Bezuinigingen Eindhoven: Brandweertaken naar vrijwilligers 02-11-2009

Auteur Topic: Bezuinigingen Eindhoven: Brandweertaken naar vrijwilligers 02-11-2009  (gelezen 8200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 4 november 2009, 20:29:03
Geen idee

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 15 december 2010, 20:14:54
Brandweer moet miljoen bezuinigen    

woensdag, 15 december 2010 17:44  

De Eindhovense brandweer moet van de gemeente bijna een miljoen euro bezuinigen.

Het korps gaat daarom reorganiseren. Brandweerlieden moeten efficiënter worden ingezet. Ook wordt er meer ingezet op preventie zodat de brandweermannen minder vaak hoeven uit te rukken. Volgens het korps gaan de bezuinigingen niet ten koste van de rampenbestrijding in de stad.

Het personeel is op de hoogte gesteld van de plannen. Halverwege volgende maand gaat de brandweer met de gemeente in gesprek over de bezuinigingsopdracht.

http://www.studio040.nl/nieuws/overig/brandweer-moet-fors-bezuinigen-11805?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&utm_campaign=studio040

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 15 december 2010, 20:17:55
Brandweer Eindhoven moet miljoen bezuinigen

woensdag 15 december 2010 | 15:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 15 december 2010 | 15:41

Tekstgrootte  

foto ANP

EINDHOVEN - Het gemeentebestuur legt het Eindhovense brandweerkorps een bezuiniging op van 975.000 euro.

Deze bezuiniging moet vanaf 2014 zijn doorgevoerd. De besparing maakt deel uit van het totale bezuinigingspakket van de gemeente Eindhoven.

Brandweerlieden van het Eindhovense korps zijn ongerust. Zij vrezen dat de veiligheid in de stad in het geding komt. De bezuiniging heeft namelijk betrekking op de zogenoemde Parate Dienst (uitrukdienst).

Voor donderdagvanavond heeft het brandweerpersoneel een bijeenkomst belegd om over de gevolgen te praten.

>>Lees donderdag meer in het ED

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/7805535/Brandweer-Eindhoven-moet-miljoen-bezuinigen.ece

Reacties

Het zal er wel op uitdraaien dat er straks nog 50 man werken.
45 managers en 5 spuitgasten.
Ron - 15-12-2010 | 18:58

Groot gelijk gemeente Eindhoven geef je geld maar beter uit aan dure ingehuurde managers ,die hun zakken vullen en een ieder de moord laten stikken.
Het gaat toch nergens meer over,is de volgende stap niet dat de ambulance,s s,nachts niet meer mogen rijden.
En wat denk je van de politie,die kunnen toch zo met iedereen meeliften.
Eindhoven je hebt wat binnengehaald met onze vriend daar op het gemeentehuis.
En dan te bedenken dat er in de binnenstad nog een invalide man vogels loopt te voeren ,verschrikkelijk zeg .Dat dat zo maar mag in Eindhoven.
Vijfde stad van Nederland ,ik schaam me dat ik hier geboren ben.Eerst was ik gruwelijk trots dat ik Eindhovenaar was.
willem1945 - 15-12-2010 | 18:57

Keigoed plan, zolang het maar niet bezuinigen op design is. Ik zou zeggen, ladders de helft korter, bewoners zelf wat bijleggen op de waterrekening bij het blussen en de eerste helft van het jaar alleen de even huisnummers blussen en de tweede helft de oneven huisnummers blussen.
Wibo - 15-12-2010 | 17:22

Moet je als gemeente zeker doen, Denk even aan juni 1996 als er weer iets gebeurd dan is de parate dienst de klos en de leiding wast zijn handen in onschuld.
Schandalig, kort maar op de managers bij de gemeente.
Arno Maas - 15-12-2010 | 17:22

Dat wordt meer gehaktballen eten, en minder biefstuk?
Maar zonder gekheid: hieruit blijkt maar weer dat onze geachte bestuurders geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Je huis zal maar in de fik staan terwijl de brandweer minder mogelijkheden krijgt om goed op te treden. Zoiets kost uiteindelijk levens....
Jos - 15-12-2010 | 17:21

Ach ja, hoe vaak heb je de brandweer nou nodig? Al dat geld voor die brandweer die je toch bijna nooit nodig hebt. Alleen wel jammer dat ze straks niet zo veel zullen kunnen doen als je ze eens wel echt nodig hebt.
Sjefke040 - 15-12-2010 | 17:19

Wellicht het overwegen waard om nu eens samen te gaan werken met alle hulpdiensten door een aantal posten gezamenlijk te benutten, politie, ambulance en brandweer.
Voor Woensel één kazerne met uitvalsbasis voor alle diensten, zelfde voor Stratum en Gestel,
Strijp en Meerhoven hier kan ook de mogelijk worden onderzocht om de brandweer etc. van het vliegveld mee te laten doen. Tongelre zou samen kunnen met Nuenen of met het Centrum.
Nu is er veel verdeeld, aparte brandweerkazernes, politiebureaus en ambulance vestigingen, allemaal hun eigen lasten, dit moet de nodige bezuinigingen op kunnen leveren om het samen te doen.
Ben D. - 15-12-2010 | 17:19

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #43 Gepost op: 15 december 2010, 21:20:50
Vroeger was het eindhovense korps sterk onderbemand,was geen probleem men kon terugvallen op het even grote korps van philips.
Toen deze echter het korps ging saneren kwam men erachter dat de eindhovense brandweer te weinig mankracht en sterk verouder materiaal had.
Onder druk van de gemeenteraad die zich ,terecht, grote zorgen maakte over de brandveiligheid in de gemeente is tussen 1989 en 1991 het korps uitgebreid en materiaal
technisch op betere stand gebracht.
Men wil dit dus nu weer gedeeltelijk gaan terugdraaien.De discussie over de bezetting van een ts,opkomsttijden en de siv s loopt landelijk.
Op papier kan alles worden verklaard,zelfs dat rotterdam zonder blusboten kan.
Triest dat de gemeenteraad alweer vergeten is dat men amper 20 jaar geleden het korps zelf heeft uitgebreid.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 17 december 2010, 12:08:34
Brandweer op zoek naar alternatieven

donderdag 16 december 2010 | 21:51 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 december 2010 | 08:31

EINDHOVEN - Brandweerlieden van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost gaan samen met de collega's in Zuid- en Noord-Limburg werken aan een alternatief plan voor de opgelegde bezuinigingen.

Het door de gemeente Eindhoven en Veiligheidsregio-directeur Jac Rooijmans plan om in het kader van de bezuinigingen de 24-uursdiensten af te schaffen, ziet het brandweerpersoneel absoluut niet zitten, zo bleek donderdagavond tijdens een ingelaste bijeenkomst in de Eindhovense brandweerkazerne.

Volgens bestuurder Gian Kerstges van vakbond Abvakabo FNV is de dreigende bezuiniging in Eindhoven deels vergelijkbaar met plannen voor bezuinigingen in Zuid- en Noord-Limburg. "Daar speelt het probleem al vele maanden, tot aan rechtszaken aan toe. Het verschil is dat hier in Eindhoven al van tevoren is besloten hoeveel de bezuiniging moet opleveren." Volgens Kerstges probeert de overheid de bezuinigingsmaatregelen landelijk door te voeren. "En als dat om te beginnen bij één korps lukt, schept dat een precedent."

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article7814746.ece

Enkele reacties:

Sorry hoor joost, maar als je 8uurs diensten gaat draaien zullen dat niet echt bezuinigingen zijn...lees meer personeel nodig dus meer werven en meer opleiden oftewel geld geld geld! laat ze lekker die 24uurs diensten houden wat maakt het uit als ze `s nachts slapen dat doe jij toch ook? Wat voor een werkzaamheden zouden ze in uw opzicht anders `s nachts moeten doen? Ik heb liever een fitte uitgeruste brandweer man op de stoep staan als eentje die kapot moe is!!!
jantje - 17-12-2010 | 10:19

@bert
oh nee hoor bert, daarin zit nou net het probleem denk ik. Kijk, die brandweermensen zullen er echt wel 24 uur zijn hoor, daar twijfel ik geen moment aan. Ze zullen ook echt wel voor de 24 uur een betaling krijgen.
Probleem is echter dat je geen 24 uur WERK levert, maar brandwacht bent. En die tijd wordt ingevult met andere dingen. Als ik de brandweer op tv zie, staan ze te koken, aan de eigen auto ( of van vrienden) te sleutelen, poetsen, en natuurlijk.. in 24 uur moet je ergens rusten... ook in bed liggen.

nou zo''n dienst kan alleen maar reuze inefficient zijn. Als je gewone diensten draait, zeg van 8 uur ofzo, kun je er dingen bij doen die bv van nut zijn voor het algemeen belang. Want in een gewone dienst van 8 uur hoef je natuurlijk niet in je bed - af te wachten of er toevallig een brand komt. En wat voor werk je dan kan doen... ach er is zoveel werk te verzinnen wat direct afbreekbaar is en waardoor je nog op tijd bij een brand kan zijn. Met een miljoen te bezuinigen moet dat kunnen lukken

Alle mensen moeten inleveren om het werk te behouden, zitten in de deeltijd ww, of mogen onder de armoedegrens leven. En de brandweer heeft het over een luxe dienst als een 24-uurs dienst. Nee joost heeft er geen verstand van maar weet wel dat je de publieke opinie tegen je hebt op dit gebied; dat onderhandeld een stuk lastiger
joost grasmaaiers - 17-12-2010 | 10:19

Volgens mij is Joost de enige die het begrijpt. Er is niet perse een 24-uursdienst nodig om de veiligheid in de stad te kunnen waarborgen.

En inderdaad, uren waarin nu geslapen wordt kunnen ingezet worden om de (brand)veiligheid in de stad te verhogen. Welke brandweerman/vrouw kan daar nu tegen zijn?

Josefientje - 17-12-2010 | 10:18

Bij de heer grasmaaier is het gras blijkbaar groener dan bij de buren, en weet hij niet waarover hij praat. Is het niet zo dat die mannen en vrouwen daar 48 uur zijn en maar 36 uur betaald worden?
bert motormaaier - 17-12-2010 | 08:41

@Joost is inderdaad niet bekend maar denk het allemaal te weten.

24 uurs dienst personeel zit op de kazerne om direct met de wagen op pad te gaan.
Want elke seconde telt.
Zij zijn vele uren per week verplicht te oefenen voor de veelheid van taken.
Wanneer vrijwilligers worden opgeroepen, rukken zij eerst uit van huis naar de kazerne, zij moeten zich in het verkeer gedragen als anderen. Je kunt nagaan dat daar soms veel tijd mee gemoeid is.
De vrouw is net met de auto de kinderen wegbrengen, het is glad, de betrokkene is op het werk buiten de gemeente, veel zaken waardoor de uitruk ernstig wordt vertraagd.
De vrijwilliger is best gemotiveerd maar kan niet zo snel bij ongeluk of brand zijn.
Als je een beetje kunt rekenen dan kun je nagaan dat het altijd langer, en in veel gevallen ontoelaatbaar lang gaat duren.
Het zal daarom vaker goed uit de hand gaan lopen met alle gevolgen van dien.
Gradje - 17-12-2010 | 08:41

En nu maar hopen dat er snel een uitslaande brand komt bij Joost Grasmaaiers@ zo dat hij kan zien dat onderbezetting en blussen met eventueel een waterpistooltje kinderwerk is geworden.
Bezuinigen op cultuur is prima maar nooit op inzet brandweer of politie of ambilances;Het zal je maar gebeuren
Laat ze bezuinigen op die graaiers van de gemeente zelf.Halveer hun salarissen die enorm hoog zijn in verhouding wat ze presteren
Al
Alcapone - 17-12-2010 | 08:38

wat is nu de inzet van het personeel om tegen de bezuinigingen te zijn? de veiligheid van de stad of de 24 uursdiensten. Ik lees in het stuk dat het personeel de afschaf van deze diensten niet ziet zitten. Eigenbelang prefeleert hier dus blijkbaar en wordt afgewimpeld op de bezuiniging die onvermijdelijk is. Men doet alsof de veiligheid van de stad niet meer gewaarborgt kan worden terwijl de eigelijke inzit een 24 uurs-dienst is. Die af te schaffen dienst zal wel in het belang van wwerknemers zijn. denk aan hoge vergoedingen en veel eigen tijd.
Sterkt me alleen maar om deze bezuinigingen zo snel mogelijk door te voeren.

Ik ben niet bekend met deze 24 uurs diensten, maar mij lijkt dat je toch een aantal uren normaal in je bed ligt om te slapen ( brand-wacht) 24-uur in de weer zij zal niet zo vaak voorkomen denk ik. Nou voor mij mag die dienst verdwijnen. Hij lijkt in-efficient te zijn; immers de uren die men in bed afwacht voor een brand zijn reuze ineffectief. Als gewone burger denk ik... maak daar 8 uurs diensten, en laat de mensen in ieder geval iets nuttigs doen voor de samenleving
joost grasmaaiers - 16-12-2010 | 22:49

Wat maakt het mij als burger nu uit wat voor dienst de brandweer draait? Als er maar geblust wordt als dat nodig is. Of beter nog, voorkom dat ik brand krijg. Ze moeten blij zijn dat ze hun werk nog hebben. Mijn gezin heeft wel last van de krediet crisis...
caroline - 16-12-2010 | 22:49