Opvallende alarmeringen

Auteur Topic: Opvallende alarmeringen  (gelezen 5829 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2010, 22:43:53
06:42:04    21-12-10 Prio 1 BLEISWIJK (BL) PKP Nieuwe Hoefweg - N209 N209 Auto te water 2230
1500393 Duikgroep Zoetermeer-Oosterheem
1500525 Lichtkrant Kazerne Zoetermeer-Oosterheem
1500395 Hulpverleningsgroep Zoetermeer-Stadshart
1500391 Kazernealarm Zoetermeer-Stadshart
1500392 Kazernealarm Zoetermeer-Oosterheem
1500010 Monitorcode Regionale Alarm Centrale Brandweer Haaglanden

Standaard is het inzetvoorstel in Haaglanden 1x TS, 2x WO, 1x RV, 1x OVD. Nu alleen een TS, maar wel de codes van de duikers en springbemanning (om HV of HW te bemannen).
Dit kwam al eerder dit jaar voor, op dezelfde weg:

18:00:42    28-04-10    Prio 1 BLEISWIJK (BL) Nieuwe Hoefweg - N209 N209 Auto te water 2210 2230
1500393 Duikgroep Zoetermeer-Oosterheem
1500525 Lichtkrant Kazerne Zoetermeer-Oosterheem
1500395 Hulpverleningsgroep Zoetermeer-Stadshart
1500391 Kazernealarm Zoetermeer-Stadshart
1500392 Kazernealarm Zoetermeer-Oosterheem
1500010 Monitorcode Regionale Alarm Centrale Brandweer Haaglanden

Hoe kan het dat er telkens 'los' gealarmeerd wordt? Handmatig invoeren door de RAC omdat het eigenlijk een andere regio (Rotterdam-Rijnmond) is?

(nee dit is niet de standaard monitor, maar op deze monitor kan ik tot 2007 terug zoeken.)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 21 december 2010, 22:51:11
Dat kan van veel dingen afhangen. Bijstand andere regio (hangt er vanaf wat het bijstandsverzoek inhoudt, maar ook van de centralist) maar het kan ook van de melding afhangen. Stel dat er een auto te water is maar het is bevestigd dat er niemand meer in zit, of hij is misschien niet volledig te water, maar slechts gedeeltelijk. Niet voor alles bestaat een standaard meldingsclassificatie en dan moet het inzetvoorstel handmatig aangepast worden (voertuigen toevoegen/verwijderen).

In dit geval is er geen andere regio gaan rijden, dus alleen een TS voor een auto te water is wel vaag, maar kan dus met de bovenstaande factoren te maken hebben. Niet elke "auto te water" is immers hetzelfde.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #12 Gepost op: 21 december 2010, 23:00:36
Het klopt wel dat beide keren de auto niet volledig te water was; maar alsnog vind ik het vreemd want je zou toch denken dat je een standaard uitrukvoorstel krijgt, en als je voertuigen weghaalt, haal je ze toch niet allemaal weg lijkt mij?

Bijstand: niet echt; Zoetermeer rijdt doorgaans bij meldingen die via 112 binnenkomen op het gedeelte van Bleiswijk ten noorden van de A12. Bij meldingen via een systeem (zoals bijv. OMS Aldi distributiecentrum op Prismalaan) rijdt Bleiswijk wel.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2010, 23:15:50
Bijstand: niet echt; Zoetermeer rijdt doorgaans bij meldingen die via 112 binnenkomen op het gedeelte van Bleiswijk ten noorden van de A12. Bij meldingen via een systeem (zoals bijv. OMS Aldi distributiecentrum op Prismalaan) rijdt Bleiswijk wel.

Dat heet voor zover ik weet altijd nog bijstand, ook al verleent Zoetermeer daar de basisbrandweerzorg. Als regio's onderling dergelijke afspraken maken dan komen de meldingen niet ineens in een andere regio binnen :) Rijnmond zal alsnog een bijstandsverzoek moeten indienen bij Haaglanden en gezien het convenant zal dat automatisch ingewilligd worden. Stel dat Oosterheem al is ingezet dan zou het zomaar kunnen dat Rijnmond alsnog zelf gaat rijden. Als ze slim zijn hebben ze dan ook alvast een inzetvoorstel klaar staan om tijdverlies te voorkomen.

Wat je bedoelt met "allemaal weghalen" is me niet duidelijk, als ze allemaal weggehaald worden dan valt er ook niet veel te alarmeren. Ik denk dat een Haaglandse centralist wel kan bevestigen dat bij een "auto te water" automatisch 1xTS 2xWO 1xRV 1xOvD hoort. Als dat steeds handmatig moet worden toegevoegd dan gaat er kostbare tijd verloren. In dit geval zijn dus alle eenheden behalve de TS uit het IV gehaald omdat een van de meldkamers (ik neem aan Rijnmond) van mening was dat 1 TS voldoende was voor dit incident.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #14 Gepost op: 21 december 2010, 23:23:49
Dat heet voor zover ik weet altijd nog bijstand, ook al verleent Zoetermeer daar de basisbrandweerzorg. Als regio's onderling dergelijke afspraken maken dan komen de meldingen niet ineens in een andere regio binnen :) Rijnmond zal alsnog een bijstandsverzoek moeten indienen bij Haaglanden en gezien het convenant zal dat automatisch ingewilligd worden. Stel dat Oosterheem al is ingezet dan zou het zomaar kunnen dat Rijnmond alsnog zelf gaat rijden. Als ze slim zijn hebben ze dan ook alvast een inzetvoorstel klaar staan om tijdverlies te voorkomen.

Wat je bedoelt met "allemaal weghalen" is me niet duidelijk, als ze allemaal weggehaald worden dan valt er ook niet veel te alarmeren. Ik denk dat een Haaglandse centralist wel kan bevestigen dat bij een "auto te water" automatisch 1xTS 2xWO 1xRV 1xOvD hoort. Als dat steeds handmatig moet worden toegevoegd dan gaat er kostbare tijd verloren. In dit geval zijn dus alle eenheden behalve de TS uit het IV gehaald omdat een van de meldkamers (ik neem aan Rijnmond) van mening was dat 1 TS voldoende was voor dit incident.

'weghalen' = 'uit het IV halen'. Ik bedoelde hetzelfde als jij, maar het kwam er ff anders uit. maar ik begrijp niet waarom de duikers en spring- en gewone bemanning van stadshart dan ook gepiept moeten worden.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2010, 23:27:27
'weghalen' = 'uit het IV halen'. Ik bedoelde hetzelfde als jij, maar het kwam er ff anders uit. maar ik begrijp niet waarom de duikers en spring- en gewone bemanning van stadshart dan ook gepiept moeten worden.

Dat is een goede, dat bevestigt namelijk mijn vermoeden van het weghalen van eenheden, aangezien ze in Zoetermeer rare dingen doen met waterongevallen en ik denk dat die codes niet allemaal zomaar te verwijderen zijn zonder dat er echt kostbare tijd verloren gaat. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat bij waterongevallen in Zoetermeer de TS en WO Oosterheem nooit samen gepiept kunnen worden. Is Oosterheem de eerste in de KVT dan loopt automatisch de code van Stadshart mee omdat zij (conform lokale afspraken) weten dat zij dan uit moeten rukken, ook al staat Oosterheem in de melding. Stel nu dat het wel een volledig inzetvoorstel was geweest, dan was de 2130 dus uitgerukt ipv de 2230, ook al staat dat niet als zodanig in de melding. Daarom lopen de codes van Stadshart mee, soort kronkel van GMS die ze op deze manier proberen op te lossen.