Het blijft wel stil in de voortgang van de berichtgeving in deze...............
Je hebt idd gelijk firefamke. Het is stil vwb dit onderwerp. Het enige wat de VBV op 15 december jl op de site gezet heeft is:
Het lijkt een nieuwe trend; het sluiten van brandweerkazernes. In verschillende hoeken van het land worden plannen gesmeed om de maximale rek uit de wettelijke opkomsttijden te halen en daarnaast ook nog eens de sleutelen aan de slagkracht. Het doel: "kwaliteitsverbetering".
De VBV is een groot voorstander van kwaliteitsverbetering op alle gebieden die leiden tot een (brand)veiliger Nederland. In dit kader hebben wij inmiddels verschillende beleidsplannen mogen inzien. Veel van deze plannen gaan echter hoofdzakelijk over het oprekken van de wettelijke opkomsttijden en het verminderen van de voertuigbezettingen (Limburg-Noord en Friesland).
Bij een kwaliteitsverbetering is het gebruikelijk dat de 'werkvloer' wordt ingeschakeld om mee te denken in het proces. In beide regio's zijn de wettelijke vertegenwoordigers van 'de werkvloer' in de ondernemingsraden en de vakbonden niet of nauwelijks betrokken.
De VBV komt dan ook tot de conclusie dat bezuinigingen de grootste drijfveer vormen voor het nieuwe beleid en er van wettelijk geborgde invloed van de werkvloer (WOR) en een landelijke regie geen enkele sprake is, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
Immers wie gaat uitleggen dat je reclamespotjes maakt met de slogan 'Elke seconde telt', en een uitgebreid onderzoek laat verrichten naar de mogelijkheden om de oplopende opkomsttijden van de brandweer te verbeteren, terwijl nu heel bewust de uiterste grenzen worden opgezocht?
In de praktijk komen de voorstellen er immers op neer dat veel burgers, hele dorpskernen, en de daarin verblijvende kwetsbare en minder zelfredzame groepen burgers (kinderen, bejaarden en gehandicapten) straks dubbel zo lang, of nóg langer moeten wachten op de brandweer en zich daarbij ook nog moeten afvragen of ze wel op een verantwoorde en adequate inzet van de brandweer kunnen rekenen.
In de regio Limburg-Noord zijn de gebruikte argumenten in het nieuwe beleidsplan al voor een groot deel ontkracht. Theorie en praktijk liggen daarbij mijlenver uiteen:
Bekijk hier het nieuwsitem van de zender Limburg 1
Volgens de woordvoerder kan de brandweer maar in 35% van de gevallen op tijd zijn. De brandweer in Peel en Maas (5 kazernes) is echter in de praktijk in 85% van de gevallen binnen de normtijden aanwezig en van de 15 %overschrijdingen is ook nog een substantieel deel te wijten aan de verwerkingstijden op de meldkamer, die in sommige gevallen tot meer dan 10 minuten oplopen.
Verder wordt in de bijdrage de inzet van de Snelle Interventie Eenheden (SIE) geprezen en wordt de suggestie gewekt dat in 70 tot 80 % van de uitrukken de inzet van een SIE volstaat. Representatief onderzoek naar uitrukgegevens van de laatste 5 jaar in een gemiddelde uitrukpost laten zien dat bij 60% van de uitrukken een beroep moet worden gedaan op de inzet van een volledige basisbrandweereenheid (tankautospuit met 6 personen). Van de overgebleven 40% komt 32% voor rekening van OMS meldingen die in dit geval voor de volle 100% loos bleken te zijn. Hierbij wordt heel terecht de vraag gesteld of de SIE voor de OMS meldingen moet worden aangeschaft of dat de OMS meldingen moeten worden afgeschaft. De overige 8% van de meldingen rechtvaardigen op geen enkele wijze de aanschaf en permanente bezetting van een SIE.
Al schrijvend komen wij tot de verbijsterende conclusie dat wellicht onbewust en onbedoeld het bestuur op het verkeerde been wordt gezet en de burger het hierdoor verliest.