Niveau KMar versus Politie

Auteur Topic: Niveau KMar versus Politie  (gelezen 11579 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2010, 13:42:12
En Glock magazijn past nu eenmaal niet in een Walther en omgekeerd. Puur hypothetisch, maar toch.

Klopt, maar wij verschieten twee patroonhouders voor de KMAR het wapen leeg heeft. Volgens mij (weet ik niet zeker) dragen ze ook geen extra patroonhouder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2010, 13:45:22
Nog hypothetischer: het kaliber is wel het zelfde, dus als er ECHT nood aan de man is, kan je altijd nog de patronen uit de houder halen en herladen in je eigen walther. Maargoed dergelijke scene's zoals in de film, waarbij je achter een auto verscholen zit en om beurten een salvo patronen afvuurt zal in Nederland niet voorkomen.

Erk-Jan Q bij de overval op het grenswisselkantoor op Rotterdam CS... ;) :-X


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2010, 15:01:10
Klopt, maar wij verschieten twee patroonhouders voor de KMAR het wapen leeg heeft. Volgens mij (weet ik niet zeker) dragen ze ook geen extra patroonhouder.
Dat is afhankelijk van de functie danwel van het district van tewerkstelling. Op Schiphol zie ik ze rondlopen met 2 gevulde patroonhouders.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2010, 16:06:36
Het kan best dat de collega's die bij ons zitten dat ook hebben maar ik heb er nog nooit opgelet eigenlijk...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2010, 16:55:12
Klopt, maar wij verschieten twee patroonhouders voor de KMAR het wapen leeg heeft. Volgens mij (weet ik niet zeker) dragen ze ook geen extra patroonhouder.

De Politiedienst op schiphol loopt met 2 patroonhouders van 15, de grens bewaking die in de hokjes zit hebben er maar 1 van 10.
Hoeveel de HRB heeft weet ik niet maar zal ong zelfde zijn als politiedienst plus extra houder MP5
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2010, 17:57:21
Ik denk dat het moeilijk oordelen is of de KMar een lager niveau of gelijk niveau heeft als de politie. Ondanks dat beide organisaties overeenkomsten hebben verschillen ze ook zeker in hun werkzaamheden, de KMar is tenslotte geen politie. Anders stond er wel politie of onze uniformen dan wel voertuigen.  0098

Beide organisatie geven hun nieuwe medewerkers een basis (opleiding) mee, alvorens hun werkzaamheden te gaan uitvoeren op “straat”. De aangeboden opleiding is gebaseerd op dat gene waar je tijdens uitvoering van je werkzaamheden regelmatig of veel mee in aanraking komt.

Zo zit er inderdaad geen "jeugd" in het opleidingspakket binnen de KMar, want de kans dat je met jeugd in aanraking komt is KMar breed gezien erg klein, uitzonderingen daargelaten. En indien je op het gebied van “jeugd” toch ondersteuning nodig hebt kun je binnen de KMar uitwijken na Jeugd- & Zedenzaken of bijv. de regiopolitie.

Natuurlijk zijn er verschillen onder de medewerkers van de KMar, iemand van Schiphol Grens zal meer moeite hebben met een art.8 dan een collega van een MPZ-brigade. En de MPZ-er zal misschien geen idee hebben hoe hij een visum dient te verstrekken, kortom het ligt er net aan wat je taak is.

En dat is niet alleen iets wat bij de KMar voorkomt, maar gebeurd net zoveel bij de regiopolitie of KLPD.

Elke allround politiemedewerker krijgt ook les in de vreemdelingwet en uitleg over ID-documenten. Heb nu in eigen praktijk mogen mee maken dat collegae van de politie geen (ver)vals(t)e documenten onderkende, terwijl ze toch die lessen hebben gehad. En met een vervalst document richt je meer schade aan de maatschappij dan een winkeldief met een gestolen blikje bier. En zou zijn er ook hoofdagenten (BPZ) die helemaal thuis zijn in “Huiselijk geweld”, maar weinig weten van de Wegenverkeerswet of Opiumwet.

Op zich is het helemaal niet erg dat je niets alles zelf weet of kunt, want door het huidige takenpakket en regelgeving is dat gewoon onmogelijk om alles te weten en te kunnen als medewerker van politie of KMar.

Belangrijkste is gewoon dat je als “blauwe” gebruik durft te maken van de kennis en kunde die misschien een andere collega of organisatie wel in huis heeft. Hierdoor kun je wel het doel nastreven om gezamenlijk de criminaliteit te bestrijden en de veiligheid in Nederland c.q. wereld te vergroten.

En voor diegene die denkt dat de KMar geen werkdruk kent, wrijf de slaap uit je ogen ! 87iujh Verdiep je eerst in de taken en de werkzaamheden van de KMar alvorens je niet op feiten gebaseerde uitspraken de ether ingooit.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2010, 18:17:42
Ik denk dat het moeilijk oordelen is of de KMar een lager niveau of gelijk niveau heeft als de politie. Ondanks dat beide organisaties overeenkomsten hebben verschillen ze ook zeker in hun werkzaamheden, de KMar is tenslotte geen politie. Anders stond er wel politie of onze uniformen dan wel voertuigen.  0098

Nu weet ik niet precies waar jij voor de Kmar werkt, maar op schiphol zie ik toch regelmatig politie staan (al staat er dan Police)

Maar zoals je al zei is er ook binnen de politie verschil, denk maar aan alle specifieke afdelingen die ook jullie van de Kmar kennen.
Echter als je het over de gehele linie bekijkt denk ik niet dat er een groot verschil is tussen de BPZ en Kmar politiedienst.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2010, 18:47:32
Nu weet ik niet precies waar jij voor de Kmar werkt, maar op schiphol zie ik toch regelmatig politie staan (al staat er dan Police)

Maar zoals je al zei is er ook binnen de politie verschil, denk maar aan alle specifieke afdelingen die ook jullie van de Kmar kennen.
Echter als je het over de gehele linie bekijkt denk ik niet dat er een groot verschil is tussen de BPZ en Kmar politiedienst.

Ik werk niet op district Schiphol, maar net als ongeveer 75% van het KMar personeelsbestand in één van de andere districten. En om het niveau te bepalen aan de hand van de Politiedienst Schiphol met BPZ Politie Nederland is ook niet geheel correct... Brigade Poltiedienst, zonder de beveiliging, zal bestaan uit ongeveer 200 collegea van de totaal bijna 7500 KMarleden die er zijn. Kun je volgens mij nog niets roepen over het niveau binnen de KMar als je zo het niveau van de politie en de KMar wil gaan bepalen.

"Police" is in het verleden gebruikt daar een toerist uit China of Amerika niet zal begrijpen wat "Koninklijke Marechaussee" is indien hij zoekt naar een politieorganisatie op Schiphol. Vergelijkbaar voorbeeld is dat de gemiddelde burger de mensen van Route-Mobiel ook "Wegenwacht" zal noemen, daar de term "Wegenwacht" bekender is.

Maar nogmaals vele mensen hebben geen besef van wat de KMar allemaal voor taken uitvoert, meer dan Schiphol en Koninklijke Huis komen de meeste mensen niet. Terwijl dat maar een klein gedeelte is van wat de KMar allemaal doet in Nederland en ver daarbuiten.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #18 Gepost op: 4 december 2010, 21:03:26
Wat een "foute" discussie zeg. (lekker afgesplitst Jerommeke)  Zoals al eerder aangegeven, kan je ook wel een topic starten over niveauverschil tussen de Regiopolitie en de KLPD of een korps als AA en NHN. Daar zit ook verschil tussen. In de basisopleiding zit wellicht wat verschil, maar zijn vervolgopleidingen volgt de KMar net als de Politie ook bij de Politie Academie.

(enneh, een paar jaar terug had een ex-KLPD topman de leiding bij de KMar. Was volgens mij niet zo'n succes  e050)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2010, 21:05:49
topic is niet door Jerommeke afgesplitst ;)