Uiteraard ben ik benieuwd naar de mening van een ieder hier op dit forum.
Ik ben het wel met Piet eens, je ziet net zoveel uniformen als dat er beveiligingsbedrijven bestaan. En stukje uniformiteit, ook in uitmonstering van voertuigen, zou de professionaliteit van de beveiligingsbranche ten goede komen.
Een tijdje heb ik in de evenementenbeveiliging gewerkt. Het viel mij op dat er heel veel sprake is van onderaannemers. Eén van de grotere spelers haalt de klus binnen en vervolgens lopen er tig mensen van andere bedrijven. Die mensen moesten dan allemaal worden voorzien van kleding van het inhurende bedrijf. Als je de kledingeisen uniform maakt scheelt dat:
a: verstrekken van kleding bij inhuur van ander personeel
b: goedkeuring van het uniform door het ministerie hoeft niet meer plaats te vinden
Bij de verkeersregelaars is dat ook gedaan (oranje-gele jas met reflecterende delta) en volgens mij werkt dat naar tevredenheid.
De volgende aspecten (qua uiterlijk) zijn naar mijn idee voor de kleding belangrijk:
- associatie met een beveiligingsbeamte / uitstralen van gezag
- niet besmettelijk
- onderscheid ten opzichte van andere geüniformeerde diensten (geen wannabee gedrag)
- niet schreeuwerig, maar wel opvallend
Ik zou voorstander zijn van de volgende pakketten:
Net uniform (winkelsurveillance, mobiele surveillance, etc.):
Zwarte pantalon
Kobaltblauw overhemd
Zwarte colbert
Zwarte das
'Buiten' uniform (evenementenbeveiliging, hondengeleiders, etc.)
Zwarte worker
Kobaltblauwe polo
Kobaltblauwe softshell
Jas regulier: zwart met kobaltblauw schouderpand en opdruk security
Jas horecaportiers: zwart bomberjack met opdruk security
Jas opvallend: geel (+ reflectie) met kobaltblauw schouderpand en opdruk security
Voordeel van de gele jas is dat je makkelijk kunt transformeren naar verkeersregelaar dmv een hesje.
Schoenen: zwart (soort schoen afhankelijk van werkzaamheden)
Voor wat betreft de opdruk op de bovenkleding moet (voor de drager) links het beveiligingslogo en rechts het bedrijfslogo met daaronder het personeelsnummer. Het personeelsnummer is makkelijk voor collega's of ontevreden klanten.
Achterop de kleding de tekst security met daaronder de bedrijfsnaam en ook op de mouw het bedrijfslogo.
Geen epauletten, dat vind ik te wannabee en het is een mooie greep voor een eventuele belager.
Beveiliging in galapak vormt een uitzonderig, daar kun je moeilijk in het kobaltblauw verschijnen