Zowiezo vind ik dat er erg veel oranje signalering op straat is, misschien wel te veel ...
(...)
Het is natuurlijk een kip-ei verhaal. Automobilisten hebben lak aan een oranje zwaailampje en scheuren bij werknemer de vouwen uit de broek. Werknemer reageert door meer oranje op het dak te zetten. Automobilist doet een tijdje kalm aan totdat hij gewend is aan zoveel geflikker en plankt weer doodleuk langs de werkzaamheden. Werknemer voelt zich weer onveilig en koopt meer irritant oranje geflits en geflikker. En zo verder, en zo verder... (voor oranje en werknemer mag u ook blauw en hulpverlener lezen).
Dat probleem los je niet op door alleen maar regels te stellen aan het gebruik van signalering. Daar is de overheid al of niet onder druk van Europese regels toch al druk mee bezig, maar in de praktijk wordt de situatie er eerder slechter dan beter van. Neem als voorbeeld de 360-graden regel. In theorie een logische regel, maar in de praktijk volkomen waardeloos omdat signalering in de meeste gevallen alleen in één bepaalde richting effectief is. Bij stilstaan op de vluchtstrook wil je in principe alleen naar achteren signalering voeren, dan hoeft de hele kerstboom niet aan. Maar ja, de overheid schrijft voor dat een dakset 360 graden rond moet stralen... En hoe los je dat in de praktijk dan op? Door het introduceren van alternerende verlichting, al of niet op een actiewagen of actieraam. Het is geen dakset, hoeft dus niet aan de 360 graden regel te voldoen en is voldoende effectief voor het beoogde doel: waarschuwen van achteropkomend verkeer.
En hoe los je in de praktijk het verschijnsel op dat de zwaailichten op de cabine van een strooiwagen (soms) niet van achteren zichtbaar zijn? Door een lampje op de strooi-installatie te plaatsen... en vooral in de wetgeving verplicht te stellen dat sneeuwruimen en strooien activiteiten zijn waarbij verplicht oranje zwaailicht moet worden gevoerd.
En waarom moet een daksetje in een bepaald patroon knipperen? Wellicht zijn er omstandigheden waarin je liever een minder opvallend knipperpatroon zou willen gebruiken. Ik denk aan hulpdiensten: maximale aandacht is gewenst wanneer aanrijdend naar de melding. Maar eenmaal ter plaatse is al dat snelle geflikker helemaal niet meer nodig; misschien is dan een langzaam aan-uit patroon wel veel effectiever. Het valt op, maar trekt niet direct de aandacht.
Aldus wil ik dus niet pleiten voor meer regels, maar voor meer logica bij het (toestaan van het) gebruik van signalering.