Hulpverlenen na een ongeval

Auteur Topic: Hulpverlenen na een ongeval  (gelezen 6215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 10 december 2010, 21:43:48
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46006.0

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik reed voor dit ongeluk uit en ik wil graag delen wat ik gezien heb.

ik reed vanavond vanuit Hilversum richting Nederhorst den Berg.
Rond 20.50 uur reed ik langs een soort grote parkeerhaven rechts van de weg. Hier was een vrachtwagen aan het insteken waardoor ik en de auto voor mij gas los lieten, want de achterkant vd vrachtwagen was nog op de weg. Dit stuk op de Vreelandseweg is slecht verlicht en je kan niet goed zien of een auto op de weg is of op de vluchthaven.
Toen de vrachtwagen in zijn geheel op de parkeerhaven stond trok de bestuurder voor mij weer op en ik ook.
Enkele tellen later hoorde ik een harde klap achter mij en ik keek in mijn achteruitkijkspiegel. Ik zag een donkere kleine personenauto van de linkerweghelft doorschuiven naar de rechterweghelft waar deze volgens mij nog enkele keren werd geraakt.
Het leek alsof deze auto geen lichten aan had. Ik heb niet gezien hoe het gebeurd is, omdat ik pas na de klap in mijn achteruitkijkspiegel keek.
Het zou mij niet verbazen als er verwarring ontstaan is door de vrachtauto op de parkeerhaven (of wat het ook was naast de weg), omdat ik zelf ook even moest kijken of deze nu op de weg stond of niet. Ik dacht nog bij mezelf: 'Wat gevaarlijk om op een 80 kmweg die zo slecht verlicht is met een grote vrachtwagen daar in te steken!'

Ik ben doorgereden, omdat ik niets kon betekenen omdat ik wegreed van het ongeluk en er veel verkeer op de andere baan reed. Ik heb het tegemoetkomende verkeer ingeseind met 2x heel kort groot licht en daarna een tel het gevarenlicht. Dat heb ik ongeveer tot aan de volgende afslag en stoplichten gedaan. De tegemoetkomende bestuurders reageerden door gas los te houden en ook het gevarenlicht aan te doen terwijl zij remden.

ik ben natuurlijk erg geschrokken omdat het de auto's en de bestuurders achter mij betrof en ik er net zo goed bij betrokken had kunnen zijn. Maar ik wil dit vooral delen om te laten weten wat ik gezien heb, omdat ik hoop dat dit de oorzaak misschien beter in kaart kan brengen.

En ik post dit hier, omdat ik niet weet waar ik dit nu anders zou kunnen melden.


Mvg
Marijke

Ik wil niet vervelend doen of zo maar ik vraag me toch af waarom je niet gestopt bent om te kijken en eventueel 112 te bellen.
Volgens mij is het toch strafbaar om "gewoon" door te rijden?

Nogmaals niet om vervelend te doen maar dit waren 2 vragen die mij een beetje bezig hielden toen ik het verhaal gelezen had.

mvg Peter




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2010, 21:47:47
Ik wil niet vervelend doen of zo maar ik vraag me toch af waarom je niet gestopt bent om te kijken en eventueel 112 te bellen.
Volgens mij is het toch strafbaar om "gewoon" door te rijden?

Nogmaals niet om vervelend te doen maar dit waren 2 vragen die mij een beetje bezig hielden toen ik het verhaal gelezen had.

mvg Peter

Je doet wel vervelend. Slaat helemaal nergens op wat je hier neerzet. Ben je tp bekend(ik wel in ieder geval) en het is een vrij drukke weg. Dus stoppen is daar absoluut geen optie. En het is niet strafbaar om door te rijden..........

Doe effe lekker normaal, als je goed leest heeft deze dame een vrij traumatische ervaring hier door opgelopen. Wat ik me best wel kan voorstellen.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2010, 22:46:59
Je doet wel vervelend. Slaat helemaal nergens op wat je hier neerzet. Ben je tp bekend(ik wel in ieder geval) en het is een vrij drukke weg. Dus stoppen is daar absoluut geen optie. En het is niet strafbaar om door te rijden..........

Doe effe lekker normaal, als je goed leest heeft deze dame een vrij traumatische ervaring hier door opgelopen. Wat ik me best wel kan voorstellen.

Even hierop inhakend, er zijn twee verplichtingen bij ongevallen:
1. Als je betrokken bent bij een ongeval mag je de plaats van ongeval niet verlaten
2. Je bent verplicht naar vermogen hulp te verlenen

1. is hier niet van toepassing aangezien mevrouw niet betrokken was en voor wat betreft 2. kan ik me ook voorstellen dat het door drukte niet mogelijk of niet veilig was te keren of te stoppen. Bovendien kunnen we er rustig vanuit gaan dat er (door de drukte) genoeg anderen geweest zullen zijn om te helpen/ cq 112 te bellen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2010, 22:51:11
Even hierop inhakend, er zijn twee verplichtingen bij ongevallen:
1. Als je betrokken bent bij een ongeval mag je de plaats van ongeval niet verlaten
2. Je bent verplicht naar vermogen hulp te verlenen


Beste Jeroen,

Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Je haalt namelijk een paar artikelen uit diverse wetboeken door elkaar.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2010, 22:53:21
Artikel 7 van de wegenverkeerswet 1994 zegt:


1
    Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

    a.
        bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
    b.
        daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2
    Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2010, 23:04:43
Buiten dat kent het wetboek van strafrecht ook nog een artikel:

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Maar das een erg lastig artikel, ik weet dat een jaar of 10 geleden een huisarts hier voor veroordeeld is toen een man om kwam op de A12. Getuige hadden gezien dat de man in zijn auto bleef zitten toen er hulp nodig was.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2010, 23:25:08
Hoe dan ook Marijke, ik vind het erg dapper dat je je verhaal hier neerzet. Het is nogal wat, wat je hebt meegemaakt. Ook al ben je niet fysiek betrokken geweest.

Heb je dit verhaal ook aan de politie verteld? Die kunnen natuurlijk als geen ander jouw informatie gebruiken.

Sterkte met het verwerken, voor zover je dat nodig hebt  ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2010, 23:31:08
Hoe dan ook Marijke, ik vind het erg dapper dat je je verhaal hier neerzet. Het is nogal wat, wat je hebt meegemaakt. Ook al ben je niet fysiek betrokken geweest.

Heb je dit verhaal ook aan de politie verteld? Die kunnen natuurlijk als geen ander jouw informatie gebruiken.

Sterkte met het verwerken, voor zover je dat nodig hebt  ;)

Even voor de duidelijkheid, aangezien het anders mis loopt. Marijke heeft inderdaad een getuige verklaring afgelegd bij de politie ;) Dat staat nog in het originele topic.
Hier kan verder gediscussieerd worden over het wel of niet stoppen en het verlenen van hulp...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2010, 23:34:18
Even voor de duidelijkheid, aangezien het anders mis loopt. Marijke heeft inderdaad een getuige verklaring afgelegd bij de politie ;) Dat staat nog in het originele topic.
Hier kan verder gediscussieerd worden over het wel of niet stoppen en het verlenen van hulp...
Allright, handig om dat hier dan ook even vermeld te hebben  3hj


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2010, 23:35:01
ik vind dat marijke goed heeft gehandeld
als je haar verhaal goed leest was er geen mogelijkheid om veilig te keren en ze heeft andere mede weggebruikers gewaarschuwd voor het ongeluk
dus in alle opzicht heeft zij gewoon goed gehandeld
en iedereen de ehbo heeft gedaan weet dat eigen veiligheid boven alles gaaten hou op met zo iemand te beschuldigen van wel en niet handelen naar een ongeluk
want hoevaak gebeurt het niet dat mensen gewoon door rijden na het zien van een ongeluk of bellen niet 112 met de gedachten er is al gebeld!!
dit is mijn persoonlijke mening hierover