Niveau KMar versus Politie

Auteur Topic: Niveau KMar versus Politie  (gelezen 11575 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2010, 21:09:35
opleiding tot officier KMar  3 jarige opleiding operationeel allround politie leidinggevende.

maar flevoland hoeft geen grenswacht. dus er blijft altijd verschil.(even een voorbeeld)
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2010, 21:13:00
Excuses aan Jerommeke ! Dan krijg jij de  >:D Palmpie  ^-^


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2010, 21:25:27
De Politiedienst op schiphol loopt met 2 patroonhouders van 15, de grens bewaking die in de hokjes zit hebben er maar 1 van 10.
Hoeveel de HRB heeft weet ik niet maar zal ong zelfde zijn als politiedienst plus extra houder MP5
De HRB had 90 patronen toen ik in 2007 van S'hol weg ging. 2x15 voor de Glock en 2x30 voor de HK MP5.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 4 december 2010, 22:43:14
Allereerst wil ik benadrukken dat ik de KMar geen over-gewaardeerde club vind. Zij doen het werk waar zij voor opgeleid zijn, evenals dit bij de (regio)politie gebeurd.
Dat de werkdruk hoger/lager of gelijk aan die van de politie ligt ... Dat weet ik niet.

De enige opmerking die ik heb gezet is dat als men de KMar in wil gaan zetten voor het basispolitie werk er dan ook gezorgd moet worden voor een zelfde opleiding. Iets waar momenteel redelijk wat verschillen in zitten (al is het alleen al de duur van de opleiding en de wijze waarop deze is ingedeeld).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #24 Gepost op: 6 december 2010, 10:26:01
Allereerst wil ik benadrukken dat ik de KMar geen over-gewaardeerde club vind. Zij doen het werk waar zij voor opgeleid zijn, evenals dit bij de (regio)politie gebeurd.
Dat de werkdruk hoger/lager of gelijk aan die van de politie ligt ... Dat weet ik niet.

De enige opmerking die ik heb gezet is dat als men de KMar in wil gaan zetten voor het basispolitie werk er dan ook gezorgd moet worden voor een zelfde opleiding. Iets waar momenteel redelijk wat verschillen in zitten (al is het alleen al de duur van de opleiding en de wijze waarop deze is ingedeeld).


Ik ga hier nu niemand aanvallen, echter zijn er genoeg collega's uit div regio die absoluut niet weten wat de taak omschrijving is van de KMar genoemd in art 6 PW.
Nogmaals voel je niet persoonlijk aangevallen. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik overstapte van de KMar naar RPAA. Collega's die bv denken dat de KMar op S'hol alleen maar ppcontrole uitvoeren en zorgen voor de verkeerstroom. Dat het overige wordt gedaan door Kenemmerland.

HEt klopt als men zegt dat de KMar niet alles krijgt tijdens de opl, dit is ook het grootste probleem voor de collega's die willen overstappen naar de regio. Het EVC-bureau in A'doorn zegt gewoon niet gehad in de opl is geen vrijstelling. Je kan bij hoge uitzondering wel vrijstelling krijgen als je voorbeelden geeft aan de hand van de eisen gesteld in de proeve van bekwaamheid. Ik zelf heb uiteindelijk na veel tikken en voorbeelden uitschrijven(115 pagina's) voor 16 proeve vrijstelling gekregen.

De politiedienst op S'hol draait gewoon de basispolitiezorg. Ik heb op S'hol ook te maken gehad met HG, JZ, GVZ, Zeden en alle overige vakken die je ook tijdens de opl tot niv4 krijgt. Ik merk nu na 4 jr in RPAA dat sommige vakken die je in de opl tot niv4 krijgt je in de praktijk ook niks meer doet.

Zo kan je dus altijd een discussie blijven voeren over het niv verschil tussen de KMar en Politie. Het ligt er aan waar je geplaatst bent, dit geld zowel voor de KMar als voor de Politie. Vraag een gemiddelde diender uit RPAA om iets over milieu en je krijgt als antwoord daar hebben we toch milieuhandhavingsteams van de gemeente voor. Vraag een gimddelde KMar collega vd grensbewaking S'hol om een art8 WVW te maken dan zal die zeggen daar hebben we toch de politiedienst of regio voor. Zo kan ik nog diverse voorbeelden geven.

Dus als je een KMar collega met politiedienstervaring koppelt aan een regiocollega heb je een goed stel bij elkaar die gemakkelijk de misdaad kunnen bestrijden.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #25 Gepost op: 6 december 2010, 23:03:21

Dus als je een KMar collega met politiedienstervaring koppelt aan een regiocollega heb je een goed stel bij elkaar die gemakkelijk de misdaad kunnen bestrijden.

Iets wat de regio Utrecht al toepast in de weekenden rondom Soest/ Amersfoort. Werkt ideaal heb ik gehoord.  :)


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #26 Gepost op: 8 december 2010, 18:18:50
Ik kan je zeggen dat in het land wij (als KMar zijnde) regelmatig samenwerken met de regiopolitie hier, en vaak bijspringen in de noodhulp, aangezien zij zelf personeel te kort hebben. Deze week bijv. al diverse noodhulp meldingen gereden en wij worden altijd vriendelijk bedankt door de politie hier en we zijn vaak nog als 1ste TP ook. Ik denk ook dat het prima werkt, en ze zijn aan het kijken om hier een politie noodhulp koppel te maken volgend jaar van een wachtmeester samen met een (hoofd)agent.  

Ik zou niet inzien waarom dit niet zou kunnen werken.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #27 Gepost op: 8 december 2010, 18:58:40
Allereerst wil ik benadrukken dat ik de KMar geen over-gewaardeerde club vind. Zij doen het werk waar zij voor opgeleid zijn, evenals dit bij de (regio)politie gebeurd.
Dat de werkdruk hoger/lager of gelijk aan die van de politie ligt ... Dat weet ik niet.

De enige opmerking die ik heb gezet is dat als men de KMar in wil gaan zetten voor het basispolitie werk er dan ook gezorgd moet worden voor een zelfde opleiding. Iets waar momenteel redelijk wat verschillen in zitten (al is het alleen al de duur van de opleiding en de wijze waarop deze is ingedeeld).

Is overigens niet op alle niveaus van toepassing. Op de School voor Hogere Politiekunde (PK5) in Apeldoorn kom je ook KMar-studenten tegen die hier kernopgaven volgen in de Bachelor-klassen.


Mrcitzen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2011, 22:38:04
Waar haal jij die wijsheid vandaan! Het niv ligt absoluut niet een stuk lager. Ik kan het weten.

Ik kan er niets aan doen, ik vind dat (over het algemeen) het niveau dus wel een stuk lager is.

In mijn werkgebied rijdt ook Kmar rond. Altijd handig als extra handjes maar meer ook niet.
Ik ben al vaak bij situaties geroepen waarbij collega's van de Kmar tegen iets aan waren gelopen en dat ze ons bellen met de vraag
en nu? Vaak konden wij de boel overnemen omdat zij het niet wisten.

Onlangs nog: melding via Kmar dat er op een bepaalde plek een flinke hoeveelheid afval verbrand werd.
Ik denk dan: je bent zelf opsporingsambtenaar, ga kijken en maak verbaal op indien nodig.
Nee, de politie bellen en doorgeven (als de eerste beste burger). Politie erheen en inderdaad, vieze fik dus pv.

ik denk dat het te maken heeft met ervaring. Maar ervaring doe je alleen op door dingen aan te pakken.
Ik kan me vergissen hoor maar ik denk dat je bij de Kmar meer tijd hebt voor het maken van een verbaal dan bij de politie.
Ik zou zeggen neem die tijd en de volgende keer weet je hoe het zit.

Ik weet heel goed dat er ook kmar collega's zijn die wel zelfstandig zaken oppakken en niet meteen de politie oproepen
maar dit is mijn ervaring tot nu toe.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #29 Gepost op: 7 maart 2011, 22:53:41
Ik kan er niets aan doen, ik vind dat (over het algemeen) het niveau dus wel een stuk lager is.

In mijn werkgebied rijdt ook Kmar rond. Altijd handig als extra handjes maar meer ook niet.
Ik ben al vaak bij situaties geroepen waarbij collega's van de Kmar tegen iets aan waren gelopen en dat ze ons bellen met de vraag
en nu? Vaak konden wij de boel overnemen omdat zij het niet wisten.

Onlangs nog: melding via Kmar dat er op een bepaalde plek een flinke hoeveelheid afval verbrand werd.
Ik denk dan: je bent zelf opsporingsambtenaar, ga kijken en maak verbaal op indien nodig.
Nee, de politie bellen en doorgeven (als de eerste beste burger). Politie erheen en inderdaad, vieze fik dus pv.

ik denk dat het te maken heeft met ervaring. Maar ervaring doe je alleen op door dingen aan te pakken.
Ik kan me vergissen hoor maar ik denk dat je bij de Kmar meer tijd hebt voor het maken van een verbaal dan bij de politie.Ik zou zeggen neem die tijd en de volgende keer weet je hoe het zit.

Ik weet heel goed dat er ook kmar collega's zijn die wel zelfstandig zaken oppakken en niet meteen de politie oproepen
maar dit is mijn ervaring tot nu toe.

DIt is afhankelijk van waar je wordt geplaatst. Ik kan je vertellen dat ik regelmatig heb moeten overwerken om mijn verbalen op tijd bij het parket te krijgen.

Ik persoonlijk heb wel eens de hulp ingeroepen van de collega's van de regio dit alleen voor mijn eigen veiligheid. Aangezien ik alleen op mijn motor door de regio's K'land en A-A reed. Sommige dingen moet je niet alleen willen doen.
En ja, er zijn idd collega's die alles overdragen aan de regio. Soms is dit ook de opdracht van een DC of BC.
Maar ik ben het met je eens. Alles valt of staat met de instelling van de OA KMar.

De nwe opl voor wmr bij de KMar is nu zo opgebouwd dat je na je contract 1 op 1 kan overstappen. Tenminste dat is wat men mij heeft verteld. Ik heb dit verhaal gehoord van iemand van de KMar en de politie. So don't shoot me, if am wrong.