vraagje hartmassage..

Auteur Topic: vraagje hartmassage..  (gelezen 11559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2004, 08:16:52
ehhh ben het niet helemaal eens dat als je moet reanimeren iemand al dood is.
Als iemand nog met mij aan het praten is en maar een frequentie heeft van 20 begin ik toch met masseren....

Waarom masseren? Mensen die gewoon praten/ademhalen, hebben voldoende output. Is atropine niet de eerste keus bij bradycardie?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2004, 13:05:15
Helemaal correct René, maar als je dat niet bij de hand hebt?
 ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2004, 13:32:52
Even de context niet kwijt raken. want anders krijgen we rare conclusies.

Niet doder dan dood, betekend niets anders, dan je niet bang hoeft te zijn om te beginnen met hulpverlening omdat wanneer je niets doet de kans groter is dat de patient dood blijft, dan als je het geleerde technieken toepast.

Het breken van rib is niet het doel. dat is ook logisch en als we dat willen voorkomen door onze geleerde techniek goed toetepassen staat voorop.

Maar iemand die geen pols heeft is dood.. en dat zie je al op een afstand.. daar is een carotispols voelen een extra zekerheid, maar bij twijfel begin je gewoon je hulpverlening te starten.

En wat ik merk, als dat als cursisten, je dit goed verteld, ze het in de praktijk scenario's beter doen. en ook na een jaar het nog steeds goed weten en de geleerde technieken gemiddeld beter doen. dan cursisten die het al jaren volgens het oranje kruis methode doen.. (gemiddelden he..)

En dan meten we op de volgende punten, snel organiseren van je hulp, snelle start van een effectieve reanimatie en snelle defibrillatie en snelle en goede overdracht aan de proffesionele hulpverleners. En dat ze in verschillende omgevingen kunnen improviseren op de genoemde punten.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2004, 14:48:00
Zoals je het nu formuleert, ben ik het helemaal met je eens.

Ik vertel ze alleen een variant.
 
In de oefensituatie leggen we de lat hoog omdat we er naar streven de technieken zo steeds beter onder de knie te krijgen.

De insteek daarbij is "wat je gedaan is goed, maar het kan op punten beter".

Als je op straat doet wat je kunt, heb je perfect hulp verleend.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2004, 19:40:12
Als je moet reanimeren, dan is iemand al dood. en je krijgt hem echt niet doder dus ook niet slechter, dus die rib breken is niet zo erg..

Er is geen overtreffende trap van dood
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1655

Een slechte reanimatie is altijd beter dan geen reanimatie.

Nou enige nuancering; er is natuurlijk klinisch dood en biologisch dood, in de reanimatiefase is de patient meestal klinisch dood, we gaan als verstandige mensen nl. niet proberen een overledene te reanimeren.  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2004, 10:37:34
Nou enige nuancering; er is natuurlijk klinisch dood en biologisch dood, in de reanimatiefase is de patient meestal klinisch dood, we gaan als verstandige mensen nl. niet proberen een overledenen te reanimeren.  ;)

Beste Joffry,

Ik ben niet zo'n voorstander van die termen, zeker niet in BLS termen. Ik gebruik liever de termen omkeerbare en niet omkeerbare dood.
Het lastige is dat je het verschil niet aan de buitenkant kan zien. Dus zijn de protocollen van de NRR en ERC er op gebasseerd dat je beide categorieen de voordeel van twijfel geeft en gewoon begint met het verlenen van eerste hulp.

Groet,


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2004, 15:25:57
Beide begrippen kwamen gewoon in de 23e druk van het OK-boekje voor.
Het zijn helemaal geen specifieke BLS begrippen.

Ik heb ook wat moeite met de stelling dat iemand al dood is als je gaat reanimeren.
Theoretisch zal je gelijk hebben als je uitgaat van een bepaalde definitie van 'dood'.
Het sterven of doodgaan is een proces en geen moment.
Reanimatie is in mijn beleving erop gericht om het sterven te voorkomen!
Anders zou je door reanimatie iemand weer tot leven wekken. Met die gedachte kan ik slecht uit de voeten.

Ik weet het is een kwestie van termen en definities. Maar voor hulpverleners en familie/omstanders komen er ook beleving en emoties bij.

RAdeR


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2004, 15:42:39
Beste Joffry,

Ik ben niet zo'n voorstander van die termen, zeker niet in BLS termen. Ik gebruik liever de termen omkeerbare en niet omkeerbare dood.

Peter, zo heet het nu eenmaal en iedereen (ook in het buitenland) kent deze termen, waarom verwarring scheppen en weer nieuwe termen introduceren ?

Dit nog los van het feit dat niet iedere "omkeerbare dood" in jouw definitie omkeerbaar is en daarmij is die term dus nog feitelijk onjuist ook

Ho
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


JBP

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 10 september 2004, 21:14:11
Hallo. ik ben diana en ik ben bezig met een opleiding in de gezondheidszorg. Nu heb ik 3 vragen over EHBO die ik nergens kan vinden. Wie kan mij hierop een antwoord geven?
1. waarom dienen bij uitwendige hartmassage de indruk- en de loslaatfase ongeveer even lang te duren?
2. waarom is het van belang bij uitwendige hartmassage recht naar beneden te drukken? (ik dacht zelf ivm. ribbreuken maar zijn er nog meer)
3. wat wordt bedoeld met het thoraxpomp-principe?
Ik ben reuze geholpen met een antwoord...bedankt alvast, Diana


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 13 september 2004, 08:51:15
Omdat je van meer deskundige leden nog geen antwoord hebt gehad, zal ik een poging wagen.

Ad 1.
Asynchrone massage is (theoretisch) beter. Volgens sommige geleerden. Maar (praktisch) niet uitvoerbaar. Probeer het maar eens.
Ad 2.
Behalve het idee dat je zelf hebt, zou ik geen andere reden weten.
Ad 3.
Door de massage wordt de thoraxholte vergroot en verkleind. De thorax gaat op die manier als een pomp werken waardoor in- uitstroom van het bloed plaats vindt.

RAdeR