Vraagje......
Iemand op leeftijd verslikt zich. Er wordt heimlich toegepast maar lukt niet.
Slachtoffer raakt bewusteloos. Protocol zegt.......start thorax massage en probeer te beademen.
Slachtoffer heeft een niet reanimatie verklaring, wat ga je doen, toch thorax massage of helemaal niets?
Wat mij altijd weer verbaast bij dit soort vragen, is dat men blijkbaar een pasklaar antwoord of oplossing denkt te krijgen op een zeer complex vraagstuk wat feitelijk niet of juist zeer makkelijk te beantwoorden is.
Heel kort door de bocht: als deze specifieke situatie zich voordoet, dus als je zeker weet dat het "maar" om een verslikking gaat en je hebt de kennis en vaardigheden er iets aan te doen, ga je dan twijfelen of ga je dan met jezelf een hele discussie aan over de ethische voors en tegens van toraxcompressies bij iemand die aan het stikken is en een NR verklaring heeft en waarbij direct ingegrepen moet en kan worden? Als je dat zou doen, op dat specifieke moment, dan ben je mijner inziens niet zo'n goede hulpverlener. En het makkelijke antwoord lijkt mij dan ook: ingrijpen en handelen.
In een later stadium, als de ademweg niet vrijgemaakt kan worden, de patiënt nier meer ademt, blauw wordt of is, geen hartslag meer heeft en er hopelijk al andere hulpverleners onderweg of ter plaatse zijn, dan is er misschien een moment om te evalueren of het nog zin heeft om door te gaan met de NR "in het achterhoofd".
Hoe vaak heb je deze situatie al meegemaakt? 30 keer, 50 keer? Dit is cynisch bedoeld (zeg het er maar bij, de lontjes hier zijn vrij kort) maar wat ik er mee wil zeggen is dat het een situatie is die zeer zelden voorkomt. Het heeft dan ook geen zin er heel uitgebreid over na te denken.....