Onderscheid tussen geweld tegen hulpverleners / tegen ordebewakers?

Auteur Topic: Onderscheid tussen geweld tegen hulpverleners / tegen ordebewakers?  (gelezen 8731 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2010, 14:09:46
Natuurlijk, haal maar een andere post van mij uit een ander topic, welke hier vrij weinig mee te maken heeft, hier naar toe.....

Ik ga niet eens meer op je in Henk, jou posts zijn er niet op gericht om een discussie te beginnen, maar je bent alleen maar bezig om tegen enkels te schoppen. Ik heb het al veel vaker tegen je gezegd, en ik ga het toch nog  maar een keer doen. Het heeft iets te maken met een klok en een klepel......

Het gaat er om dat mensen uberhaupt in staat zijn geweld te gebruikten tegen de politie. Als men het al tegen de politie durft/doet dan durven/doen ze het ZEKER tegen de meest hulpbehoevende mensen in de samenleving. Geweld tegen de politie moet wat mij betreft net zo hard aangepakt worden als geweld tegen een andere hulpverlener/zwakke groep in de samenleving.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2010, 14:12:12
De agent staat wat mij betreft gevoelsmatig ergens tussen de ambupleeg en de militair, als staat hij heel veel dichter bij de pleeg dan bij militair, die laatste mag immers verwachten dat hij bij de uitvoering van zijn taak een kogel door zijn hoofd krijgt en niemand die daarvoor in een oorlog of ander grootschalig incident van opkijkt.

Kortom ik begrijp beide standpunten.


Een militair kan verwachten? dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt?.....
Dat klinkt wel erg bot.... Een militair loopt iets meer risico, en weet dat hij op uitzending kan gaan naar een risico gebied, maar om dan meteen maar te verwachten dat je door je hoofd geschoten gaat worden..... Ik denk dat als iedere militair dat zou verwachten, dat we geen militairen meer over houden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2010, 14:17:27
Natuurlijk, haal maar een andere post van mij uit een ander topic, welke hier vrij weinig mee te maken heeft, hier naar toe.....

Ik ga niet eens meer op je in Henk, jou posts zijn er niet op gericht om een discussie te beginnen, maar je bent alleen maar bezig om tegen enkels te schoppen. Ik heb het al veel vaker tegen je gezegd, en ik ga het toch nog  maar een keer doen. Het heeft iets te maken met een klok en een klepel......

Het gaat er om dat mensen uberhaupt in staat zijn geweld te gebruikten tegen de politie. Als men het al tegen de politie durft/doet dan durven/doen ze het ZEKER tegen de meest hulpbehoevende mensen in de samenleving. Geweld tegen de politie moet wat mij betreft net zo hard aangepakt worden als geweld tegen een andere hulpverlener/zwakke groep in de samenleving.



Ik denk dat je te snel leest, je mist wat. Zoals het verband dat ik een hekel aan agenten hebt terwijl je even daarvoor hebt voorgehouden dat ik niet moet denken dat de politie je beste vriend is. Ik vond het wel aardig die twee eens naast elkaar te leggen.

Red, wat voel je je snel aangevallen, wat mis je veel echte inhoud en argumenten, wat jammer, wat zonde.

@ Jaques: Daar zeg je me wat, je gaat toch niet iemand in een psychose zwaarder straffen?  juhf bkll

Dit is inhoud wat duidelijker gesteld voor de snelle lezers en heeft niets te maken met een hekel aan de politie hebben:

Zwaarder straffen helpt geen ruk!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2010, 14:20:36
Een militair kan verwachten? dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt?.....
Dat klinkt wel erg bot.... Een militair loopt iets meer risico, en weet dat hij op uitzending kan gaan naar een risico gebied, maar om dan meteen maar te verwachten dat je door je hoofd geschoten gaat worden..... Ik denk dat als iedere militair dat zou verwachten, dat we geen militairen meer over houden.

Je wordt als militair opgeleid om de tegenstander uit te schakelen met bijna alle middelen die daarvoor beschikbaar zijn, vuurwapens, raketten, bonmmen etc.
Dat geldt dus ook voor de tegenstanders van onze militairen.

Een militair mag inherent aan zijn functie verwachten dat er bij de uitoefening van zijn functie op hem geschoten wordt en mag (moet) dus ook verwachten dat hij daardoor komt te overlijden.
De oorlog in Irak heeft deze stelling reeds vele jaren bevestigd.
Iets kunnen verwachten is overigens iets anders als grote kans hebben om ........

De militair die in nederland op de kazerne zit loopt minder risico, net als de brandweerman die op de kazerne wacht op een uitruk, maar in beide gevallen mogen ze verwachten dat er bij een daadwerkelijke inzet bepaalde risico's gelopen worden.
Voor de politie is dat niet anders, ook zij zoeken uit hoofde van hun functie vaak het gevaar op.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 10 december 2010, 14:21:10
Een militair kan verwachten? dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt?.....
Dat klinkt wel erg bot.... Een militair loopt iets meer risico, en weet dat hij op uitzending kan gaan naar een risico gebied, maar om dan meteen maar te verwachten dat je door je hoofd geschoten gaat worden..... Ik denk dat als iedere militair dat zou verwachten, dat we geen militairen meer over houden.

Mijn zoon is militair en beseft heel goed dat hij geraakt kan worden tijdens een missie en hij niet "gerespawned" wordt zoals hij dat noemt. Risico van het vak zegt hij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 10 december 2010, 14:25:48
definitie van het woord verwachten : een toekomstige gebeurtenis of toestand, iemands komst) waarschijnlijk achten;= rekenen op

Ik denk dat geen enkele militair rekent op / waarschijnlijk acht dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt. Dat het een risico is dat weten ze allemaal, maar verwachten doen ze het niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 10 december 2010, 14:28:04
definitie van het woord verwachten : een toekomstige gebeurtenis of toestand, iemands komst) waarschijnlijk achten;= rekenen op

Ik denk dat geen enkele militair rekent op / waarschijnlijk acht dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt. Dat het een risico is dat weten ze allemaal, maar verwachten doen ze het niet.

Kijk, nu wordt het pas een mooie, inhoudelijke discussie! Nu gaat het pas ergens over.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 10 december 2010, 14:30:00
definitie van het woord verwachten : een toekomstige gebeurtenis of toestand, iemands komst) waarschijnlijk achten;= rekenen op

Ik denk dat geen enkele militair rekent op / waarschijnlijk acht dat hij een kogel door zijn hoofd krijgt. Dat het een risico is dat weten ze allemaal, maar verwachten doen ze het niet.

Nou ik ken militairen die het in de loop van hun carriere wel verwachten een keer het haasje te zijn (in meer of mindere mate).
Zij weten dat het kan gebeuren, houden er rekening mee of gaan er zelfs van uit dat het eens zal gebeuren.
Ze weten en accepteren dat geweld uitdelen en incasseren deel uitmaakt van hun functie

Wanneer iedere Amerikaanse/ Canadese / Poolse en Engelse militair hierdoor afgeschrokken zou zijn, dan hadden we hier nu met zijn allen Duits gesproken.....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 10 december 2010, 14:45:02
En met die verwijzing naar de tweede wereld oorlog denk ik dat het beter is als we het gewoon weer over het topic gaan hebben ipv de militairen.

Waar het op neer komt is eigenlijk: Kan de politie verwachten dat ze af en toe verzet hebben bij een arrestatie?  Dan zeg ik ja.
Moeten we dat gewoon accepteren? Nee

Daar is iedereen het volgens mij over eens.

Hoe moet een rechter het onderscheid gaan maken? Als ik ergens als hulpverlener ben en een klap krijg, dan krijgt hij een zwaardere straf, maar gebeurd het tijdens een aanhouding dan blijft het de normale straf? En hoe zit het in de situaties waar de hulpverlening en de aanhouding door elkaar heen lopen? Wat voor straf eis moet er dan komen? Artikel twee van de politiewet zegt gewoon wat onze taak is, De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Moeten we dat dan als leidraad gebruiken wanneer iets zwaarder gestraft moet worden? Geeft het feit dat ik getraind ben en bewapend ben, de ander meer rechten om mij te slaan? Omdat ik mijzelf daar tegen zou moeten kunnen verdedigen?

Wat mij betreft moet je gewoon alle discussie voorkomen. Bij geweld tegen hulpverleners/handhavers moet gewoon zwaarder en eenduidig gestraft worden. Of het nou de ggd broeder is die een klap krijgt, of de politieagent die een klap krijgt.

Daarnaast, helpt zwaarder straffen misschien niet voor de dader, maar je moet er een signaal mee afgeven. Ook naar toekomstige plegers. Mogelijk schrik je hun er mee af. Ik zie zo vaak veelplegers op straat die nog steeds met een taakstraf wegkomen. Daar lachen ze gewoon om. We komen soms verdachten tegen met 60+ antecedenten. Die hebben al hun opties al gehad, daar rest nog maar 1 oplossing en dat is gewoon keihard straffen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 10 december 2010, 14:51:59
Dit http://henrysturman.com/dutch/artikelen/straffen.html artikel (ook al is het wat ouder) is misschien interessant om eens door te lezen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.