Fabels over de reanimatie (workshop studiedag Oranje Kruis)

Auteur Topic: Fabels over de reanimatie (workshop studiedag Oranje Kruis)  (gelezen 10981 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

ulyn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2010, 16:33:47
zou dit het antwoord kunnen zijn


ulyn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #11 Gepost op: 14 december 2010, 16:56:54
miocardcel 100%ATP -3 minutenVF- miocardcel 10% ATP -90 sec CPR miocardcel 30-40% ATP dus meer kans op slagen met het gebruik van de AED


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2010, 17:03:06
miocardcel 100%ATP -3 minutenVF- miocardcel 10% ATP -90 sec CPR miocardcel 30-40% ATP dus meer kans op slagen met het gebruik van de AED

In de stelling wordt gesproken over een niet schokbaar ritme, volgens mij komt de AED dus ook niet in actie en kun je ook niet spreken over een kans op slagen .. ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ulyn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2010, 17:09:22
na drie minuten heb geen schokbaar ritme meer omdat het atp te laag is dus door te reanimeren verhoog je het atp en zou je wel een schokbaar ritme hebben


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2010, 17:14:17
In de stelling wordt gesproken over een niet schokbaar ritme, volgens mij komt de AED dus ook niet in actie en kun je ook niet spreken over een kans op slagen .. ?

Leuke discussie hoor, maar de wijze waarop de stelling is geformuleerd, en de interpretatie daarvan, is op zich niet zinvol.  Je kan aan de buitenkant van het slachtoffer, toch niet zien of je een al dan niet schokbaar ritme hebt..  

Als een AED is aangesloten is iemand op een goede manier begonnen met een reanimatie poging..  Is er geen AED aangesloten, dan heeft misschien er niemand aan gedacht of was het toch al zinloos...

De stelling gaat al uit van randvoorwaarden, die in ieder geval niet hier zijn geformuleerd..


ulyn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2010, 17:57:35
als iemand een stilstand krijgt van de bloedsomloop door kamerfladderen na drie min een atp van 10%sluit de AED aan is dan het een schokbaar ritme?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 15 december 2010, 23:07:31
als iemand een stilstand krijgt van de bloedsomloop door kamerfladderen na drie min een atp van 10%sluit de AED aan is dan het een schokbaar ritme?

Heb je uberhaupt enig idee wat ATP is? ??? Als het na 3 minuten nog een VF is, is het schokbaar.
Arts  www.alphalog.nl


ulyn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2010, 00:07:19
het is wel te hopen dat ik weet waar ik het over heb anders zou het een beetje dom zijn dacht ik zo


Teun Schavuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #18 Gepost op: 16 december 2010, 15:34:21
Nou, leg het dan even uit, want als simpele Oranje Kruiser heb ik geen idee wat je met ATP bedoelt.
En het gaat hier toch om het doorgeven van kennis..... is het niet?  :-\


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2010, 16:08:08
Ik snap wel van ulyn met ATP bedoelt (adenosine triphosphate), dit is als het ware de brandstof van cellen. Bij VF trekken de cellen echter nog wel samen alleen doen ze dit ongecontroleerd. Zolang zij nog kunnen samentrekken hebben zij nog genoeg ATP en is het ritme dus defibrilleerbaar.

Als er een niet defibrilleerbare hartstilstand is heeft het volgens mij geen zin om een AED aan te sluiten. Het is dan zoals Jacques al zegt pure tijdsverspilling, want het apparaat gaat toch niets doen. Het probleem is dat je van te voren nooit weet of het om een defibrilleerbaar ritme gaat.

Mensen die niet weten wat ATP is zijn niet dom, maar die hebben dat nooit uitgelegd gekregen. Als iemand dan vraagt wat dat is betekend dat hij wil leren en dan kun je dat gewoon uitleggen.