Brandkranen sneeuw en ijsvrij houden

Auteur Topic: Brandkranen sneeuw en ijsvrij houden  (gelezen 4650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2010, 10:27:10
Wij hebben het hier gisteravond ook over gehad. Ze willen de burger net als in het artikel er ook meer bij betrekken, vooralsnog is er aan ons (brandweervrijwilligers) gevraagd of wij eventuele brandkranen in de buurt wilden ontdoen van sneeuw. Gelukkig konden we een overzichtje met adressen van brandkranen meekrijgen.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 21 december 2011, 03:52:08
Nu het weer winter is loop ik er ook aan te denken hoe je met name de ondergrondse waterputten herkenbaar kan houden.
Want bij mij in de wijk zijn de bordjes niet altijd goed en makkelijk zichtbaar omdat er nog wel eens straatverlichting
naar de knoppen is en dus donker.

Nu heb ik al lopen denken om die deksel ( Fluo ) geel te spuiten die ik tegen kom in mijn wijk maar ik weet niet of de
Gemeente dat wel tof vind en wat voor gezeik je er mee kan krijgen. Voordeel is wel dat ze lekker opvallen van afstand als je met een zaklamp schijnt.

Hoe veel ondergrondse waterputten zitten er eigenlijk gemiddeld in een straat is er een bepaalde tussen afstand voor of zo ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 december 2011, 04:59:34
Bij ons in de gemeente zitten de brandkranen in de meeste woonwijken om de 80 meter. Een bedrijf heeft afgelopen periode alle putdeksels wit geschilderd, dit valt super goed op (behalve als er sneeuw ligt waarschijnlijk:-). In de buitengebieden zijn er rode barrières rond de putten gezet die boven het hoge gras uitsteken. Je ziet tegenwoordig trouwens steeds meer tankwagen komen in een aantal regio's. De waterleidingbedrijven leggen steeds vaker leidingen met een kleinere diameter.

Henkie

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2011, 17:21:34
Er zijn ook korpsen die door middel van een gele pijl op het wegdek aangeven waar de brandkraan zit, is ook heel duidelijk maar moet wel om de zoveel jaar gedaan worden omdat de pijl eraf gereden word.

Sneeuw en ijsvrij maken is denk ik geen preventieve taak voor de brandweer, omdat dit enorm veel werk is. Dus zou het goed zijn dat burgers opgeroepen worden om de kraan bij hun in de buurt vrij te maken en houden. En mocht er echt wat zijn dan hebben de meeste korpsen wel een gasbrandertje op de TAS om snel een kraan los te branden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 21 december 2011, 17:22:02
Alle brandkranen staan beschreven in het brandkranenboek wat als het goed is op elke TS ligt. Steeds vaker wordt dit ondersteunt door het MDT waar de kranen in citygis staan. Het kan helpen door de deksels sneeuwvrij te houden, dat scheelt een hoop zoeken. ;)

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2011, 17:41:36
Ik vertrouw er ook zeker op dat ze in het MDT/CityGis staan in elk BRW-voertuig alleen ben ik op zoek naar een
extra hulpmiddel zo gezegd.

Bij mij in de wijk hangen bijvoorbeeld ook niet alle bekende rode bordjes op een redelijke kijkhoogte maar soms op
3 meter hoog en als ik in de buurt ben van een brandmelding vind ik het wel makkelijk als ik de dichtsbijzijnde put
alvast heb gevonden zodat men niet echt meer hoeft te kijken van waar ligt hij precies.

Alle kleine beetjes kunnen tenslotte helpen lijkt mij zeker in de donkere uren.
Als ik brandweerman zou zijn zou ik het op prijsstellen als een burger roept van hier is de waterput.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen