Brandkranen sneeuw en ijsvrij houden

Auteur Topic: Brandkranen sneeuw en ijsvrij houden  (gelezen 4649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Gepost op: 5 december 2010, 00:11:46
Een goede tip van de brandweer Joure.

Hier staat wel uitleg en foto's om een brandkraan te vinden in jouw buurt.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 5 december 2010, 00:14:45
Ik heb eens iemand gezien met een brandkranen bestandje op zijn tomtom ... Weet iemand of dat up to date & landelijk is ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2010, 00:20:34
Ik probeer nu te kijken waar ik in mijn woonwijk een brandkraan kan vinden (via google), maar dat lukt niet en om nu in mijn woonwijk te zoeken, ik denk niet dan mensen het vertrouwen :P

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2010, 00:22:46
Ik heb eens iemand gezien met een brandkranen bestandje op zijn tomtom ... Weet iemand of dat up to date & landelijk is ?

Landelijk zowiezo niet, aangezien verschillende provincies/regio's hun eigen watermaatschappijen hebben. De een is wat huiveriger in het verstrekken van de coordinaten dan de ander. Bij ons in de regio zitten de brandkranen verwerkt in het citygiss systeem op de auto's.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2010, 00:25:00

Die bestanden zijn regio afhankelijk vermoed ik.

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2010, 05:48:25
Bij ons zijn alle brandkranen verwerkt in een brandkranenboek en het MDT (Mobiele Data Terminal)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2010, 11:32:13
Maar om even bij de topictitel te blijven, worden er door korpsen zelf ook maatregelen genomen?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2010, 12:40:01
Maar om even bij de topictitel te blijven, worden er door korpsen zelf ook maatregelen genomen?

Amsterdam-Amstelland kazerne Aalsmeer heeft zowel strooizout als een mini-brander op het voertuig
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2010, 09:25:26
Brandweer Hoorn: Houd brandkranen sneeuwvrij!

20-12-2010

Gepubliceerd: 20-12-2010

Laatst gewijzigd: 20-12-2010 | 21:56:42

HOORN - Gerard Zomer, brandweercommandant van de Brandweer Hoorn, Twittert veel. En hij gebruikt het jonge medium voor veel oproepen, adviezen, tips en verzoeken. Zo propageert hij via Twitter de installatie van sprinklers in openbare gebouwen, maar hij riep de redactie van HoornGids.nl ook op om stil te staan bij: brandkranen.

Of liever gezegd: Niet stil te staan bij brandkranen maar de handen te laten wapperen en veel te schuiven. Sneeuw wel te verstaan. Want als alle Hoornse brandkranen sneeuwvrij zijn, kan de brandweer deze sneller gebruiken in geval van nood/brand. Check dus even of u een brandkraan in uw voortuin of straat heeft en pak de sneeuwschuiver!

Door het winterweer zijn veel brandkraanputten, herkenbaar aan het rode bordje, bedekt met sneeuw. Bij brand moet de brandweer snel bij deze kranen kunnen komen vanwege bluswater. De brandweer roept de inwoners van Hoorn op om de brandkranen sneeuwvrij te houden.
Het kan ook in uw eigen belang zijn !!!

Brandkranen kunnen gevonden worden door op de kleine rode locatiebordjes te kijken die vaak op gevels of betonnen paaltjes zijn gemonteerd. Het onderste getal geeft aan hoeveel meter de brandkraan zich naar voren of achteren bevindt, het bovenste getal geeft aan hoever de brandkraan zich naar links of rechts bevindt.

HoornGids.nl heeft veel betrokken lezers en één van hen informeerde ons voor de zekerheid over de Tweets van onze brandweercommandant.
Mickel Reemer mailde ons:
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. De afgelopen weken heeft het winterweer al meermaals toegeslagen. Dit is een goed moment om het onderwerp “brandkranen” aan te snijden. Brandkranen worden door de brandweer ingezet bij brand. Ze zijn dus cruciaal voor de bestrijding van branden en dienen de veiligheid van iedereen. De meeste brandkranen liggen ondergronds en zijn afgedekt met een deksel. Door de winterse weersomstandigheden worden deze brandkranen bedekt met sneeuw en ijs.

De brandweer van Hoorn is een initiatief gestart waarbij iedereen via Twitter wordt opgeroepen om mee te helpen de brandkranen sneeuwvrij te maken. Dit is een initiatief dat ik van harte ondersteun. Het komt er op neer dat iedereen kijkt wat de dichtstbijzijnde brandkraan bij hem of haar is. Vervolgens is het verzoek om de brandkraan sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden, zodat ze in geval van brand direct door de brandweer ingezet kunnen worden, zonder dat ze eerst vrijgemaakt moeten worden. Het kost ongeveer 2 a 3 minuten om een dergelijke brandkraan sneeuwvrij te krijgen. Het is niet de bedoeling dat iedereen op elkaar gaat wachten op het vrijmaken van de brandkraan. Voor ieders veiligheid wordt een proactieve houding en inzet van iedereen gevraagd.

Concreet is mijn vraag of U een kort stukje op Hoorngids zou willen plaatsen over het belang van het sneeuwvrij maken en houden van brandkranen. Meer informatie over brandkranen in Hoorn is op deze pagina beschikbaar: http://www.hoorn.nl/?id=74422

http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3300128/nieuws/brandweer_hoorn_houd_brandkranen_sneeuwvrij.html

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 december 2010, 10:14:09
In het stadsgewest Vlissingen-Middelburg rijdt de tankwagen met 15.000 L water standaard mee op iedere binnenbrand.