Vuurwerkbedrijf verbaasd over commotiewoensdag 03 november 2010 | 16:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 november 2010 | 16:03
Tekstgrootte
Vuurwerk bij de Lauwersgracht verlicht de skyline van Arnhem. Foto Ivo Hutten
ARNHEM - Vuurwerkbedrijf Wagenvoort is stomverbaasd over de commotie die in Arnhem is ontstaan over het vuurwerk dat dinsdagavond is afgestoken rond de Lauwersgracht. Diverse inwoners legden de associatie met de vuurwerkramp in Enschede of dachten dat er een illegale vuurwerkopslag in de lucht ging.
Bij de politie kwamen verontruste telefoontjes binnen. Ook werd er veel getwitterd over het onverwachte geknal.
"Ik val van mijn stoel van verbazing", reageert John Wagenvoort van het bedrijf uit Wapenveld dat het afsteken verzorgde. "Het was een klein showtje van tien minuten. Zo'n 95 procent bestond uit gewoon particulier vuurwerk dat iedereen met de jaarwisseling mag afsteken. Er zat een heel klein gedeelte professioneel Spaans vuurwerk bij met wat zwaardere knallen. Dat is op de grond afgestoken, niet in de lucht."
Het vuurwerk vormde de afsluiting van twee avonden State of ArtEZ in Schouwburg Arnhem waarmee de hogeschool afscheid nam van bestuursvoorzitter Willem Hillenius. Volgens bestuurslid Ger Strijker van ArtEZ was de vuurwerkshow het resultaat van een onderwijsproject. "Studenten Fine Arts kunnen zelf projecten aandragen. Vijf studenten hebben twee dagen een workshop gevolgd over het gebruik van vuurwerk als vorm van kunst, van iemand die vaker dergelijke gastlessen geeft", zegt hij. "Het resultaat hebben we gecombineerd met State of ArtEZ." Volgens Strijker heeft het project in totaal zo'n 5.000 euro gekost. "Dat is niet extreem duur. Onderwijs kost nu eenmaal geld. Dat geldt voor al onze projecten", reageert hij op kritiek dat ArtEZ cultuurgeld de lucht in zou hebben geknald.
Volgens John Wagenvoort hebben gemeente en provincie keurig vergunning verleend, en is dat ook gepubliceerd in huis-aan-huisbladen. "Iedereen had het kunnen weten, er is ruimschoots aandacht aan besteed", zegt hij. "Maar kennelijk lezen veel mensen dat niet. Dat is ook mijn enige verklaring voor de onrust. Op Koninginnedag weet je dat je vuurwerk kunt verwachten, op een doordeweekse avond niet. Maar nogmaals: dit was echt een kleine vuurwerkshow. Ik blijf verbaasd. Meestal horen we na afloop van een vuurwerkshow: mooi, maar het had wel wat harder mogen knallen."
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/7558785/Vuurwerkbedrijf-verbaasd-over-commotie.ece