Ik schuif niets onder tafel (denk ik)
Ik proef wel wat verschil in de interpretatie van de vraag van het OK
Ik lees de vraag cq stelling zo dat het slachtoffer geen schokbaar ritme heeft en geen schokbaar ritme krijgt in de tijd die verstrijkt tussen het aansluiten van de AED en het moment dat de ambulancebemanning het overneemt (indien het gaat om een reanimatie buiten het ziekenhuis) Ik lees althans nergens dat het niet schokbare ritme overgaat in een schokbaar ritme en ik ga daar dan ook niet vanuit. (het 'never assume' principe)
De AED zal dus alleen analyseren en niet defibrileren.
In de tijd die benodigd is voor het analyseren (en het stoppen en weer opstarten van de BLS) is er dus geen BLS en geen perfusie.
Wanneer je de AED niet zou gebruiken zou de BLS continu doorgaan en is er dus (hopelijk/mogelijk) sprake van een betere perfusie.
Het enige verschil waar in de stelling over wordt gesproken is de AED is aangesloten of de AED is niet aangesloten
(laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de AED ook aangeschakeld wordt en dat de AED instructies opgevolgd worden)
Andere verschillen worden niet genoemd en andere verschillen moet je bij de beantwoording dan ook niet meenemen, je mag of eigenlijk moet er vanuit gaan dat de andere factoren ongewijzigd zijn, zo niet dan gaat het niet meer alleen m het feit of de AED aangesloten is of niet. Kortom de BLS wordt in beide gevallen even goed of even slecht uitgevoerd. Het effect van extra vermoeidheid doordat er nu geen pauzes zijn tijdens de analyse mag uiteraard wel meegenomen worden.
Met die interpretatie van de vraag zie ik dus alleen maar nadelen voor dit specifieke slachtoffer.
Natuurlijk weet je van te voren niet of er sprake is van een schokbaar ritme of niet, daar heb je nu juist de AED voor nodig, maar daar gaat het hier in deze theoretische vraagstelling niet om.
De vraag (en ik) wil op geen enkele manier suggereren dat je de AED misschien soms beter niet kan aansluiten.
De vraag is voor mij eigenlijk: Stel dat na het aansluiten van de AED blijkt dat die niets kan doen en dat blijkt na iedere controle opnieuw, heeft het aansluiten van de AED en het herhaaldelijk stoppen van de BLS voor het slachtoffer voor analyse dan voordelen of nadelen gehad, of maakt het voor de overleving niet uit.