Alcohol en uitrukken

Auteur Topic: Alcohol en uitrukken  (gelezen 7436 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 8 december 2010, 12:26:26
als vrijwilliger zeg ik

Alcohol op = Niet uitrukken.

Hier is GEEN uitzondering op
Daar ben ik het mee eens, maar toch is het helaas niet uit te sluiten dat het wel gebeurt.

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #11 Gepost op: 8 december 2010, 14:52:14
Pesoonlijk vind ik dat een vrijwilliger er zelf voor heeft gekozen om bij de brandweer te gaan. Kijk er zijn regels maar al zat ik bij de brandweer weet je dat je dit soort dingen kunt verwachten en niet te veel moet drinken omdat er elk moment een melding kan zijn. En wat peebee zegt je hebt een voorbeldfunctie en natuurlijk hebben we het hier niet over een biertje.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 8 december 2010, 15:38:29
Er zijn zoveel mensen die bij het avondeten een glaasje wijn drinken: mijn ouders, de buren, maar uiteraard zijn er ook vrijwillige brandweerlieden die wel eens een alcoholische versnapering tot zich nemen.

Ik snap het probleem dan ook niet helemaal: waarom zou je met 0,2 respectievelijk 0,5 promille wel mogen autorijden, maar niet mogen uitrukken bij de brandweer? Het wordt uiteraard een ander verhaal als brandweerlieden met teveel alcohol op mee uitrukken (kijk maar eens naar de rel in Hillegom), maar daar ligt ook de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger en desnoods (post)commandant: een vrijwilliger moet niet opkomen als hij of zij teveel heeft gedronken en indien iemand toch uitrukt met teveel alcohol achter de kiezen ligt er een mooie taak voor de (post)commandant om die persoon eens vermanend toe te spreken.

Overigens kan ik dit ook vrij makkelijk zeggen: ik hou helemaal niet van alcohol, dus dit probleem zal toch nooit voor mij gelden juhf bkll
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 december 2010, 17:05:03
Het is heel simpel.
Alcohol op = niet uitrukken!

Een bevelvoerder/politieagent/collega/slachtoffer/ambulancebroeder kan niet ruiken of je 1,2,3,... glazen alcohol op hebt.
Maar hij ruikt het wel! Kun je dus niet maken.

(naar mijn idee mag dit helemaal geen discussie zijn)
Straks staat er een bevelvoerder met een ademanalyseapparaat naast de ts om te controlen of je nog mag uitrukken of niet...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 8 december 2010, 17:22:49
Toen ik nog voor de SIGMA inzetbaar was, had ik voor mezelf de norm 1 glas alcohol = 1 uur niet inzetbaar.
Avondje stappen = avondje niet inzetbaar ;)
Arts  www.alphalog.nl

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 8 december 2010, 17:35:03
Citaat
Ik snap het probleem dan ook niet helemaal: waarom zou je met 0,2 respectievelijk 0,5 promille wel mogen autorijden, maar niet mogen uitrukken bij de brandweer?

Inderdaad dat snap ik ook niet.   ::) Ik ga gelijk een krat bier bestellen voor de aanstaande 24 uur dienst, en we kijken wel wie nog wel of niet meer kan uitrukken. Die sttur ik dan naar huis, uiteraard lopend of we brengen hem even met de TS. Ik weet zelf toch zeker wel hoeveel ik kan drinken.  3hj
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 8 december 2010, 20:18:27

Inderdaad dat snap ik ook niet.   ::) Ik ga gelijk een krat bier bestellen voor de aanstaande 24 uur dienst, en we kijken wel wie nog wel of niet meer kan uitrukken. Die sttur ik dan naar huis, uiteraard lopend of we brengen hem even met de TS. Ik weet zelf toch zeker wel hoeveel ik kan drinken.  3hj

Volgens mij begrijp je me niet of in ieder geval verkeerd: ik heb nooit gezegd dat je zelf kan bepalen hoeveel je aankan en aan de hand daarvan uitrukt of niet. Het enige dat ik zeg is dat ik van mening ben dat wanneer je (maximaal!) twee biertjes op hebt je nog capabel genoeg bent om uit te kunnen rukken, tenzij je dat zelf als anders ervaart natuurlijk. Er wordt gezegd dat je er als vrijwilliger zelf voor kiest om bij de brandweer te zitten en dan dus maar niet moet drinken. Dat zou nog wel gaan als je in ploegendienst werkt, want dan heb je bijvoorbeeld een week geen alcohol en dan twee weken wel, maar als er gewoon altijd op korpsalarm gepiept wordt kan je m.i. niet van brandweerlieden verwachten dat ze het hele jaar geen alcohol drinken om maar uit te kunnen rukken. Eén of twee wijntjes bij het eten moet kunnen.

En de 24-uursdienst is iets heel anders: dan zit je beroepsmatig op de kazerne. Als ik een kantoorbaan zou hebben neem ik ook geen blik bier mee om dat lekker op te drinken, dat kan na het werk wel....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 8 december 2010, 20:26:06
Volgens mij begrijp je me niet of in ieder geval verkeerd: ik heb nooit gezegd dat je zelf kan bepalen hoeveel je aankan en aan de hand daarvan uitrukt of niet. Het enige dat ik zeg is dat ik van mening ben dat wanneer je (maximaal!) twee biertjes op hebt je nog capabel genoeg bent om uit te kunnen rukken, tenzij je dat zelf als anders ervaart natuurlijk. Er wordt gezegd dat je er als vrijwilliger zelf voor kiest om bij de brandweer te zitten en dan dus maar niet moet drinken. Dat zou nog wel gaan als je in ploegendienst werkt, want dan heb je bijvoorbeeld een week geen alcohol en dan twee weken wel, maar als er gewoon altijd op korpsalarm gepiept wordt kan je m.i. niet van brandweerlieden verwachten dat ze het hele jaar geen alcohol drinken om maar uit te kunnen rukken. Eén of twee wijntjes bij het eten moet kunnen.

En de 24-uursdienst is iets heel anders: dan zit je beroepsmatig op de kazerne. Als ik een kantoorbaan zou hebben neem ik ook geen blik bier mee om dat lekker op te drinken, dat kan na het werk wel....

Maar wat is dan het verschil in werken tussen een 24 uurs dienst en een vrijwilliger die uitrukt. Als je vind dat vrijwilligers met alcohol kunnen uitrukken dan kan een beroeps 's avonds ook een biertje nemen... ::)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 8 december 2010, 20:31:02
Maar wat is dan het verschil in werken tussen een 24 uurs dienst en een vrijwilliger die uitrukt. Als je vind dat vrijwilligers met alcohol kunnen uitrukken dan kan een beroeps 's avonds ook een biertje nemen... ::)

Zoals ik aangeef: dat is werk en daarvoor krijg je betaald. Je kan niet van een vrijwilliger die thuis zit verwachten dat hij of zij het hele jaar niks drinkt. Allereerst omdat een glas wijn bij het avondeten 'traditie' zou kunnen zijn, maar ook omdat de vrijwilliger NIET betaald krijgt om te wachten.................................. (edit: er zijn natuurlijk wel korpsen die werken met geconsigneerde vrijwilligers, maar daarvoor zijn waarschijnlijk aparte regels, ook m.b.t. betaling en dergelijke, opgesteld)

Dat is dan het enorme nadeel van een beroepsbrandweermens: je mag tijdens de dienst niets drinken. Maar als je niet in wil zien dat thuis onbetaald wachten en 'op het werk' betaald wachten op meldingen toch twee verschillende dingen zijn, dan kan ik daar verder ook niks aan veranderen.

Gast48368

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 december 2010, 20:55:05

Een 24 uurs dienst heeft na zijn 24 uur weer 48 uur vrij. Een vrijwilliger, daarintegen, is het gehele jaar beschikbaar. Ik denk niet dat het haalbaar is om alle vrijwilligers eerst lid te maken van de blauwe knoop alvorens ze aangenomen worden als vrijwillige brandwacht. Hier wordt ook niet over gesproken bij het aanstellen van een vrijwilliger. Een beroeps moet zich houden aan de beroepscode, welke vantevoren bekend is alvorens je aan wordt genomen.