Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval

Auteur Topic: Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval  (gelezen 13721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2010, 15:52:17
RUIJ het was donker en met flitsers aan in de gril en lampen aan op het dak moest je wel echt oogkleppen op hebben wil je dat niet merken. Overigens de bestuurder van de personenauto welke ook stond te wachten voor het rode licht met op zijn bumper de sleepwagen had veel geduld met al dat geflits in zijn ogen.......


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2011, 21:33:47
Maar als we dan een minuut te laat komen, moet je het commentaar is horen.... ;)

Maar flitsers en zwaailampen gebruik ik alleen wanneer ik op de vluchtstrook aanrijdend ben, en zeker niet voor een stoplicht.
Andere bergers denken daar weer anders over, ik zie ze vaak genoeg rijden met gewoon een wagen in de lepels als transport, en toch met alle flitsers aan.
En sommige halez zo zelfs files in, en niet alleen bergers maar ook de wegenwacht zie ik dat vaak doen.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 09:26:28
Maar als we dan een minuut te laat komen, moet je het commentaar is horen.... ;)Maar flitsers en zwaailampen gebruik ik alleen wanneer ik op de vluchtstrook aanrijdend ben, en zeker niet voor een stoplicht.
Andere bergers denken daar weer anders over, ik zie ze vaak genoeg rijden met gewoon een wagen in de lepels als transport, en toch met alle flitsers aan.
En sommige halez zo zelfs files in, en niet alleen bergers maar ook de wegenwacht zie ik dat vaak doen.

Mijn ervaring is dat de berger over het algemeen bij aankomst nog moet wachten voor dat het voertuig aangepikt mag worden, daarin tegen vind ik een file op gepaste wijzen over de vluchtstrook inhalen geen probleem.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 11:03:04
Veruit de meeste bergingen zijn bij ongevallen of pechgevallen waar de brw niet ter plaatse komt, en in dat soort situaties kan de berger vaak meteen beginnen met bergen.

Maar wat die lange zegt, je weet wel, die motormuis, klopt helemaal. Bij het aanrijden moet een berger zijn zwaai- en flitsverlichting uithouden. Hij mag ze aandoen zodra hij afwijkend rijgedrag gaat vertonen om bij het ongeval te komen (vluchtstrook rijden, snelheid minderen, van rijstrook wisselen nabij het ongeval etc.)
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2011, 11:22:21
Citaat
Veruit de meeste bergingen zijn bij ongevallen of pechgevallen waar de brw niet ter plaatse komt, en in dat soort situaties kan de berger vaak meteen beginnen met bergen.

Mijn ervaring(is maar 18 jr) is dat als er brandweer bij aanwezig is/komt, de berger vaak niet direct wordt opgeroepen. Wij als politie bepalen dan wanneer de berger ten tonelen mag verschijnen. Dit is mede om te voorkoemn dat er te veel vtgn op de plaats van het ongeval komen te staan.

Citaat
Maar wat die lange zegt, je weet wel, die motormuis, klopt helemaal

Leuke uiteenzetting van de naam, erg creatief. O0


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2011, 11:52:30
Beste,

Op IM-wegen bepaalt niet alleen de politie of de berger aanrijdend(bergen) is ook daar bepaalt RWS grote deel in alleen als er een sporenonderzoek komt dan bepaalt de politie wanneer de berger mag beginnen.

Dus op IM-gebied mag alleen  Politie en RWS bergers aansturen niet IM-wegen bepaalt de politie wel verder,Brandweer in GLD werkt nog niet helemaal naar behoren met IM
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2011, 12:02:20
Beste,

Op IM-wegen bepaalt niet alleen de politie of de berger aanrijdend(bergen) is ook daar bepaalt RWS grote deel in alleen als er een sporenonderzoek komt dan bepaalt de politie wanneer de berger mag beginnen.

Dus op IM-gebied mag alleen  Politie en RWS bergers aansturen niet IM-wegen bepaalt de politie wel verder,Brandweer in GLD werkt nog niet helemaal naar behoren met IM
JE heb mij ook niet horen zeggen dat de WIS niet mag bepalen of er wel of geen berger mag komen. Dit gaat altijd in samenspraak met de politie.


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2011, 13:28:33
Maar als we dan een minuut te laat komen, moet je het commentaar is horen.... ;)

Maar flitsers en zwaailampen gebruik ik alleen wanneer ik op de vluchtstrook aanrijdend ben, en zeker niet voor een stoplicht.
Andere bergers denken daar weer anders over, ik zie ze vaak genoeg rijden met gewoon een wagen in de lepels als transport, en toch met alle flitsers aan.
En sommige halen zo zelfs files in, en niet alleen bergers maar ook de wegenwacht zie ik dat vaak doen.

Daar zijn bij ons (wegenwacht) duidelijke regelingen voor: Bij het transporteren van auto's in de lepel bordje 'sleep' achterop, evenals de plaklampen. Je voert dan geen zwaailampen meer. Lijkt mij ook ene goeie voor bergers die dit wel doen, auto in d elepel , en de zwaailampen aan. RIjden die ook met de caravan naar zuid frankrijk met een zwaailamp op het dak v/d auto? 0098 0098
Voor het veiligstellen vanaf een verkeersgevaarlijke locatie is dit weer anders geregeld.
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2011, 18:07:57
Daar zijn bij ons (wegenwacht) duidelijke regelingen voor: Bij het transporteren van auto's in de lepel bordje 'sleep' achterop, evenals de plaklampen. Je voert dan geen zwaailampen meer.

Kijk, dat is op zich al beter, dat er een regel voor is, maar ik zie het eerlijk gezegd nooit.
Ook jullie lepels rijden meestal vrolijk met zwaailampen aan, terwijl zeker die plaklampen perfect werken, ik gebruik ze altijd bij transport in de lepel.

Ik weet zeker dat ook voor bergers afspraken zijn gemaakt over zwaailicht gebruik, en daarin staat expliciet dat bij transport geen zwaailampen aan mogen staan.

Maar goed, een perfecte wereld hebben we nou eenmaal niet.
In ieder geval weten we hoe het hoort.  998765  ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2011, 11:15:32
Check deze site maar even. Het betreft de richtlijn gebruik gele attentieverlichting ihkv IM.

http://www.incidentmanagement.nl/images/RichtlijnGeelDef.pdf