Nederlanders komen massaal vuurwerk kopen http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=ED33CIO4woensdag 08 december 2010Auteur: Stefaan Reuse
BRUGGE - De zaakvoerder van Loods8 op het Industrieterrein de Blauwe Toren heeft een vergunning gekregen voor het stockeren van 450kilogram vuurwerk.
Hij zal hiermee de grootste voorraad vuurwerk hebben van ons land. Daniël Saelens van Loods8 langs de Blankenbergsesteenweg is een tevreden man. Hij mag straks liefst 450 kilogram vuurwerk opslaan. Saelens had een vergunning aangevraagd voor 500 kilogram, maar dat vond de overheidsdienst springstoffen net iets te veel.
'Met 450 kilogram zal ik straks de grootste stock hebben op vlak van particuliere verkoop. Mijn concurrent in Baarle Hertog heeft een vergunning voor 250kilogram. Ik moet wel een aantal verbouwingen uitvoeren aan mijn bunker, waar het vuurwerk zal worden opgeslagen. Volgens de richtlijnen moet alles afgescheiden liggen van elkaar. Rondom het huidige gebouw moet er nog eens een bunkerwand komen. Het is de bedoeling om de werken volgend jaar uit te voeren', vertelt Daniël, die erop wijst dat alle vuurwerk achter slot en grendel ligt. Klanten krijgen nooit toegang tot de bunker.
93 miljoen
In aanloop naar de eindejaarsfeesten is de stock van 450 kilogram echter niet genoeg. Daarom ontvangt Daniël drie keer per dag extra vuurwerk, allemaal van Chinese makelij. Hij kan vaak niet geloven hoeveel vuurwerk er afgeschoten wordt.
'De Nederlanders geven liefst 93miljoen euro uit aan vuurwerk, de Belgen beperken zich tot een bedrag tussen de drie en vijf miljoen euro. Toch vinden steeds meer Belgen de weg naar onze zaak om vuurwerk te kopen voor Nieuwjaar.
In mijn geval zijn de Nederlanders natuurlijk de beste klanten. Tijdens het vorige weekend kwamen er al 150 Nederlanders langs. Ze komen steeds vroeger dan gewoonlijk om de controles in Nederland te ontlopen, want daar mogen ze alleen de drie laatste dagen van het jaar vuurwerk kopen. Het aanbod is dan beperkt en de prijs erg duur. Daarom rijden ze de grote afstand naar Brugge', vertelt Daniël.
Lange rit
'Vorig weekend kreeg ik klanten over de vloer uit Dordrecht en Enschede, die meer dan drie uur gereden hadden om vuurwerk te komen kopen. Ze hebben er de verplaatsing voor over omdat mijn zaak op de website van APV vijf sterren haalde, te vergelijken met de Michelinsterren voor de restaurants.
Jaarlijks zie ik tijdens de laatste maanden van het jaar gemakkelijk drieduizend Nederlanders. Ze investeren heel wat geld, want een pak vuurwerkpijlen kost al snel 159euro', klinkt het nog.