Spoorwegovergang dicht, Prio1 en dan ?

Auteur Topic: Spoorwegovergang dicht, Prio1 en dan ?  (gelezen 6546 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Gepost op: 12 december 2010, 13:43:29
Even een "casus".

Gistermiddag voor de spoorwegovergang aan de Gen v Heutzlaan te Baarn. Een drukke spoorwegovergang. De rode lampen gaan aan, geluidssignaal klinkt, auto's voor mij stoppen keurig. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik drie surveillanceauto's met O&G aankomen scheuren. Nummer één scheurt met een vreselijk gang, tegen het verkeer in, tussen de naar beneden bewegende spoorbomen in, schuin door de overgang. Er zit daar een behoorlijke hobbel, zijn achterwielen kwamen van de grond. Auto werd met moeite gecorrigeerd. Nummer twee, ook tegen het verkeer in, stopt keurig voor de inmiddels gesloten bomen, kijkt of er een trein aankomt en scheurt door. Nummer drie stopt, draait om en zoekt een andere route.

Het ging gelukkig allemaal goed en ik weet wat prio1 rijden is, maar hoe ver moet je gaan in situaties zoals boven omschreven. Hoe ver/kan/mag/wil je gaan ?

Ik was met stomheid geslagen ! ???




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2010, 13:47:24
Even een "casus".

Gistermiddag voor de spoorwegovergang aan de Gen v Heutzlaan te Baarn. Een drukke spoorwegovergang. De rode lampen gaan aan, geluidssignaal klinkt, auto's voor mij stoppen keurig. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik drie surveillanceauto's met O&G aankomen scheuren. Nummer één scheurt met een vreselijk gang, tegen het verkeer in, tussen de naar beneden bewegende spoorbomen in, schuin door de overgang. Er zit daar een behoorlijke hobbel, zijn achterwielen kwamen van de grond. Auto werd met moeite gecorrigeerd. Nummer twee, ook tegen het verkeer in, stopt keurig voor de inmiddels gesloten bomen, kijkt of er een trein aankomt en scheurt door. Nummer drie stopt, draait om en zoekt een andere route.

Het ging gelukkig allemaal goed en ik weet wat prio1 rijden is, maar hoe ver moet je gaan in situaties zoals boven omschreven. Hoe ver/kan/mag/wil je gaan ?

Ik was met stomheid geslagen ! ???

Een rood licht van een stoplicht valt onder het wat genegeerd mag worden voor het uitvoeren van de dienst, maar een rood licht bij een brug, of in dit geval bij een spoorwegovergang mag nooit genegeerd worden, aangezien een trein niemand voorlaat als hij met 160 km/h op een kruising af komt...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2010, 14:07:50
Als eerste zou ik het persoonlijk niet gedaan hebben maar er kan een uitzondering zijn.
Zoals nummer 1 het gedaan heeft in jou verhaal vind ik persoonlijk onverantwoord.
Zoals nummer 2 het gedaan heeft kan ik mij iets bij voorstellen omdat hij mogelijk weet hoeveel tijd er zit tussen het begin van het afsluiten van de spoorwegovergang en het daadwerkelijk passeren van een trein. Uiteraard moet hij dan ook ruim zicht gehad hebben op eventueel aankomen treinverkeer.
Zoals nummer 3 het gedaan heeft is verreweg de meest veilige manier.

Als ik het goed heb is er een landelijke richtlijn voor als een trein een spoorwegovergang nadert wanneer de lampen moeten gaan branden, de bellen gaan rinkelen en de bomen gesloten moeten zijn en de trein daadwerkelijk passeert.
Voor wat ik tot nu toe zelf heb meegemaakt is er een ontruimingsfase van tussen de 20 en 30 seconden voor dat een trein passeert.
In Castricum ken ik zelf een spoorwegovergang die bijna 1 minuut dicht is voor er een trein passeert.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2010, 14:10:44
Los van het feit dat iemand het risico durft te nemen, als bestuurder verantwoordelijk hebt voor de overige inzittenden en dat door rood licht gereden mag worden onder strikte voorwaarden, is het extreem gevaarlijk daar je tussen de gesloten bomen door moet slingeren met lage snelheid in een relatief zeer krappe ruimte.
Vergeet niet dat er in de meest gunstige omstandigheden er maximaal 30 seconden zit tussen het allereerste rode knipperende licht en de aanstormende trein.
Als je al door een dicht gaande of dichte overweg rijdt dan praat je letterlijk over seconden. Je gaat dan letterlijk de rijwind van de trein in je rug voelen of je voelt nooit meer iets, behalve je nabestaanden en de getuigen.
Gezien de manouevre en de stress (spoedassistentie o.id.)  is het niet aannemelijk dat weleens je motor af kan slaan.
M.a.w. zeer verantwoordelijk gedrag.  
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2010, 14:30:08
Het ironische is dat ik laatst zelf de politie gebeld heb, omdat de spoorwegovergang op de Generaal van Heutzlaan niet meer openging. Na 10 minuten wachten zonder dat er een trein kwam en verschillende fietsers die de gesloten bomen inmiddels al gepasseerd waren bedacht ik me dat het toch wel verstandig was even de politie te informeren...

Maar goed, dat is een ander verhaal. Die drempel/hobbel die op de overgang zit kan inderdaad echt werken als een schans, dus met een noodgang eroverheen vliegen lijkt me niet al te slim. Overigens is het wel een aardig stukje omrijden als de politie richting Amsterdamsestraatweg moest...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2010, 14:47:42
Los van het feit dat iemand het risico durft te nemen, als bestuurder verantwoordelijk hebt voor de overige inzittenden en dat door rood licht gereden mag worden onder strikte voorwaarden, is het extreem gevaarlijk daar je tussen de gesloten bomen door moet slingeren met lage snelheid in een relatief zeer krappe ruimte.
Vergeet niet dat er in de meest gunstige omstandigheden er maximaal 30 seconden zit tussen het allereerste rode knipperende licht en de aanstormende trein.
Als je al door een dicht gaande of dichte overweg rijdt dan praat je letterlijk over seconden. Je gaat dan letterlijk de rijwind van de trein in je rug voelen of je voelt nooit meer iets, behalve je nabestaanden en de getuigen.
Gezien de manouevre en de stress (spoedassistentie o.id.)  is het niet aannemelijk dat weleens je motor af kan slaan.
M.a.w. zeer ONverantwoordelijk gedrag.  
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2010, 14:55:50
Ik ken de situatie rond de spoorbomen in Baarn. Het is een zeer onoverzichtelijke situatie, dit komt deels doordat de sporen niet vlak langs elkaar lopen, maar er een tussenstuk in zit van een meter of 5/6. Dit omdat er direct naast de spoorwegovergang ook het station staat. De rijbanen zijn met een kleine verhoging in het midden van de weg gescheiden van elkaar.
Je hebt ook erg slecht zicht op de treinenloop, dit vanwege het eerder genoemde station, waar zowel stoptreinen gewoon stoppen. Maar een intercity raast daar ook nog eens langs, staat er een trein heb je daar weinig zicht op.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2010, 17:17:03
De brancherichtlijn schrijft voor dat er gewacht moet worden maar daar mag vanaf geweken worden. Ik zelf heb al regelmatig staan wachten voor een overweg. Dan maar een paar minuten later.
Maar gezien de spoed die blijkt uit het verhaal kan er hier heel goed een 'assistentie collega' aan de hand zijn en dan ga je soms net wat verder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2010, 17:19:28
Maar gezien de spoed die blijkt uit het verhaal kan er hier heel goed een 'assistentie collega' aan de hand zijn en dan ga je soms net wat verder.

Tsja, een spoorwegovergang is gewoon een no-go ... Of er nou een vliegtuig naar beneden komt of een collega ligt te rollen, een dienstauto op de voorkant van een Intercity, daar zit helemaal niemand op te wachten.

Overigens ken ik de spoorwegovergang niet, er zijn namelijk wel spoorwegovergangen waar treinen stapvoets over heen gaan (omdat zij bijvoorbeeld net een station verlaten).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2010, 17:31:35
Even een aanvulling. Ik schat dat nadat nr.2 de overgang was gepasseerd het zo'n 10 sec duurde waarna de Intercity naar Enschedé  (Komende vanaf Hilversum) langsraasde. Die kan deze collega, gezien de ligging vh station én de "bocht" die het spoor daar maakt, nooit hebben zien aankomen.

Voor de beeldvorming, er rijden per uur 4 stoptreinen 4 Intercity's en 2 "boemeltjes" over deze kruising. (Tel ik de vrachtreinen even niet mee)

Ik was toch echt even blijven wachten. Ik hoop dat deze collega's het de volgende keer ook doen !  3hj