whahaha, ik val niet van me geloof af.. ik hou alleen niet van dogma's en ik heb helemaal de heken de bel horen rinkelen, maar waar die nu hangt ?
Ik ben sinds 2000 met de nieuwe richtlijnen en met de AED en met de zuurstof eerste hulp voor eerste hulpverleners. Je moest eens weten, (En volgens mij kan jij dat wel aardig inschatten) hoeveel bagger en onzin je over je heen krijgt.
En het ergste is niet alleen van ehbo-ers, maar ook van mensen waarvan je denkt, als je een beetje de literatuur volgt, dan had je anders moeten weten..
Ik ben erg voor het kiss principe, zeker als je mensen iets wilt leren.. Ballast hoort er niet. zeker niet bij reanimatie..
Daarom mijn preken doder dan dood kan niet, dus wees niet bang om fouten te maken, en geef iedereen het voordeel van de twijfel. en doe je best en begin snel..
daar blazen en daar drukken.. en tempo houden..
Moedig mensen aan, ipv van ze confronteren wat er allemaal mis kan gaan..
Dat heeft namelijk weldegelijk aangetoond dat het de overlevingskans van een slachtoffer vergroot. dan zaken als asynchrone compressie..
De essentie is de overlevingskansen vergroot moeten worden en het liefst zonder restverschijnselen..
Ik ben net begonnen met een nieuwe groep.. mijn vraag is altijd wat is het belangrijkste bij reanimatie?
het huilen staat je vaak nader dan het lachen, als je de antwoorden hoort..
En dan hebben ze allemaal al een EHBO diploma..
en zitten er zelfs een paar verpleegkundigen bij..
Ik heb de zelfde vraag ook eens gesteld op een huisartsen congres....
Neh, er stonden in 22e druk dingen, die er in de 23e druk uitgehaald worden die graag in de 25e druk terug zou zien. wel geactueleerst natuurlijk