Ik heb ook het pompje van aspivenin, ik vertrouw er ook maar op dat dit de beste is, de duurste was het in elk geval. Ik sluit mij wat betreft behandelpraktijk aan bij Rolf: in geval van insecten beet 1 min het pompje erop. Als je er snel bij bent zie je dat er behalve een druppel vocht en gele substantie uit de beet spuit, dit is het gif. Amonia erop tegen het jeuken en weer een teverden klant verlaat het pand. Ik gebruik de insectenbeet pen van het kruidvat, deze heeft dezelfde groene kleur en past precies bij de aspivenin in het doosje (de aferbite.com pen is net te lang) samen met de teken-tang heb je dan alles bij de hand in 1 setje. De handleiding heb ik eruit gedaan het ziet als NRK-er niet profi uit als je die nog moet gaan lezen. In plaats daarvan heb ik met watervaste viltstift in de binnen kant van het deksel een spiek-lijstje geschreven: insecten 1 min, slangen 1+3 min.
Laatst heb ik het zelf "mogen" ervaren, tijdens een oefening zag een wesp mij in mijn fel-gele hesje aan voor een uit de kluiten gewassen paardenbloem en besloot op de zijkant van mijn hals te gaan zitten. Ik kijken waar zij (wespen zijn een vrouwen
) was gebleven en beknelde haar, met een steek in de hals als gevolg. Ik had mijn eigen EH-rugzak met steriel materiaal bij me voor no-play gevallen en daar zit ook de aspivenin in. Dus een collega (de op dit forum wel bekende Lotus Bianca) een spoedcursus in het gebruik ervan gegeven en laten behandelen.
Perfect, gegaan alle gif eruit en totaal geen zwelling.
Alleen een zuigvlek...