Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2010/2011

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2010/2011  (gelezen 42063 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 31 december 2010, 21:45:55
http://dnu.nu/artikel/3765-utrechtse-brandweer-draait-overuren

Utrechtse brandweer draait overuren
Door Wouter de Heus op vr, 31/12/2010 - 21:13

Een zware vuurpijl veroorzaakte brand aan het Klifrakplantsoen in Langerak.

Het echte oudejaarsfeest moet nog beginnen maar de Utrechtse brandweer draait al overuren. Met tientallen containerbranden, buitenbranden, meerdere autobranden en een aantal woningbranden is het erg druk.

Aan het Klifrakplantsoen in Langerak sloeg rond 20.00 uur een zware vuurpijl een gat in het dak van een woonhuis en veroorzaakte brand. De brand was snel geblust maar de oudejaarsviering verpest. De bemanning van een ladderwagen beklaagde zich over de enorme drukte.

In Transwijk vatte een woonhuis en een schuur brand. Volgens de brandweer waren ook die brandjes snel onder controle maar klopt het beeld dat de brandweer “zich een slag in de rondten rijdt.”

Om 23.00 uur komen de hulpdiensten met een gezamenlijk tussenbericht over de inzet rond oud en nieuw.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 31 december 2010, 21:47:59
http://www.brabantsdagblad.nl/laatstenieuws/7893328/Oudejaarsavond-in-De-Langstraat-tot-nu-toe-vrij-rustig.ece

Oudejaarsavond in De Langstraat tot nu toe vrij rustig

vrijdag 31 december 2010 | 19:44 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 december 2010 | 21:01
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/01687/BD_13336365_133363_1687128b.jpg
In de Wagnerstraat in Kaatsheuvel vatte aan het begin van de avond een auto vlam. De eigenaar wist zelf z'n camper met een tuinslang nat te houden. foto Reality Photo/Erik Haverhals

DE LANGSTRAAT - Oudejaarsavond in De Langstraat verloopt tot nu toe vrij rustig. Her en der wordt het nodige vuurwerk afgestoken, de brandweer rukt af en toe uit voor kleine brandjes, waaronder brandend afval. In de Jeroen Boschstraat in Kaatsheuvel raakte 's middags een container in brand, waarschijnlijk als gevolg van vuurwerk.

In de Wagnerstraat in Kaatsheuvel vatte aan het begin van de avond een auto vlam. De eigenaar wist z'n camper te redden, door die nat te houden met z'n tuinslang.

Later meer

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #152 Gepost op: 31 december 2010, 22:05:38
Minder vuurpijlen verkocht wegens mist  

http://www.nu.nl/economie/2413244/minder-vuurpijlen-verkocht-wegens-mist.html

Uitgegeven: 31 december 2010 18:40
Laatst gewijzigd: 31 december 2010 19:01

LICHTENVOORDE - Vuurwerkhandelaren hebben vrijdag minder vuurpijlen verkocht dan anders. ''Dat had duidelijk te maken met de mist in het land. Vuurpijlen zijn dan minder goed zichtbaar'', aldus Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).
 Vuurwerkverkoop in NederlandFotoserie Toch was het op de laatste verkoopdag van vuurwerk heel druk bij de 1600 verkooppunten. Veel klanten besluiten pas op het laatst iets te gaan kopen.

''Net als met kerst en Sinterklaas stellen mensen hun aankoop tot het laatste moment uit'', zei Groeneveld.

Vuurwerkliefhebbers kochten vooral meer siervuurwerk. Dat compenseerde de gedaalde omzet van knallers zoals kanonslagen en rotjes.

Trend
''Deze producten werden twee jaar geleden met afstand het meest verkocht. Nu zie je dat de trend richting siervuurwerk gaat. Ook bij de jongeren.'' Volgens Groeneveld is de verkoop van knalvuurwerk zeker 30 procent minder vergeleken met vorig jaar.

De vuurwerkverkoop begon woensdag heel rustig. Maar donderdag en vrijdag beleefden verkopers drukke dagen. Bovendien was veel vuurwerk al via internet besteld. Groeneveld denkt dat de verwachte omzet van rond de 65 miljoen euro wel is gehaald.

Onderzoek
Per persoon geven consumenten voor gemiddeld 47 euro aan vuurwerk uit, becijferde het economisch bureau van ING. Dat is iets meer dan vorig jaar (45 euro), blijkt uit onderzoek onder bijna 100.000 respondenten. Van hen geeft 6 procent aan voor niet meer dan 20 euro aan vuurwerk te kopen.

Een groep van 7 procent knalt tussen de 20 tot 50 euro de lucht in. Ruim 4 procent koopt voor 50 tot 100 euro aan sier- en knalvuurwerk en nog eens 4 procent geeft zelfs meer dan 100 euro uit. Bijna acht op de tien (79 procent) besteedt geen geld aan vuurwerk. Dat is iets meer dan vorig jaar.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #153 Gepost op: 31 december 2010, 22:06:40
Bij het afschieten carbid is vanmiddag een jongen zwaargewond geraakt.
Jongen ernstig gewond bij carbidschieten

http://www.nu.nl/binnenland/2413263/jongen-ernstig-gewond-bij-carbidschieten.html

Uitgegeven: 31 december 2010 20:10
Laatst gewijzigd: 31 december 2010 20:10

DONKERBROEK - Een 15-jarige jongen uit het Friese Donkerbroek is vrijdagmiddag ernstig gewond geraakt bij het carbidschieten. Dat heeft een woordvoerder van de politie gezegd.
 De jongen stak met een aansteker een melkbus aan, die op de kop stond. De hele bus kwam in zijn gezicht terecht.

Het slachtoffer heeft zware verwondingen aan zijn gezicht en ligt in een ziekenhuis in Groningen.

De jongen was samen met een leeftijdsgenoot en twee jongens van zestien jaar met twee melkbussen in de weer.

Ze gooiden vuurwerk naar een van de bussen om hem af te laten gaan, maar dat lukte niet. De 15-jarige besloot om de bus dan maar van dichtbij aan te steken en kreeg het ding in zijn gezicht.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #154 Gepost op: 31 december 2010, 22:20:53
RIVM waarschuwt voor smog door vuurwerk»

http://nos.nl/artikel/208688-rivm-waarschuwt-voor-smog-door-vuurwerk.html
Update: vrijdag 31 dec 2010, 21:42

Het KNMI zegt dat het rond de jaarwisseling in het hele land, met uitzondering van de kustprovincies, glad kan zijn. Ook is het, met uitzondering van het westen, flink mistig.

Door het afsteken van vuurwerk in combinatie met die mist kan vanavond smog ontstaan. "Dat is niet best voor de gezondheid. Vooral mensen met luchtwegaandoeningen hebben er extra last van", vertelt Birgit Loos van het RIVM.

Oppassen
"Mist gaat vaak samen met rustig weer, waardoor de vuurwerkdeeltjes niet wegtrekken. Mensen met astma kunnen beter binnenblijven", zegt Loos. Het RIVM verwacht dat de situatie tijdens de jaarwisseling te vergelijken is met die van vorig jaar, toen was het ook flink mistig.

Het RIVM heeft zestig meetstations die de fijnstofconcentraties in de lucht meten. Die gegevens zijn live te bekijken.

Eerder vandaag waarschuwde het KNMI voor ijzel, maar die waarschuwing is inmiddels ingetrokken.

Gast48368

• Gast
Reactie #155 Gepost op: 31 december 2010, 22:37:07
Een tussenstand van meldingen hier in de regio. Vooralsnog erg rustig.

Overzicht incidenten jaarwisseling

Regio (Regionaal): Overzicht van de gebeurtenissen in de regio, middels foto's van onze vaste fotografen en lezers.

Al in de aanloop naar de jaarwisseling had de brandweer in de regio het druk met de gebruikelijke buitenbrandjes en afvalcontainers die in brand werden gestoken al dan niet door vuurwerk.

Het Osse korps moest om 20.19 uur uitrukken voor een buitenbrandje aan de Brabantstraat.

Om 20.15 uur kwam het Heesche brandweerkorps in actie om een buitenbrandje te blussen aan de Beemdstraat.

Om19.38 uur werd een buitenbrandje gemeld op de Heuvel in Oss.

Even na 19.27 uur was er een buitenbrandje aan de Klarinet waarvoor de Bossche brandweer in actie moest komen. Die was net klaar met een buitenbrandje een paar straten verderop: aan de Trompet.

Om 19.01 rukte het korps van Berghem uit voor een brandje aan de vijversingel in Oss.

Om 18:04 uur werd een Kliko-brand gemeld aan de Lorentzstraat in Den Bosch.

Rond 18.00 uur moest de Udense brandweerploeg in actie komen voor het blussen van een buitenbrandje aan het Muziekplein.

Om 17:39 uur moest een berg afval die in brand gestoken was geblust worden aan de Van Suppestraat in Drunen.

Om 16:35 uur werd een buitenbrand gemeld aan de Krommeweg in Den Bosch.

Ook een de Germenzeel in Uden vatte een kliko brand. Dat was rond 16.23 uur.

Het Rosmalense korps moest om 15.25 uur uitrukken voor een brandje aan de Karel Ensinckstraat.

Een stapel pallets ging in de hens aan de Vijversingel in Oss. Het Bergse korps werd hiervoor rond 15.03 uur gealarmeerd.

Het Maasdonks korps rukte rond 14.39 uur uit voor een schoorsteenbrand aan de Korte Kerkstraat in Nuland.

Om 14:36 uur moest het korps van Nistelrode uitrukken voor een buitenbrandje aan de Parkstraat.

Om 14:21 uur was het raak aan de Beekkant in Sint-Michielsgestel.

Een stapel papier moest rond 12.53 uur geblust worden aan de Hazenkamplaan in Oss.

Buitenbrandjes in Den Bosch werden gemeld om 12.51 uur (Adriaen Willaertsstraat) en 12.12 uur (Handelstraat)

Het Veghelse korp moest in actie komen om 11.51 uur voor een buitenbrandje aan de Capellevelt.

Bron: www.thuisinhetnieuws.nl

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 31 december 2010, 22:47:04
http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/2010/12/31/oud-en-nieuw-biedt-uitlaatklep-voor-vetes-en-lokale-afrekeningen-in-gesloten-dorpen-en-wijken/

vrijdag 31 december 2010 door Folkert Jensma
Oud en Nieuw biedt uitlaatklep voor vetes en lokale afrekeningen in gesloten dorpen en wijken

Oudejaars-ongeregeldheden vinden meestal plaats in volkswijken in stedelijke gebieden en ”op het platteland in dorpen met een streng christelijk gereformeerde bevolking”. Daar hebben de inwoners namelijk met zichzelf afgesproken dat één keer per jaar ‘alles moet kunnen’.  Althans dat staat in het rapport ‘Hoezo rustig?’ van de Politieacademie, dat hier is te vinden.

Het rapport werd in 2007 geschreven toen het de autoriteiten begon te dagen dat Oud en Nieuw uit de hand begon te lopen. Volgens het rapport komt oudejaarsviering  voort uit een traditie van ‘vuur, alcohol en lawaai’, heeft het oude Germaanse wortels en sluit het aan bij een lokale behoefte aan een jaarlijkse uitlaatklep. Dat ‘streng gereformeerd’ een factor is van een vergelijkbare risico als ‘wonen in een volkswijk’, wordt verklaard uit de homogeniteit en sociale cohesie van deze gemeenschappen. “Buitenstaanders komen er niet tussen”.

De combinatie ‘vuur, alcohol en lawaai’ heeft zijn oorsprong in de zogeheten ‘joelfeesten’, hier uitgebreid toegelicht. Kort samengevat is het een zonnewende annex vruchtbaarheidsfeest waarbij met lawaai en vuur het oude jaar werd uitgeluid en het nieuwe verwelkomd. Het feest begon ooit op 25 december en duurde tot Driekoningen, op 6 januari. De kerstboomverbrandingen zijn een overblijfsel van de nieuwjaarsvuren. “De oude vuren werden destijds gedoofd, en nieuwe vuren werden ontstoken om het oude jaar te vernietigen en de komst van het licht en het nieuwe te onderstrepen. Ook moesten de geesten van de overledenen en de demonen worden verjaagd, die juist rond deze tijd konden opspelen.” Behalve met vuurwerk gebeurde dat ook met klokgelui.

De verklaring voor de rellen in de ‘bible belt’  met oud en nieuw is volgens het rapport eenvoudig. Daar is het de rest van het jaar ook mis. “De ongeregeldheden bij de jaarwisseling wortelen veel meer in alledaagse problemen– overlast, criminaliteit, regelontduiking en alcoholgebruik – dan dat ze daar een uitzondering op vormen.” Deze dorpen kampen relatief vaak met grote drugsproblemen en wel omdat “politiek, bestuur en de lokale gemeenschap de ernst ervan niet onder ogen wensen te zien”. De politie moet de rest van het jaar daar (ook) strenger optreden, luidt het advies. “Bewoners die nu voor problemen zorgen bij de jaarwisseling zijn gewend dat ze op al die andere dagen ‘wegkomen’ met veel regelovertredingen en met onbehoorlijk gedrag.”

Het rapport schetst de sociologie en de geschiedenis van de oudejaarsongeregeldheden. Feitelijk komt het neer op uit de hand gelopen uitgaansgeweld, dat wordt vergemakkelijkt door tradities zoals vuurwerk gooien en rotzooi trappen. Het schept de gelegenheid onderling rekeningen te vereffenen, rivaliteit en vetes met aangrenzende wijken of dorpen uit te leven en de confrontatie met de politie te zoeken uit afkeer van de overheid. Met name in gesloten gemeenschappen is er een doorgeschoten traditie van ‘één keer per jaar moet alles kunnen’ die ook in de lokale politiek wordt gedragen. Het zijn in het algemeen de ‘oude’ Nederlanders en niet de nieuwe (allochtone) groepen die zich dan misdragen.

Interessant is de beschrijving van de viering in de dorpen Poederoijen, Brakel en Bruchem, waar een hardwerkende bevolking een ‘stevige afkeer van overheidsbemoeienissen’ blijkt te koesteren. Een gevoel dat een (jaarlijkse) uitlaatklep krijgt bij oud en nieuw. Veel illegaal vuurwerk, overmatig alcoholgebruik, zware vuren gevoed door benzine, banden en afval verspreid gestookt in het dorp zorgen voor zware milieuschade, vernielingen en zeer hoge opruimkposten. Sinds 2006 voert de gemeente een ‘uitsterfbeleid’ door steeds minder vergunningen voor vreugdevuren te verstrekken.

Het rapport deed verslag van de tradities in Zaltbommel, Leiden, Voorschoten, Schiedam, Den Haag, Veen en Eemdijk. Conclusie was dat het verminderen van oudejaarsgeweld een klus voor de lange termijn is, waarbij de plaatselijke overheid maatwerk moet bieden. Lees hoofdstuk 9 van het rapport voor de aanbevelingen. Kort samengevat is het een mix van repressie, overreding, communicatie, gedegen voorbereiding en preventie. Laat jeugdwerk, brandweer, gemeentediensten en politie zoveel mogelijk samenwerken. En zeg na afloop vooral niet te snel dat ‘de jaarwisseling rustig is verlopen’.

Gast48368

• Gast
Reactie #157 Gepost op: 31 december 2010, 22:49:55

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #158 Gepost op: 31 december 2010, 22:55:24
Naast de HV 2x TS +OVD (uiteraard!) ook t.p. geweest (niet gealarmeerd via p2000)

Nog over het gaslek in Alphen aan den Rijn:

Hoe stom kun je zijn!!! Het is veroorzaakt door een 112 fotograaf die zelf vuurwerk stond af te steken. Let ook op de symphatieke reacties! Mijn reactie zou toch anders zijn. Lawinepijl in je reet mafketel Correctie: Niet slim om je eigen werk te creeëren. Ik ben vrij kalm en rustig maar om dit soort dingen kan ik toch wel erg pissig worden. Ik hoop dat de OVJ en politierechter er hetzelfde over denken.

kijk  en verbaas je maar eens op http://www.112rijnstreek.nl/
Freude am Fahren

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 31 december 2010, 22:58:02
Hoe stom kun je zijn!!! Het is veroorzaakt door een 112 fotograaf die zelf vuurwerk stond af te steken. Let ook op de symphatieke reacties! Mijn reactie zou toch anders zijn. Lawinepijl in je reet mafketel Correctie: Niet slim om je eigen werk te creeëren.

kijk  en verbaas je maar eens op http://www.112rijnstreek.nl/

http://www.112rijnstreek.nl/

Alphen aan den Rijn, 31 december 2010 12:55

Het begon gewoon.
Zoals de meeste jongeren was ik bezig met een klein goedje legaal vuurwerk aan het afsteken. Ik kwam net terug van  een eerder gereden melding van een container brand in de Krammer.

Ik moest optijd thuis zijn omdat er een een sollicitatie gesprek was met een nieuwe fotograaf. Ik was nog even vuurwerk aan het afsteken toen Bas Roeleveld en de nieuwe fotograaf onderweg was. Ik was een zogeheten after shock aan het afsteken in het nabijzijn van een put. Door het te snel weg willen lopen van het vuurwerkstuk is hij omgevallen en gericht in de put afgegaan. Na de klap in de put spoot er naar mijn weten water uit de put. Toen ik naar de put liep rook ik een hevige gaslucht en zag ik een damp vrij komen.
BEL 112 EN ZEG DAT HET OM EEN GASLEK GAAT schreeuwde ik naar Bas, dat was de reactie nadat ik merkte dat er een groot gaslek in het spel was. Ik stuurde mijn moeder weg die toevallig naar de garage kwam omdat die open stond. Mijn moeder schrok erg luisterde gehoorzaam en ging de woonkamer in. Ik belde direct 112 en wist in 1 minuut de brandweer te alarmeren. Bas was weg gegaan omdat hij het te link vond. Ondertussen was ik naar mijn cameratas gegaan om daar een rol afzetlint  uit te pakken om eventuele vuur en ontsteking bronnen op afstand te houden.

Toen ik ongeveer 30 meter van het lek weg was had ik een lint gespannen en 2 jongeren weggestuurd die vuurwerk aan het afsteken waren.

Na het spannen van het lint heb ik de brandweer ontvangen en uitgelegd wat er gaande was. Op een geschatte 40 meter afstand rook de bevel voerder van de brandweer al dat het daadwerkelijk om een gaslek ging.

Ik voor mij doen rustig en wist mijn hoofd er bij te houden. Iedereen die kwam kijken wat er aan de hand was dirigeerde ik naar binnen.
Aangehouden

De eerste en beste agent die ik zag vertelde ik gelijk al dat het gaslek door mij kwam. Hierna werd verteld dat ik in de buurt moest blijven. De politie had contact opgenomen wat ze moesten doen.
Toen er een agent naar mij toe liep voelde ik het aankomen. Bob, je bent aangehouden wegens mogelijke verdachte.
Ik liep samen met de agent naar mijn moeder en vertelde dat ik was aangehouden, mijn moeder die al behoorlijk geschrokken was van de massale uitruk van de politie werd emotioneel toen er verteld was dat ik aangehouden was. Ik was nog rustig en sloeg een arm om mijn moeder heen en zei: alles komt goed mam.
De politie legde de gang van zaken uit aan mijn moeder wat ze gingen doen.

Inmiddels aangekomen op het politie bureau ben ik verdachte.  Ik moest al mijn spullen die ik bij mij had afgeven en werden veilig opgeborgen. Vervolgens werd ik naar de wacht kamer gebracht om te wachten op een agent. Toen ik in de wachtkamer zat realiseerde ik me ineens dat ik bij een bruiloft moest zijn. Gelukkig realiseerde Bas dat ik om half 2 bij de ambulancepost moest zijn en besloot hij er heen te gaan ter vervanging van mij.

Ik was snel weg op het bureau.

Ik was gelukkig snel weg op het bureau na mijn verklaring afgelegd te hebben.  Ik moest naar een bruiloft op de ambulance post zijn. Na een telefoontje met Bas werd het duidelijk dat ze al op het gemeentehuis  waren.

Nadat ik uitgelegd had wat er allemaal gebeurd was, was ik gelukkig nog op tijd om alles vast te leggen.

Na de bruiloft kregen wij nog een kop koffie aangeboden bij het net getrouwde stel.

Overigens was de arrestatie voor het afleggen van een verklaring, in de verklaring is gezet dat er geen opzet in het incident was.

Thuis aangekomen

Ik werd thuis afgezet door een ambulance broeder. Thuis aangebeld en toch nog een soort van grap gemaakt: Ik ben vrij!

Vervolgens had ik gekeken naar het inmiddels al gerepareerd lek en ben daarna de bewoners van de ontruimde woningen mijn excuses aan gaan bieden van  de overlast van de ruim ingezette hulpdiensten.