GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010  (gelezen 43495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
LTFO niet bij betrokken geweest.
Bron: LTFO

Bedankt voor het navragen :) Handig die connecties ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

MJWB

• Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
Een 'stof' explosie hoeft toch nog geen gas explosie te zijn geweest? Een andere (explosieve) stof in vaste toestand kan een adiabatische explosie veroorzaken, denk aan bijvoorbeeld pure magnesium. Door het vormen van een adiabatische explosie (een explosie waarbij de temperatuur niet snel genoeg kan worden afgegeven aan de omgeving) kan een (negatieve) drukgolf ontstaan.

Hetzelfde doet zich voor bij een elektrische "ontploffing" waarbij vaak de thermische kortsluitvastheid van een installatie niet voldoende is.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Een 'stof' explosie hoeft toch nog geen gas explosie te zijn geweest?
Daarom merkte ik al op dat het er maar net aan kan liggen welk woord je voor een definitie gebruikt.

De omschrijving van een stofexplosie in brandweeropleidingen komt er op neer dat een stof -bijvoorbeeld zaagsel, of melkpoeder- dusdanig fijn en in grote hoeveelheden in de lucht is verspreid, dat je met een ontstekingsbron een explosieve verbranding van al die stofdeeltjes veroorzaakt. Bijkomend effect van zo'n stofexplosie in bijvoorbeeld een fabriekshal is, dat de explosie nieuw stof kan doen opdwarrelen. Dat nieuw opgedwarrelde stof kan ook weer opnieuw explosief verbranden enzovoorts. Onder andere door zo'n kettingreactie kan een stofexplosie heftiger uitpakken dan een gasexplosie.

Zo'n stofexplosie in deze situatie zou me de wenkbrauwen doen optrekken, een daarop volgende kettingreactie al helemaal.

Check youtube eens op 'melkpoeder'. Dan krijg je een heel klein beetje een indruk van hoe explosief stof kan ontbranden.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Groot deel woningen Alphen weer bewoonbaar
Uitgegeven: 9 december 2010 16:26

ALPHEN AAN DEN RIJN - Een groot deel van de woningen in de flat in Alphen aan den Rijn die maandag werd getroffen door een explosie, is weer bewoonbaar verklaard. Dat heeft de gemeente donderdag gemeld. Het gaat om 28 woningen op de eerste vier etages.
De brandweer, de gemeente en een onafhankelijk constructeur hebben vastgesteld dat het weer veilig is om in de huizen te wonen. De inwoners van deze appartementen kunnen donderdag terugkeren.

Noodtrap
De veertien woningen op de vijfde en zesde etage zijn pas weer toegankelijk als een noodtrap is geïnstalleerd langs het gebouw. Ook dit moet donderdag gebeurd zijn, aldus de gemeente. .......
http://www.nu.nl/binnenland/2398307/groot-deel-woningen-alphen-weer-bewoonbaar.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

MHL media

• Forum gebruiker
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Intussen vraag ik me af, of bekend is
- tot welke afstand de brokstukken werden gevonden
- tot op welke afstand er ruiten zijn gesprongen.

Even met meettooltje van googlemaps gekeken en gemeten waar ik brokstukken tegen ben gekomen.
Toch wel grote stukken van het hek van de gallerij op een meter of 50 en stukken kozijn tot ongeveer 80  meter van de flat.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl

Merijn V

• Forum gebruiker
In de omgeving wordt gesproken over een mogelijk drugslab. Ik heb er geen verstand van maar kunnen de chemicalien van een drugslab een ontploffing met dit gevolg veroorzaken?

Tijgernest

• Senior gebruiker
Even met meettooltje van googlemaps gekeken en gemeten waar ik brokstukken tegen ben gekomen.
Toch wel grote stukken van het hek van de gallerij op een meter of 50 en stukken kozijn tot ongeveer 80  meter van de flat.

Dank ! Bij onze gasplof aan de Viermasterstraat lag de deur van het geplofte appartement 50 m verder - tegen de gevel van de tegenoverliggende flat. Had die er niet gestaan, dan was de deur (en veel ander puin) beslist verder gekomen. Dit komt qua horizontale kracht dus wel redelijk overeen

Tijgernest

• Senior gebruiker
In de omgeving wordt gesproken over een mogelijk drugslab. Ik heb er geen verstand van maar kunnen de chemicalien van een drugslab een ontploffing met dit gevolg veroorzaken?

Ik ken wel enkele explosies in drugslabs - o.a. ten gevolge van een geëxplodeerd drukvat - maar zo'n grote drukgolf dat een vloer bezwijkt? Die vloer hing echt half in de benedenverdieping.

Wat voor vloer betrof het eigenlijk? Kanaalplaat? Bij een gestorte vloer krijg je dit volgens mij bijna niet voor elkaar, of er zou sprake moeten zijn van een constructiefout.

Aart Rietveld

• Forum gebruiker
Wat voor vloer betrof het eigenlijk? Kanaalplaat? Bij een gestorte vloer krijg je dit volgens mij bijna niet voor elkaar, of er zou sprake moeten zijn van een constructiefout.

Als ik de buitenkant van de flat bekijk doet het me denken aan die prefab "bouwpakket"-flats uit de jaren 70, ik woon zelf ook in zo'n woning. Deze flats werden in no-time opgebouwd met allerlij losse stukken vloer en muur. Als er door de explosie dus een tussenmuur omver gaat zullen ook de dakplaten van de woningen aan weerszijden van die muur naar beneden komen.

Hebben ze geluk gehad dat dit op de bovenste verdieping gebeurde. Als dit plaats vindt op de eerste verdieping gaan de woningen die erboven zitten er allemaal achteraan....

Brandpreventist

• Senior gebruiker
http://www.nu.nl/binnenland/2401546/politie-wil-informatie-flatbewoner.html

Politie wil informatie over flatbewoner
Uitgegeven:    14 december 2010 12:44
Laatst gewijzigd:    14 december 2010 12:44

ALPHEN AAN DEN RIJN - De politie wil informatie over de 46-jarige man die vorige week maandag door een explosie in zijn woning in een flatgebouw in Alphen aan den Rijn omkwam.
© NU.nl/Stephan Verwaaij

Zij doet daartoe dinsdagavond een oproep in het opsporingsprogramma Team West op Omroep West. Dat heeft een woordvoerster gezegd.

De politie laat een foto van de man zien. Het team Hollands Midden wil te weten komen wat de man de laatste dagen van zijn leven heeft gedaan.

Oorzaak explosie

Het is nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak van de explosie was, waarbij twee andere mensen lichtgewond raakten. De explosie vaagde het appartement op de zesde verdieping weg, omliggende woningen raakten zwaar beschadigd. In de buurt sprongen veel ruiten.

Omdat na de explosie een grote brand uitbrak, is het vrijwel uitgesloten dat de ontploffing door gas is veroorzaakt.