Even een kleine toevoeging op bovenstaande met een persoonlijk voorbeeld:
Ik ben zelf een beginnend bestuurder. Zelf heb ik een auto met 1.3 benzinemotor uit 1996. Hiermee rij ik vrij stevig, maar naar mijn idee niet onverantwoord (ik houd me vrij goed aan de maximum snelheid, ben een 'nette' bestuurder, ik kijk zo ver mogelijk vooruit en rij economisch/zuinig).
Daarnaast bestuur ik voor mijn werk regelmatig een (vrij nieuwe) 1.9 diesel. Met deze auto rij ik veel rustiger, dit door de carosserievorm, het gewicht (1200 kg, mijn eigen 1.3 weegt 780 kg) en natuurlijk het motorkarakter.
Beperken op cilinderinhoud zou in dit geval belachelijk zijn, immers, met mijn 1.3 rij ik 'harder' dan met de 1.9, terwijl ik de 1.9 dan misschien niet mag besturen en de 1.3 wel. Dus dan zou in deze maatregel ook de carosserievorm, brandstof, gewicht etc. etc. meegenomen moeten worden.
Een betere maatregel zou zijn dat we -net als in Duitsland- op ons 17e ons rijbewijs mogen gaan halen en dan een jaar alleen onder begeleiding van een persoon van 30+ moeten rijden (en/of een persoon met x aantal jaren het rijbewijs).