Alcohol en uitrukken

Auteur Topic: Alcohol en uitrukken  (gelezen 7439 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 7 december 2010, 13:58:04
Naar aanleiding van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45687.0 Vinden jullie het acceptabel dat je nog uitrukt als je enige alcoholische versnaperingen genomen hebt? ??? Hoe controleer je of het er 2 of 5 zijn?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2010, 14:51:09
Beroepsmatig gezien zou je zeggen van niet, echter de vrijwillige tak zal daar denk ik toch anders over denken en zul je denk ik een harde vorm van piket in moeten gaan stellen wil je in deze donkere dagen voor kerst iemand treffen die tijdens de warme maaltijd geen glaasje wijn zal nuttigen......

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2010, 15:04:37
Als vrijwilligers dit zouden mogen, waarom zou dan een beroeps geen alcohol mogen nuttigen tijdens werktijden?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2010, 15:40:06
Volgens mij staat er ook niet dat het mag maar dat het oogluikend (1 a 2 biertjes) bij een vrijwilliger wordt toegestaan.

Alcohol onder arbeidstijd is volgens mij nergens toegestaan.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2010, 15:44:39
Als vrijwilligers dit zouden mogen, waarom zou dan een beroeps geen alcohol mogen nuttigen tijdens werktijden?

Een vrijwilliger die geen uitruk heeft is op dat moment vrij, hij krijgt ook niet betaald voor het niet-uitrukken.
Een beroepskracht die op de kazerne is, is aan het werk.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2010, 15:51:22
Een vrijwilliger die geen uitruk heeft is op dat moment vrij, hij krijgt ook niet betaald voor het niet-uitrukken.
Een beroepskracht die op de kazerne is, is aan het werk.

Zodra je gaat uitrukken ben je in dienst? Dus een beroeps mag wel met een alcoholwalm op zijn werk verschijnen bij de ploegwissel?

Kan je veilig met (hoe ga je dit controleren) twee alcoholische versnaperingen met enige spoed na de kazerne en dan nog 200% functioneren bij een 'binnenaanval'? Alcohol heeft invloed op je motoriek en je beoordelingsvermogen. De meeste alcomobilisten vinden zich nog prima in staat om auto te rijden...

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2010, 16:20:16
De wettelijke regel is de maximale norm. Ik geloof dat dat 0,5 promille is. Het excuus twee glazen mag nog, is een excuus redenatie aangezien iedereen anders reageert op alcohol. Voor de ene persoon is een glas al de limiet, terwijl de ander er vijf weg kan slaan.

Persoonlijk vind ik dat elk glas er een teveel is, je hebt immers een voorbeeldfunctie. Dat betekent niet dat het niet gebeurt, maar het is aan het korps om daar tegen op te treden. Een vrijwilliger met meer dan 0,5 MAG gewoon niet uitrukken. Als het korps dan veelvuldig niet volledig is, moet er maar geconsigneerd worden. (en een maatschappelijk werker naar binnen om te kijken waarom iedereen teveel drinkt).

Persoonlijk drink ik niet. Ik zal hier dus ook geen last van hebben, helaas geldt dit niet voor iedereen.

(Vanuit mijn oogpunt snap ik ook niet dat iedereen altijd maar moet drinken om het gezellig te hebben. Het is zo ingebakken met als resultaat dat de jeugd het ook als vanzelfsprekend ziet en sterker nog; dronken worden is een doel, beetje jammer)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2010, 18:06:34
Dus stel, je bent vrijwilliger en je zit vrijdagavond lekker op de bank met een biertje in je hand. Plots gaat de pieper en wordt je gealarmeerd voor een binnenbrand.

Ik denk dat het aan ieder zelf is om te bepalen of het na (x) alcoholische versnaperingen verstandig is om op te komen. Controleren is natuurlijk onmogelijk, of je zou ipv aan alcoholslot op auto's een alcoholslot op bluspakken in moeten voeren.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2010, 19:26:46
Vrijwilligers en beroeps volgen dezelfde opleiding, doen hetzelfde werk en de brand is voor de beroeps net zo warm als voor de vrijwilliger. Alleen is er bij beroeps 0% alcohol in zijn bloed,(mag ik toch hopen) maar de vrijwilliger mag zelf bepalen of hij met geen, één, twee of vijf biertjes nog opkomt bij alarm en uitrukt.  ???
Dus zo gelijk zijn ze niet.....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 december 2010, 12:22:10
als vrijwilliger zeg ik

Alcohol op = Niet uitrukken.

Hier is GEEN uitzondering op
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel