Slechte nachtrust bewoners flat Alphen door Jenny van der Zijden
ALPHEN AAN DEN RIJN - De bewoners die na de explosie in Alphen aan den Rijn geëvacueerd werden en niet in hun eigen woning konden slapen, hebben de nacht doorgebracht in een hotel. De bewoner van het pand waar de explosie plaatsvond, kwam bij de klap om het leven, terwijl vier personen lichtgewond raakten.
De ravage in de Argostraat is groot. De hele gevel van de flat is weggeblazen. Buren Mien en Husnu kwamen gisteren met eigen ogen de chaos aanschouwen Foto: Henk Bouwman "Het hotel was heel goed verzorgd, maar ik heb geen oog dichtgedaan", zegt Husnu Eren (40). Husnu was op het moment van de explosie thuis, samen met zijn zoontje. "Ik had nachtdienst gehad, mijn vrouw was naar haar werk. Mijn buurvrouw was helemaal in paniek, ik wilde haar geruststellen, maar de brandweer riep dat we zo snel mogelijk naar beneden moesten komen. Afgelopen nacht kwamen al die beelden weer voorbij en ben ik maar uit bed gegaan en teruggereden naar wat over is van ons huis. Ik wilde weten hoe het met mijn buurvrouw is. Maar ik weet nog steeds niet waar ze is."
Ook zijn buurvrouw Mien, die liever niet met haar achternaam in de krant wil, aanschouwt deze morgen de ravage vanachter de afzetting. "Ruud zat veel zonder werk en was altijd aan het prutsen. Wie weet wat hij gistermorgen aan het doen was..." mijmert ze.
De gasexplosie op de bovenste verdieping vond maandag rond het middaguur plaats. Door de kracht van de explosie vloog een deel van het dak de lucht in, stortte een stuk vloer in en kwam de balustrade 25 meter verderop in de struiken terecht. De klap was kilometers ver te horen. Bewoners van ruim tachtig flatwoningen werden geëvacueerd. In de omliggende straten zijn ruiten gesprongen en aan de achterkant van de flat is asbest aangetroffen.
Noodverordening
Voor het gebied getroffen gebied werd maandagavond een noodverordening vastgesteld. Volgens burgemeester Wim de Gelder is er een reële kans dat personen ongewenst het pand binnendringen. Dit zou de veiligheid van de aanwezige medewerkers van hulpdiensten ernstig in gevaar brengen. Ook is de burgemeester bang voor plunderingen. Ook Herman van Leeuwen (44) kwam gistermiddag nog even kijken naar de ravage. Hij reed gisteren juist langs de flat en was als een van de eersten ter plaatse. "Ik hoorde een gigantische knal en ben meteen met een deken, die ik altijd bij mij in de auto heb, die kant opgerend. Gewoon in een automatisme. Bij de flat zag ik een man liggen, ik zag meteen dat hij het niet had overleefd en heb toen samen met een andere man mijn deken over hem heen gelegd. Ja, ik moet bekennen dat ik vannacht anders dan anders heb geslapen..."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8435162/__Bewoners_flat_Alphen_slapen_slecht_na_klap__.html?sn=binnenland