GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie Woning Argostraat - Alphen aan den Rijn 06-12-2010  (gelezen 43317 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
110     Teletekst ma 06 dec          
 ***************************************
    Dode na explosie in flat Alphen    
 ***************************************
 ` In Alphen aan den Rijn is bij een    
 explosie en een brand in een flat zeker
 één dode gevallen.De brand ontstond na
 een zware explosie op de zesde en      
 hoogste verdieping van de flat.Een nog
 onbekend aantal gewonden is naar het  
 ziekenhuis gebracht.                  
                                        
 Van twee flatwoningen werd de gevel    
 weggeblazen,net als een deel van de    
 balustrade van de galerij.Ook twee    
 flats op de vijfde en op de vierde    
 etage zijn zwaar beschadigd.          
                                        
 De vlammen slaan uit het dak van de    
 flat aan de Argostraat in Alphen.Alle  
 andere flatwoningen zijn ontruimd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
p2kflex
14:26:01 06-12-10-ALPHA-Verzoek met spoed naar de Bron voor Registratie Bewoners.
1504201MOV Alphen aan den Rijn (Medewerker Openbare Orde en Veiligheid)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Doden na explosie in Alphen aan den Rijn
vandaag 13:03

ALPHEN AAN DEN RIJN
In een flatgebouw aan de Argostraat in Alphen aan den Rijn is maandagmiddag een grote brand ontstaan na een gasexplosie.
De politie spreekt van meerdere dodelijke slachtoffers.


Ook zijn er volgens een ooggetuige zeker tien appartementen zwaar beschadigd geraakt.
Er is volgens de brandweer sprake van instortingsgevaar; het pand zelf en een flat ernaast zijn ontruimd. Tientallen mensen zijn geëvacueerd.

De explosie voltrok zich maandagmiddag rond 13.00 uur, waarna een hevige brand uitbrak.
Over de oorzaak is nog niets bekend; wel bevestigt de gemeente Alphen aan den Rijn dat het een gasexplosie is geweest.
De brandweer is met groot materieel aanwezig om de brand te bestrijden.

Pui weggeslagen
De pui van een appartement op de zesde, bovenste verdieping is er door de klap uit geslagen.
Er zijn ook meerdere gewonden, maar nog onbekend is hoe ze er aan toe zijn (later meer).

Kijk naar een extra nieuwsuitzending op TV West om 15.00 uur.

BRON: http://www.westonline.nl/nieuwsitem/46655
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Deze zal er (helaas) ook wel mee te maken hebben en was nog niet gemeld:

p2kflex
14:21:46 06-12-10-ALPHA-Gaarne contact GMK
1504006BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Regionaal - BOT Oost)


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Dodelijke slachtoffers, flat geheel ontruimd

Volgens ooggetuigen zijn bij de grote brand in de Argostraat in
Alphen aan den Rijn vier doden gevallen: twee volwassenen en twee
kinderen, die door de kracht van de gasexplosie uit hun appartement
zijn geblazen. De politie bevestigt dat er doden zijn gevallen. De
brand breidt zich nog uit. Alle 84 appartementen worden ontruimd.
Bij de Sterrenlaan is een noodopvang voor gewonden gecreëerd.

De gasexplosie zette één appartement op de zesde etage in vuur en vlam. Inmiddels zouden acht appartementen in brand staan,ook op de ondergelegen etage. Het dak is voor een deel weggeblazen en voor een ander deel ingestort. De brandweer bestrijdt het vuur met een hoogwerker. In de omgeving van het flatgebouw zijn zeker tien brandweerwagens aanwezig en zes ambulances.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article5226001.ece/Dodelijke-slachtoffers%2C-flat-geheel-ontruimd


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Het valt mij op dat dit geen GRIP 3 incident is geworden (afgaande op P2000 informatie), ondanks dat het incident m.i. een behoorlijke impact heeft en het van de gemeente ook aardig wat vraagt m.b.t. bevolkingszorg.

Ik zou denken dat dit incident toch wel bestuurlijke leiding behoeft.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Een gasexplosie met zo'n brand is op zich best apart: meestal ontstaat er wel een grote drukgolf (Amsterdam/Marnixlaan Utrecht etc.), maar niet echt een grote brand, daarvoor is het te kort echt warm om andere materialen te laten ontbranden. Maar goed, we zullen na de nodige onderzoeken de uitkomst wel te horen krijgen......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
De informatie is wel heel erg tegenstrijdig. Sommige media hebben het over 4 doden en anderen over 3 doden of 1 dode. Ik vind dat de politie tot taak heeft om nu maar is duidelijkheid te geven hoe het nu echt zit. Of door gewoon aan te geven, dat de woningen nog doorzocht moeten worden en dat het nog onduidelijk is hoeveel doden er zijn.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Een gasexplosie met zo'n brand is op zich best apart: meestal ontstaat er wel een grote drukgolf (Amsterdam/Marnixlaan Utrecht etc.), maar niet echt een grote brand, daarvoor is het te kort echt warm om andere materialen te laten ontbranden. Maar goed, we zullen na de nodige onderzoeken de uitkomst wel te horen krijgen......

Ik moet zeggen dat ook voor mijn gevoel de conclusie "gasexplosie" wat snel getrokken is. Natuurlijk kan het wel een gasexplosie zijn, maar zonder onderzoek kun je dat volgens mij nooit met zekerheid zeggen. Hoe kun je uitsluiten dat er geen andere potentieel explosieve stof betrokken is zoals bijvoorbeeld het rond deze tijd in de mode rakende vuurwerk? Op de foto aan de achterzijde is te zien dat ook een deel van het dak is weggeslagen en als ik me niet vergis zelfs de vloer! Dat is volgens mij ook redelijk zeldzaam bij gasexplosies...


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Op deze foto is de instorting goed te zien:
http://plixi.com/p/61343632