Ik hoor je helemaal niet over de pakkans. De sukkels die zich steeds weer voor het bankje staan, zijn dat nu de criminelen waar je vor uit moet kijken?
Natuurlijk is een crimineel die opgesloten zit even geen gevaar voor de samenleving, dat is een open deur. En wraakgevoelens bevredigen bij het volk ben ik ook voor. Anders gaan ze wellicht eigen rechtertje spelen.
Ik luister heel goed naar je argumenten, en soms ben ik het met je eens. Als straf niet helpt zou je ook niet kunnen straffen is een steekhoudend argument.
Dus waar ik in je mee kan gaan Wout en Red daar ga ik in mee. Maar ik heb het idee dat jullie je maar blijven blindstaren op dat éne, strenger straffen. Als ik dan zeg dat meer agenten en een grotere pakkans meer effect sorteren krijg ik weer hetzelfde verhaal "maar als we nu eens strenger gingen straffen".
Kijk eens wat breder dan alleen die strenge straffen. Als je niemand oppakt, wie wil dan strenger straffen? (Ik dram gewoon door)
En ik ben vóór strenger straffen, op alle geweld gepleegd tegen bejaarden, jongeren, alleenstaanden, werkenden, niet werkenden, ambtenaren, hulpverleners en ja, zeker ook tegen agenten en militairen. Eigenlijk ben ik gewoon tegen geweld, geweld is dom.
Maar geweld oplossen door strenger te straffen alleen, daar geloof ik niet in. En ook een grotere pakkans heeft maar beperkt effect. De maatschappij verandert (verhart) en een echt antwoord moet er nog op gevonden worden.