Opvallende alarmeringen

Auteur Topic: Opvallende alarmeringen  (gelezen 5828 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 11 december 2010, 03:17:52
Vreemde gang van zaken :

p2kflex
00:31:13 11-12-10GROUP-11 Ongeval KRUISSTRAAT 71 WEER WT643
1001482BRW Limburg-Noord (Weert - Dienstwisselcode)
1001912BRW Limburg-Noord (Weert - Groep-2)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert - BvD)
1001998BRW Limburg-Noord (Weert - Kazernetechniek)
p2kflex
00:32:58 11-12-10GROUP-1Ontalarmering GS GASLEK KRUISSTRAAT 71 WEER
1001482BRW Limburg-Noord (Weert - Dienstwisselcode)
1001912BRW Limburg-Noord (Weert - Groep-2)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert - BvD)
1001998BRW Limburg-Noord (Weert - Kazernetechniek)


Eerst een ongeval, dan een ontalarmering voor een gaslek. Kan gebeuren natuurlijk. Tussen deze 2 alarmeringen door gebeurde ook al iets anders :

p2kflex
00:32:17 11-12-10GROUP-11 ..Buitenbrand ONBEKEND ROGG RGL743
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
p2kflex
00:34:06 11-12-10GROUP-11 Brand ROGGELSEWEG - N562 HELD HD739 N562
1000302BRW Limburg-Noord (Commandant Peel en Maas)
1001457BRW Limburg-Noord (Helden - Dienstwisselcode)
1001601BRW Limburg-Noord (Helden - Groep-1)
1001999BRW Limburg-Noord (Helden - Kazernetechniek)
p2kflex
00:34:34 11-12-10GROUP-1ontalarmering niets meer aan de hand
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
p2kflex
00:39:39 11-12-10GROUP-1HERHALING ALARMERING 1 BR BERM/AFVAL ROGGELSEWEG - N562/Rabobankr HELD N562
1000302BRW Limburg-Noord (Commandant Peel en Maas)
1001457BRW Limburg-Noord (Helden - Dienstwisselcode)
1001601BRW Limburg-Noord (Helden - Groep-1)
1001999BRW Limburg-Noord (Helden - Kazernetechniek)


Eerst wordt Roggel gealarmeerd, maar is de lokatie niet duidelijk. Vervolgens is de lokatie wel bekend en blijkt het volgens KVT voor Helden te zijn. Roggel wordt afbesteld met "niets aan de hand". Vreemde afmelding, want er is WEL iets aan de hand. Sterker nog, er is blijkbaar te weinig opkomst waardoor een heralarmering voor Helden noodzakelijk is...




Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2010, 00:56:31
Vreemde gang van zaken :

p2kflex
00:31:13 11-12-10GROUP-11 Ongeval KRUISSTRAAT 71 WEER WT643
1001482BRW Limburg-Noord (Weert - Dienstwisselcode)
1001912BRW Limburg-Noord (Weert - Groep-2)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert - BvD)
1001998BRW Limburg-Noord (Weert - Kazernetechniek)
p2kflex
00:32:58 11-12-10GROUP-1Ontalarmering GS GASLEK KRUISSTRAAT 71 WEER
1001482BRW Limburg-Noord (Weert - Dienstwisselcode)
1001912BRW Limburg-Noord (Weert - Groep-2)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert - BvD)
1001998BRW Limburg-Noord (Weert - Kazernetechniek)


Eerst een ongeval, dan een ontalarmering voor een gaslek. Kan gebeuren natuurlijk.

Op zich niet heel erg vreemd. Hoort zich aan als een voertuig dat tegen een gaskast is aangereden. Er hoeft ter plaatse maar een politieagent te zeggen dat er zeer zeker geen gas lekt, of misschien was het bij nader inzien helemaal geen gaskast, en dan kan men alsnog daarvoor ontalarmeren. Dit zou een verschil kunnen geven van een prio1-rit naar een prio2-rit of zelfs een complete ontalarmering.

Citaat
Tussen deze 2 alarmeringen door gebeurde ook al iets anders :

p2kflex
00:32:17 11-12-10GROUP-11 ..Buitenbrand ONBEKEND ROGG RGL743
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
p2kflex
00:34:06 11-12-10GROUP-11 Brand ROGGELSEWEG - N562 HELD HD739 N562
1000302BRW Limburg-Noord (Commandant Peel en Maas)
1001457BRW Limburg-Noord (Helden - Dienstwisselcode)
1001601BRW Limburg-Noord (Helden - Groep-1)
1001999BRW Limburg-Noord (Helden - Kazernetechniek)
p2kflex
00:34:34 11-12-10GROUP-1ontalarmering niets meer aan de hand
1001472BRW Limburg-Noord (Roggel - Dienstwisselcode)
1001761BRW Limburg-Noord (Roggel - Groep-1)
p2kflex
00:39:39 11-12-10GROUP-1HERHALING ALARMERING 1 BR BERM/AFVAL ROGGELSEWEG - N562/Rabobankr HELD N562
1000302BRW Limburg-Noord (Commandant Peel en Maas)
1001457BRW Limburg-Noord (Helden - Dienstwisselcode)
1001601BRW Limburg-Noord (Helden - Groep-1)
1001999BRW Limburg-Noord (Helden - Kazernetechniek)


Eerst wordt Roggel gealarmeerd, maar is de lokatie niet duidelijk. Vervolgens is de lokatie wel bekend en blijkt het volgens KVT voor Helden te zijn. Roggel wordt afbesteld met "niets aan de hand". Vreemde afmelding, want er is WEL iets aan de hand. Sterker nog, er is blijkbaar te weinig opkomst waardoor een heralarmering voor Helden noodzakelijk is...

Uit de meldingen kan ik niet opmaken dat het om één en dezelfde incident gaat, maar het zou best kunnen. De weg tussen Helden en Roggel is  9 kilometer lang en in Helden blijkt het uiteindelijk binnen de bebouwde kom te zijn. Anderzijds zou ik me voor kunnen stellen dat de centralist intussen heeft begrepen dat het om Helden gaat en niet om Roggel. Qua tijd is het dan logischer om Helden te doen alarmeren en Roggel te ontalarmeren want die zijn binnen twee minuten nog niet uitgerukt.
Ook de door jou aangegeven lage opkomst van Helden blijkt nergens uit. In deze regio volgt een heralamering wanneer de uitrukploeg zich niet binnen 5 minuten ingeplot heeft, maar plotten wordt pas gedaan op het moment dat het voertuig de kazerne uit rijdt. Dat er 5 minuten verstrijken vanaf de alarmering tot het moment dat de wagens de kazerne uit rijden is niets opzienbarends voor een vrijwilligerskorps waar iedereen van huis uit naar de kazerne moet komen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2010, 01:17:02
Dat er 5 minuten verstrijken vanaf de alarmering tot het moment dat de wagens de kazerne uit rijden is niets opzienbarends voor een vrijwilligerskorps waar iedereen van huis uit naar de kazerne moet komen.

Als dat niet 'opzienbarend' is, wat kan dan de reden zijn van de herhaalde oproep? Bovendien, zo groot is Helden niet en met name in de kleine kernen is men enerzijds dusdanig fanatiek en de verkeersdrukte minimaal (zeker om die tijd) dat er binnen 5 minuten toch wel een volledige bezetting moet zijn... Veel regio's hanteren een 6-minuten-regeling. Als er binnen die tijd niet is ingemeld dan wordt er conform KVT een andere post gealarmeerd. Als het -volgens jou- echt gebruikelijk is dat het zeker 5 minuten duurt dan zou de opkomst nooit binnen die 6 minuten gehaald kunnen worden (uitrukgereed inmelden).


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2010, 02:22:23
Als dat niet 'opzienbarend' is, wat kan dan de reden zijn van de herhaalde oproep? Bovendien, zo groot is Helden niet en met name in de kleine kernen is men enerzijds dusdanig fanatiek en de verkeersdrukte minimaal (zeker om die tijd) dat er binnen 5 minuten toch wel een volledige bezetting moet zijn...

Ik heb niet gezegd dat "het gebruikelijk is dat de 5 minuten worden overschreden". Ik schreef dat het niet opzienbarend was en dat is iets heel anders! En daarmee bedoel ik dat een heralarmering binnen de regio wel eens vaker voor komt. Maar jij kunt aan de hand van een heralarmering niet de conclusie trekken "(citaat:) dat er iets aan de hand is", want je weet gewoon niet wat de achterliggende reden is geweest. Misschien duurde het ditmaal net 5 minuten en twee seconden voordat men ingeplot heeft. Denk je zelf ook niet dat men op de MKB niet verder zal reageren als er na die heralarmering geen reactie komt? Als er na Helden een heralarmering voor Roggel was gekomen voor de inzet in Helden, dan pas was het vreemd geweest! Ik zie er in ieder geval niets opzienbarends in. Net zo min dat er iets gezocht moet worden achter een aantal meldingen die je betitelt als "een vreemde gang van zaken". Je kunt niet zomaar conclusies gaan trekken uit een aantal alarmeringen.

Citaat
Veel regio's hanteren een 6-minuten-regeling. Als er binnen die tijd niet is ingemeld dan wordt er conform KVT een andere post gealarmeerd. Als het -volgens jou- echt gebruikelijk is dat het zeker 5 minuten duurt dan zou de opkomst nooit binnen die 6 minuten gehaald kunnen worden (uitrukgereed inmelden).

Hier is het op 5 minuten gesteld. Als die 5 minuten standaard niet gehaald zouden worden dan zouden er allang maatregelen zijn genomen. Ik zie niet in wat je wilt zeggen met dat de zes minuten dan nooit gehaald zouden worden.
Enig idee wat je binnen één minuut allemaal kunt doen?  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2010, 10:29:21
Net zo min dat er iets gezocht moet worden achter een aantal meldingen die je betitelt als "een vreemde gang van zaken". Je kunt niet zomaar conclusies gaan trekken uit een aantal alarmeringen

Aangezien ik P2000 vanaf dag-1 monitor en alle berichten ook vanaf diezelfde dag-1 terug kan kijken, durf ik te stellen over voldoende referentiemateriaal te beschikken om zoiets vreemd te vinden. Iets vreemd vinden is dan ook een volledig persoonlijke opvatting en blijkbaar verschillen wij van mening, prima. Het blijft gewoon vreemd, dat die 2 meldingen met elkaar te maken hebben (Helden, Roggel) staat mijns inziens buiten kijf. Om vervolgens te zeggen dat er "niets aan de hand is" terwijl het in werkelijkheid voor een andere kazerne is, dat klopt gewoon niet, hoe je het ook wendt of keert. Andere regio's zeggen dan "U kunt binnen blijven", zonder verdere reden, of noemen het bij naam "het is niet voor u", of woorden van gelijke strekking.

Laat ik het even anders stellen. Stel nu dat er om wat voor reden dan ook opgeschaald wordt naar middelbrand. 10 tegen 1 dat het eerstgealarmeerde korps dan alsnog moet uitrukken. Toch vreemd, als er "niets" aan de hand was, toch?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2010, 10:56:37


Laat ik het even anders stellen. Stel nu dat er om wat voor reden dan ook opgeschaald wordt naar middelbrand. 10 tegen 1 dat het eerstgealarmeerde korps dan alsnog moet uitrukken. Toch vreemd, als er "niets" aan de hand was, toch?

Mag ik op die één inzetten? Post Panningen beschikt namelijk over twee tankautospuiten, dus zal de tweede TS wel gealarmeerd worden bij middelbrand...............!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2010, 11:08:03
Dat mag, maar wat schreef ik nu over dat archief?

01:33:10 05-11-09  1 BR INDUSTRIEGEBOUW (.N.B.: middel brand) INDUSTRIETERREIN PANNINGEN PANN HD749 KS747
16:38:34 23-08-10  1 BR INDUSTRIEGEBOUW (N.B.: middel brand) INDUSTRIETERREIN PANNINGEN PANN KS747

Steeds op het industrieterrein. Toeval of niet? Hangt blijkbaar van de lokatie af.

Zo kan ik wel meer voorbeelden noemen, maar als ik geen "10 tegen 1" had gezegd, dan had je waarschijnlijk niet reageert. Daarmee blijft de kern van mijn boodschap overeind staan; als Roggel alsnog gealarmeerd wordt dan staat dat toch erg vreemd :) Ook daarvan zijn tig voorbeelden te geven, ontalarmering omdat het een ander gebied is, foutje in de KVT, afbesteld etc. Vervolgens toch nodig na opschaling.

Ik wil niet muggenziften, maar het was de combinatie van de twee meldingen en later (of eerder?) op de dag zag ik ook zoiets, sommige dingen vallen gewoon op.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2010, 11:15:16
Mooi voorbeeldje ook weer, zelfde regio, zelfde gebied :

11:32:15 09-02-09  1 BR WONING (.Ruimte: zolder/dak/schoorst.) LORBAAN 37 GRAS HD749 VL651
                           - BRW Limburg-Noord (Commandant Helden) -
                           - BRW Limburg-Noord (Helden - Groep-1) -
                           - BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazerneploeg) -
                           - BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazernealarm) -
                           - BRW Limburg-Noord (Helden - Kazernetechniek) -

11:43:09 09-02-09  1 BR WONING (.Ruimte: zolder/dak/schoorst.) (.N.B.: middel brand) LORBAAN 37 GRAS MY748
                           - BRW Limburg-Noord (Commandant Meijel) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Blusgroep) -
                           - BRW Limburg-Noord (OvD Cluster Venlo) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Kazernetechniek) -

11:44:08 09-02-09  ontalarmering 1 BR WONING (.Ruimte: zolder/dak/schoorst.) (.N.B.: middel brand) LORBAAN 37 GRAS
                           - BRW Limburg-Noord (Commandant Meijel) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Blusgroep) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Kazernetechniek) -

11:45:17 09-02-09  1 BR WONING (.Ruimte: zolder/dak/schoorst.) (.N.B.: middel brand) LORBAAN 37 GRAS VLWAH VL663
                           - BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazerneploeg) -
                           - BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazernealarm) -

12:21:24 09-02-09  1 BR WONING (.Ruimte: zolder/dak/schoorst.) (.N.B.: grote brand) (N.B.: grote bran LORBAAN 37 GRAS VLABH VL663 MY748
                           - BRW Limburg-Noord (Commandant Meijel) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Blusgroep) -
                           - BRW Limburg-Noord (Voorlichter Venlo) -
                           - BRW Limburg-Noord (HOvD Noord) -
                           - BRW Limburg-Noord (Venlo - Kazernealarm) -
                           - BRW Limburg-Noord (Meijel - Kazernetechniek) -

Opgeschaald naar middelbrand, maar Helden was blijkbaar al met de 2e TS uitgerukt dus Meijel kon binnen blijven. Vervolgens opschaling naar grote brand en mag Meijel toch komen opdraven. Exact het voorbeeld wat ik bedoel. Staat toch vreemd als ze ont-alarmeerd waren met "niets aan de hand".

Wat ook weer apart is, is dat hetzelfde HA-chassis 2x gealarmeerd wordt voor 2 verschillende bakken. Al waren ze zo snel weer inzetbaar, dan is het toch een aardig ritje heen-en-weer :)


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2010, 12:22:59
Aangezien ik P2000 vanaf dag-1 monitor en alle berichten ook vanaf diezelfde dag-1 terug kan kijken, durf ik te stellen over voldoende referentiemateriaal te beschikken om zoiets vreemd te vinden. Iets vreemd vinden is dan ook een volledig persoonlijke opvatting en blijkbaar verschillen wij van mening, prima. Het blijft gewoon vreemd, dat die 2 meldingen met elkaar te maken hebben (Helden, Roggel) staat mijns inziens buiten kijf. Om vervolgens te zeggen dat er "niets aan de hand is" terwijl het in werkelijkheid voor een andere kazerne is, dat klopt gewoon niet, hoe je het ook wendt of keert. Andere regio's zeggen dan "U kunt binnen blijven", zonder verdere reden, of noemen het bij naam "het is niet voor u", of woorden van gelijke strekking.

Laat ik het even anders stellen. Stel nu dat er om wat voor reden dan ook opgeschaald wordt naar middelbrand. 10 tegen 1 dat het eerstgealarmeerde korps dan alsnog moet uitrukken. Toch vreemd, als er "niets" aan de hand was, toch?
Referentiemateriaal??? Je kunt helemaal geen conclusies trekken uit P2000-meldingen, laat staan over teksten die daarin zijn weergegeven. Je kunt inderdaad veronderstellen dat het een met het ander te maken heeft. Je kunt veronderstellen dat een ongeval en een gaslekkage met elkaar te maken hebben. Je kunt veronderstellen dat voor Roggel gewoon niets aan de hand was, de brand was was in het verzorgingsgebied van een andere korps. Je kunt veronderstellen dat een voorbijganger op zijn navigatieapparatuur heeft gekeken, het wegnummer zag en onder in beeld de wegbenaming en de volgende afslag, namelijk Roggel, en dat doorgaf aan de meldkamer. Tot zover is het enkel veronderstellen. Alle begrip voor. Maar om aan de hand van al jouw referentiemateriaal van die dag doodleuk melden dat er in Helden heel wat aan de hand is, namelijk een te lage bezetting, dat kun jij nergens uit concluderen aan de hand van enkel wat P2000-berichten. Jouw referentiemateriaal bestaat als het ware uit "niets". Je weet namelijk niet wat er aan de hand is, je weet niet wanneer Helden dan wel uitgerukt is (misschien wel op 0:05:02), je weet niet wat er via de mobilofoon is gezegd. Zelfs niet als ineens opgeschaald wordt want ook dan weet jij niet of het om eenzelfde melding gaat.

Voor de aardigheid: zoek de meldingen  van een ongeval op 3 december omstreeks 18:55. op de A73 eens op, alle meldingen van de brandweerkorpsen Venray en Vierlingsbeek rond dat tijdstip (Limburg-noord en Brabant-noord), plus de ambulancemeldingen. Trek daar jouw conclusies maar eens uit en mail me die via de PM. Je zou op basis van die (vergelijkbare) meldingen een heel doemscenario kunnen bedenken terwijl alles heel simpel in elkaar bleek te zitten. De enige conclusie die je kunt trekken is dat je met de P2000-meldingen geen conclusies kunt trekken.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2010, 12:25:17
Prima, je hebt gelijk. Topic is al een tijdje verplaatst dus waarschijnlijk stond je reaktie een tijdje open.
Ik laat het hierbij, we verschillen gewoon van mening en ik blijf bij de mijne.
Daarnaast trek ik geen conclusies, ik plaats kanttekeningen.