Maarten 9 December 2010, 23:32:50
Voor wat betreft de opdruk op de bovenkleding moet (voor de drager) links het beveiligingslogo en rechts het bedrijfslogo met daaronder het personeelsnummer. Het personeelsnummer is makkelijk voor collega's of ontevreden klanten. Achterop de kleding de tekst security met daaronder de bedrijfsnaam en ook op de mouw het bedrijfslogo.
Dit is wat je zelf in je berichtje zei
Dus je wilt eigenlijk dat burgers een nummer zichtbaar moeten gaan dragen, maar daar tegenover ben je er op tegen dat mensen in overheidsfuncties dat niet hoeven waar je dat als burgen juist mag verwachten. Dit geld niet alleen voor Politie of Kmar maar voor iedereen die werkt voor het Rijk, Provincie of Gemeente.
Je buigt mijn pleidooi
voor personeelsnummers bij beveiligers om naar een pleidooi
tegen een personeelsnummers bij overheidspersoneel. Over dat laatste heb ik me echter niet uitgelaten. Ik heb alleen gezegd dat ik vóórstander een personeelsnummer op het uniform van beveiligers ben.
Vervolgens geven Ehv'er en jij aan dat de politie en KMar dan maar eerst moeten geloven, voordat het bij de beveiliging wordt ingevoerd. Mijn vraag was waarom jullie dat vinden.
Dat men dan eerst maar eens bij politie/Kmar moet beginnen was meer een opmerking van waarom moeten wij het wel en hoeven zij het niet?
Ik zal aangeven waarom ik vind dat het bij beveiligers in ieder geval wel zou moeten.
Ook als beveiliger heb je wel eens ontevreden klanten. Als je zelf als beveiliger actief bent (geweest) zal dat je niet vreemd voorkomen. Ik ben niet van plan om mensen mijn naam te gaan geven (zelfbehoud), maar ik vind wel dat zij mijn personeelsnummer moeten kunnen krijgen. Als ze een klacht willen indienen, weet de baas in ieder geval over wie het gaat. Maar hoe weet de 'klant' dat jij het juiste personeelsnummer geeft?
Bij vaste objecten met één of enkele personeelsleden kan je dan wel zien aan de hand van een planningssysteem. Bij grotere evenementen lopen er zoveel beveiligers - en ook op verschillende posities - dat je aan de hand van de planning niet kunt achterhalen over wie het gaat.
Een personeelsnummer op de kleding is dan een stukje service naar de klant. Als er een klacht binenkomt, kan hoor en wederhoor toegepast worden. En beveiligers die slecht werk verrichten kunnen daarop aangesproken worden door de leidinggevenden. Dat komt de kwaliteit van het beveiligingsbedrijf en de beveiligingsbranche ook ten goede.
Ik draag al een naambordje...... Dat is volgens mij voldoende... Daarnaast ben ik verplicht mijn dienstnummer en legitimatie te tonen mocht de burger daar om vragen. Ik weet niet hoe dat bij beveiligers is geregeld.....
Beveiligers hebben een beveiligingspas. Blauw voor o.a. evenementenbeveiligers, stewards en horecaportiers. Grijs voor beveiligers niveau 2, o.a. 'gewoon' beveiligingswerk, winkersurveillanten en waardetransporteurs. Particuliere recherchebureaus hebben dacht ik een gele pas, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Op die pas staat een foto, naam en toenaam, geboortedatum, het bedrijf waarvoor je werkzaam bent en en documentnummer.
Dit is geregeld in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbor). Een beveiliger is verplicht de pas te tonen aan ambtenaren die belast zijn met toezicht op de Wet Pbor, in de praktijk zijn dat politiemensen van Bijzondere Wetten.
De pas hoeft dus niet getoond te worden aan de burger. En dat zou ik ook niet willen, omdat ik daar dus met mijn volledige namen en geboortedatum op sta. Dan ben je zo te traceren via internet en daar zit ik niet op te wachten.
Vandaar dat het mij handig lijkt om een personeelsnummer op je kleding te hebben:
- je bent 'aanwijsbaar' voor de burger, die daar naar mij mening recht op heeft
- je hoeft geen naam op te geven als iemand een klacht wil indienen, wat voor jezelf prettiger is