Directeur Hofnarretje ontkent misbruik
Uitgegeven: 22 december 2010 18:22
Laatst gewijzigd: 22 december 2010 20:56
AMSTERDAM – De voormalig directeur van het kinderdagverblijf het Hofnarretje, Albert Drent, ontkent ooit kinderen te hebben misbruikt.
Dit zegt hij woensdag in een interview met het televisieprogramma EénVandaag.
"Ik ben verbijsterd over wat er is gebeurd, ik weet niet of ik dit volhoud, maar ik weet wel dat ik niks gedaan heb. Ik heb niets met kinderen gedaan, ik wist het niet van Robert en ik heb niets bij De Kameleon gedaan. Dat is gewoon niet waar", aldus Drent in zijn reactie.
''Het ene moment ben ik sterk, het andere moment moet ik huilen of voel ik me wanhopig. Dan denk ik: is alles nu voorbij in het leven? Dit is te groot voor een mens.''
Ontslag
Eerder deze week werd bekend dat Drent begin jaren negentig ontslagen is bij kinderdagverblijf De Kameleon naar aanleiding van beschuldigingen van kindermisbruik.
Over dat ontslag zegt Drent dat er bij een meisje van negen maanden vaginale afscheiding werd geconstateerd. "Dat is gemeld bij de leidinggevende en er zijn gesprekken geweest met de ouders."
"Ook is het kindje onderzocht door de huisarts, maar er is geen aangifte gedaan en ik ben nooit veroordeeld. Ik heb geen kinderen misbruikt'.
Ontoelaatbaar gedrag
Volgens Drent is zijn contract destijds met wederzijds goedvinden beëindigd. De stichting van het kinderdagverblijf, noemt als reden echter 'ontoelaatbaar gedrag'.
Drent werkte in de periode 1994-1995 acht maanden bij De Kameleon. De leiding van de toenmalige stichting heeft melding gedaan bij de GGD en aangifte gedaan bij de politie, meldt AKROS.
Dominant
Drent vertelt dat hij nooit iets heeft gemerkt van het vermeende misbruik door Robert M. Hij omschrijft de verdachte als een dominante en autoritaire man met een duidelijke eigen mening.
Daar had Drent het ook wel eens met hem over. ''Maar hij vond mij een slechte ondernemer. Hij wilde het liefst vier of vijf kinderen op een groep, waarbij hij zich helemaal op de zorg kon richten.''
De 27-jarige verdachte vertrok uit zichzelf omdat hij zich niet langer kon vinden in de werkwijze van Drent. ''Hij wilde zelf een onderneming beginnen en zou mij dan wel eens even laten zien dat het beter kon.''
Slaapfeestjes
Het Openbaar Ministerie (OM) doet bovendien onderzoek naar slaapfeestjes voor jonge kinderen die bij Drent thuis zouden zijn gehouden.
Daarover zegt Drent: ''De feestjes werden door mijn ex georganiseerd. Wanneer een kind vier werd kwamen ze op zaterdag met een groepje van vijf, zes, zeven. Ik bakte pannenkoeken en 's avonds keken we een filmpje. Ze sliepen in de logeerkamer en de volgende dag kwamen de ouders na het ontbijt. Dan hielden we vaak nog een barbecue. Er waren altijd leidsters bij. We kregen lovende reacties, de ouders vonden het geweldig.''
Robert M.
Het kinderdagverblijf is een van de crèches die betrokken zijn bij de omvangrijke Amsterdamse zedenzaak. Hoofdverdachte Robert M. wordt ervan verdacht dat hij zeker 64 kinderen seksueel heeft misbruikt. Hij werkte op diverse kinderdagverblijven en bood zich aan als oppas.
''Ik kan garanderen dat ik echt niet weet wat er is gebeurd. Ik heb echt niks met kinderen gedaan'', aldus Drent. Hij vertelde dat hij nooit iets heeft gemerkt van het vermeende misbruik door Robert M. Drent zegt kapot te zijn van wat er is gebeurd met de kinderen.
© NU.nl/Heleen Haverkort