GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010  (gelezen 43269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Nog geen duidelijke oorzaak explosie Alphen
07-12-10   15:37 uur

ALPHEN AAN DEN RIJN - Een duidelijke oorzaak voor de explosie maandag in een appartement in Alphen aan den Rijn is nog niet gevonden. Bewoners van de flat waarin het verwoeste appartement zit, kunnen vanwege het onderzoek nog steeds hun huizen niet in. Dat liet de politie dinsdag weten. In de loop van woensdag wordt pas duidelijk wanneer ze weer terug kunnen.

De brandweer zei dat het niet zeker is dat het om een gasexplosie gaat. Opmerkelijk is namelijk volgens de brandweer dat er een grote brand ontstond na de ontploffing, wat niet past bij een gasexplosie. Burgemeester Wim de Gelder noemde het ''wonderbaarlijk'' dat er zo weinig slachtoffers zijn gevallen. (ANP)
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/1069822/2010/12/07/Nog-geen-duidelijke-oorzaak-explosie-Alphen.dhtml
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Nog niet alle bewoners durven terug na explosie - Westonline.nl
Nog niet alle bewoners durven terug na explosie - Westonline.nl
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Politie houdt met alles rekening na explosie Alphen - Westonline.nl \

Politie houdt met alles rekening na explosie Alphen - Westonline.nl
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Slechte nachtrust bewoners flat Alphen
door Jenny van der Zijden

ALPHEN AAN DEN RIJN -  De bewoners die na de explosie in Alphen aan den Rijn geëvacueerd werden en niet in hun eigen woning konden slapen, hebben de nacht doorgebracht in een hotel. De bewoner van het pand waar de explosie plaatsvond, kwam bij de klap om het leven, terwijl vier personen lichtgewond raakten.

De ravage in de Argostraat is groot. De hele gevel van de flat is weggeblazen. Buren Mien en Husnu kwamen gisteren met eigen ogen de chaos aanschouwen Foto: Henk Bouwman "Het hotel was heel goed verzorgd, maar ik heb geen oog dichtgedaan", zegt Husnu Eren (40). Husnu was op het moment van de explosie thuis, samen met zijn zoontje. "Ik had nachtdienst gehad, mijn vrouw was naar haar werk. Mijn buurvrouw was helemaal in paniek, ik wilde haar geruststellen, maar de brandweer riep dat we zo snel mogelijk naar beneden moesten komen. Afgelopen nacht kwamen al die beelden weer voorbij en ben ik maar uit bed gegaan en teruggereden naar wat over is van ons huis. Ik wilde weten hoe het met mijn buurvrouw is. Maar ik weet nog steeds niet waar ze is."

Ook zijn buurvrouw Mien, die liever niet met haar achternaam in de krant wil, aanschouwt deze morgen de ravage vanachter de afzetting. "Ruud zat veel zonder werk en was altijd aan het prutsen. Wie weet wat hij gistermorgen aan het doen was..." mijmert ze.

De gasexplosie op de bovenste verdieping vond maandag rond het middaguur plaats. Door de kracht van de explosie vloog een deel van het dak de lucht in, stortte een stuk vloer in en kwam de balustrade 25 meter verderop in de struiken terecht. De klap was kilometers ver te horen. Bewoners van ruim tachtig flatwoningen werden geëvacueerd. In de omliggende straten zijn ruiten gesprongen en aan de achterkant van de flat is asbest aangetroffen.

Noodverordening
Voor het gebied getroffen gebied werd maandagavond een noodverordening vastgesteld. Volgens burgemeester Wim de Gelder is er een reële kans dat personen ongewenst het pand binnendringen. Dit zou de veiligheid van de aanwezige medewerkers van hulpdiensten ernstig in gevaar brengen. Ook is de burgemeester bang voor plunderingen. Ook Herman van Leeuwen (44) kwam gistermiddag nog even kijken naar de ravage. Hij reed gisteren juist langs de flat en was als een van de eersten ter plaatse. "Ik hoorde een gigantische knal en ben meteen met een deken, die ik altijd bij mij in de auto heb, die kant opgerend. Gewoon in een automatisme. Bij de flat zag ik een man liggen, ik zag meteen dat hij het niet had overleefd en heb toen samen met een andere man mijn deken over hem heen gelegd. Ja, ik moet bekennen dat ik vannacht anders dan anders heb geslapen..."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8435162/__Bewoners_flat_Alphen_slapen_slecht_na_klap__.html?sn=binnenland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
’We hebben niets meer’

Een vuurbal, gevolgd door een harde knal en uitslaande vlammen. Een explosie in een flat aan de Alphense Argostraat richtte gisteren een ravage aan. "Ik hoor de mensen nog gillen."

De lunchpauze was bijna voorbij. Turkan Ervan hielp net haar kinderen hun schoenen aan te trekken, toen ze een gigantische klap hoorde. "Ineens stond de kamer vol rook. De tussenmuren lagen in puin en de hele achterkant van de flat was weg. Ik kon zo naar buiten kijken."

Weggevaagd
In het zalencentrum dat gistermiddag werd ingericht als noodopvang, vertelt Ervan hoe ze met haar zoon en dochter beneden wist te komen via de trap. Daar zag ze dat het appartement van haar buurman Ruud was weggevaagd, net als een deel van het hare. Ruud werd door de kracht van de ontploffing het flatgebouw uitgeslingerd, vanaf zes hoog. Hij overleefde de val niet. Met bedrukte gezichten vertellen Ervans kinderen hoe ze hun buurman levenloos op de grond zagen liggen.
"Het is nog niet helemaal tot me doorgedrongen, het lijkt wel een droom", zegt Ervan. Haar kinderen zijn zojuist onderzocht door een arts en blijken niets te mankeren. "We hebben helemaal niets meer. Dit is het enige wat ik heb meegenomen", wijst ze naar haar jas. "We slapen vanavond bij mijn ouders."
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/12/we_hebben_niets_meer.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ter Aars korps in actie bij Alphense explosie
Redactie - 7 december 2010

ALPHEN/TER AAR - Brandweerkorps Ter Aar en Duikteam Ter Aar hebben maandag 6 december assistentie verleend bij de grote brand in Alphen aan den Rijn.
Even na 13.00 uur kwam de melding binnen. Omdat de brand was geschaald als zeer grote brand werd veel brandweer opgeroepen. Post Ter Aar werd opgeroepen voor het tweede peletons inzet. Samen met de Autospuiten van Aarlanderveen, Zwammerdam en Boskoop kreeg Post Ter Aar een opstelplaats op de brandweerkazerne van Alphen. Maar na het aanmelden moest het korps zich met spoed verplaatsen naar het brandadres. Terplaatse kreeg het korps de opdracht twee ladderwagens te voeden en alle woningen na te lopen op achtergebleven mensen.
Omdat een persoon vermist was, werd het Ter Aarse Duikteam opgeroepen. Zij doorzochten de vijver naast de Argostraat op mogelijke slachtoffers. Doordat de brokstukken het ijs kapot hadden gemaakt, werd de kans groot geacht dat er iemand in zou liggen. Maar nadat de duikers de vijver doorzocht hadden, was duidelijk dat er niemand in de vijver lag. Later meldde ook het laatste slachtoffer zich en kon de zoekactie gestaakt worden.
http://www.echo.nl/ww-nk/buurt/redactie/1106264/ter.aars.korps.in.actie.bij.alphense.explosie/
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
wo 08 dec 2010, 08:15  
Mogelijk bom in afgebrande flat Alphen

De explosie in de maandag afgebrande flat in Alphen aan den Rijn was zo heftig, dat experts ook bekijken of er een bom is afgegaan.
In eerste instantie ging iedereen uit van een gasexplosie. Volgens politiechef Krishna Taneja zoeken de experts ook naar andere oorzaken zoals een explosief. De omgekomen bewoner Ruud is overigens een bekende van de politie, zo zegt Taneja in het Leidsch Dagblad. "We kwamen er wel eens over de vloer".
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8435822/__Mogelijk_bom_in_afgebrande_flat_Alphen__.html?sn=binnenland,buitenland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zou dit ook veroorzaakt kunnen zijn door een vuurwerkmortier? Grote knal met daarna vuureffecten die brand kunnen veroorzaken?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Alphen aan den Rijn - Gasexplosie flat Argostraat lijkt uitgesloten

Alphen aan den Rijn, 08-12-2010 • Uit onderzoek van Politie Hollands Midden blijkt dat het onwaarschijnlijk is dat een gasexplosie de oorzaak is van de explosie op maandag 6 december in een flat aan de Argostraat.

De politie is daarom een Team Grootschalig Opsporing (TGO) gestart om te onderzoeken wat er dan wél is gebeurd.
Sinds maandagmiddag is de recherche van de politie bezig geweest met forensisch en tactisch onderzoek naar de oorzaak van de explosie. Het onderzoek werd bemoeilijkt door de technische staat van de flat. Vanwege instortingsgevaar is het onderzoek uitgevoerd onder meer met behulp van een hoogwerker. Uit het onderzoek dat tot nu toe is uitgevoerd blijkt dat de mogelijkheid van een gasexplosie zo goed als uit te sluiten valt.

Politie Hollands Midden heeft daarom besloten het onderzoek te intensiveren en uit te bouwen naar een Team Grootschalig Opsporing dat onder leiding van het Openbaar Ministerie staat. Het team bestaat uit 30 rechercheurs. Zij zullen de komende periode onderzoeken wat de oorzaak is geweest van de explosie.

Maandagmiddag 6 december, omstreeks 13.00 uur, heeft er een heftige explosie voorgedaan in een flat op de bovenste verdieping van de Argostraat. De explosie en de daarop volgende grote brand hebben het flatgebouw flink beschadigd. Minstens vier appartementen zijn ernstig en mogelijk onherstelbaar aangetast. Bij de explosie is de 46-jarige bewoner van het appartement omgekomen. Twee personen zijn licht gewond geraakt en zijn ter plaatse door het ambulancepersoneel behandeld.
http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/101208tgoalphenaandenrijn.asp
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Zou dit ook veroorzaakt kunnen zijn door een vuurwerkmortier? Grote knal met daarna vuureffecten die brand kunnen veroorzaken?

Een gasexplosie (= een explosieve VERBRANDING) kan ook een zich uitbreidende brand veroorzaken. Of dit gebeurt, hangt af van het wel of niet aanwezig zijn van makkelijk brandbaar materiaal in de directe omgeving.
Bij de explosie in de Viermasterstraat (waarbij de bewoner naar buiten vloog - en er ook sprake was van asbest - meerdere overeenkomsten) moest de brandweer na de plof ook enkele kleine brandhaardjes blussen.

Het verbazingwekkende is dus niet dat er brand uitbrak - dat is redelijk normaal, ook bij een gemiddelde gasexplosie. Alleen de snelle brandontwikkeling en de intensiteit waren hier anders. Alsof er sprake was van de aanwezigheid van erg veel makkelijk brandbaar materiaal (bv. zeer brandbare vloeistoffen) in de woning.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter