:18
Precies, daar waag ik onze RIB niet aan. Binnenvaartschepen varen nog gewoon door, als daar iemand van af valt, is het fijn als je die nog even kan redden.

Alle stations aan de westkant van het Marker/IJsselmeer liggen er op dit moment uit door de harde (Noord)Oostenwind van de afgelopen dagen.
Wat er aan ijs ontstaat is allemaal naar het (Zuid)Westen gestuwd.
De wind is nu gedraaid naar het westen, maar waarschijnlijk komen de stations aan de oostkust daar nauwelijks door in de problemen, omdat de wind nu veel minder hard is en de vorst langzaam gaat verdwijnen.

Is er ergens een overzicht te vinden van stations die in/uit dienst zijn?

Wie gaat er dan nu de dekknechten redden die (met reddingsvest?) overboord vallen?


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2010, 15:08:12
Is er ergens een overzicht te vinden van stations die in/uit dienst zijn?
De Kustwacht heeft een overzicht, maar dat is voor zover ik weet niet publiek toegankelijk.


Wie gaat er dan nu de dekknechten redden die (met reddingsvest?) overboord vallen?
1. Boten van die stations die nog wel kunnen varen
2. Een aantal historische reddingboten die nu standby liggen. Bijvoorbeeld de Suzanne en de Johanna Louisa (bemand door KNRM-vrijwilligers)
3. SAR-heli's
Het scheepvaartverkeer is natuurlijk wel minder druk dan normaal.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2010, 15:20:16
De Kustwacht heeft een overzicht, maar dat is voor zover ik weet niet publiek toegankelijk.

1. Boten van die stations die nog wel kunnen varen
2. Een aantal historische reddingboten die nu standby liggen. Bijvoorbeeld de Suzanne en de Johanna Louisa (bemand door KNRM-vrijwilligers)
3. SAR-heli's
Het scheepvaartverkeer is natuurlijk wel minder druk dan normaal.


Ok.  :) Zou het voor een watersporter / beroepsvaart geen goede informatie kunnen zijn in zijn/haar afweging om wel/niet te gaan varen of de reddingsboten operationeel zijn? Het is toch geen 'staatsgeheim'?  :)

Even een wild idee, zou een hoovercraft een goede aanvulling zijn voor dit soort situaties? Als het ijs een dikte gaat krijgen van net wel/niet zullen er ook weer mensen het ijs op gaan. Als het dan te ver uit de kant is en je kan er niet meer bij komen met een boot zou dit een aanvulling kunnen zijn? Ook als er op het ijs ongevallen gaan plaatsvinden kan je met een hoovercraft er bij komen om de patient op te halen.