Ik wilde hier niet de vergelijking maken tussen de twee branden, maar aangeven dat ook daar gemeten waardes niet tot ongerustheid hebben geleid op het moment dat er gemeten werd. De concentratie gevaarlijke stoffen waren ook toen niet boven de norm. Vele onderzoeken later is toch duidelijk geworden dat de gemeten concentraties wel degelijk gevaarlijk waren en er wel degelijk mensen ziek zijn geworden.
Hopelijk zijn maximaal toegestane concentraties omlaag bijgesteld in de afgelopen jaren, en valt het inderdaad mee wat er in Alkmaar de lucht is ingegaan. (en iedereen weet, What goes up will come down )
De meetploegen hebben op vele plaatsen, op vele momenten, met diverse meetbuisjes metingen uitgevoerd. Deze hebben allemaal geen verhoogde waarden opgeleverd.
Maar... als dezelfde meetploegen aangeven de rook wel als benauwend en/of irriterend te ervaren (ze kiezen zelf voor het gebruiken van ademlucht) dan is het voor mij vrij snel helder dat we de bewoners in die omgeving moeten adviseren binnen te blijven, ramen/deuren te sluiten etc. Ook al worden er op dat moment geen (gevaarlijke) concentraties gemeten.
En die verantwoordelijkheid heb ik dus genomen!
Verder is het goed om te weten dat in de eerste uren de wind ook nog eens ongeveer 90 graden is gedraaid met alle gevolgen van dien.
Mooi was (naar mijn zeker niet objectieve mening...) de keuze om de brand vooral goed door te laten branden en om 12.15 uur een massale blusactie ('knock down') in te zetten. Tijdelijk extra rookoverlast maar daarna was de brand wel snel echt uit. Er is gewacht met die blusactie totdat er zoveel mogelijk materiaal goed opgebrand was en specifiek tot 12.15 zodat de kinderen eerst uit school konden worden gehaald.
groeten,
René de Caluwé
(algemeen commandant brandweerzorg bij deze brand)