Verslikking

Auteur Topic: Verslikking  (gelezen 9989 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 23 december 2010, 14:34:17
Ik heb het dillema "is het opheffen van een ademwegobstructie een reanimatie handeling" aan de NRR voorgelegd en hen gevraagd wat dit betekent in geval van een ademwegobstructie bij iemand met een NR verklaring.
Het zou me niet verbazen wanneer men aangeeft dat de definitie van de NRR toch anders uitgelegd of bijgesteld moet worden.
Het is natuurlijk een beetje een academische discussie, maar ja als we die dan toch voeren laten we dan de deskundigen er ook maar bij betrekken

Het zou mogelijk kunnen zijn dat de definitie van Niet Reanimatie-verklaring eigenlijk wat te onhandig is geformuleerd is...

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 24 december 2010, 18:50:27
Ik ben benieuwd naar het antwoord van de NRR.

Ik ook....

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 24 december 2010, 18:51:13
Voorlopig geven ze nog even "niet thuis"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #23 Gepost op: 24 december 2010, 23:32:16
Verbaast me eigenlijk niets dat ze nog niet thuis geven.
Ik heb ze ook wel eens een vraag gesteld en toen kreeg ik als antwoord "dat moet je aan je EHBO instructeur vragen".  98uiye

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 24 december 2010, 23:37:52
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig zaken voorgelegd heb aan het OK of de NRR maar steeds netjes antwoord gekregen.
Ik neem maar aan dat het met de feestdagen te maken heeft.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

tucker

• Junior gebruiker
  • **
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #25 Gepost op: 30 december 2010, 20:23:06
Als ik het goed begrepen heb, uit discussies die ik van helaas zeer dichtbij heb meegemaakt, komt vooral naar voren dat een NR verklaring opgesteld wordt om verdere aftakeling te voorkomen. Net zoals bij een euthenasieverklaring geeft de patiënt aan niet met de gevolgen van een reanimatie kan leven en dus wenst te sterven moest de situatie zich voordoen.
Gevolgen: gebroken ribben, opname, etcetera met in het ergste geval aftakelen tot een kasplantje.

Even ervanuit gaande dat jij als hulpverlener het juiste medische niveau hebt om die beslissing te maken:
Volgens mij, maar ik ben nog een leek, moet je niet zozeer de inschatting maken òf je aan het reanimeren bent maar of je de wens van de patiënt respecteert met jouw handelen.
Ook ik wacht de reactie van de NRR af, ben erg benieuwd óf en zo ja, welk standpunt zij innemen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2011, 20:28:55
Ik heb van de NRR onderstaande reactie ontvangen:

Geachte heer Schenk,

Dank voor u email. Het heeft de WR veel tijd gekost een definitie op te stellen voor het begrip reanimatie. En ook die definitie is inderdaad weer voor discussie vatbaar. Wat wel en niet met deze definitie wordt bedoeld in het kader van de niet reanimeren penning kunt u vinden in de folder van de NvvE.
Want naast de twee zaken die u hieronder noemt, zijn er nog meer situaties denkbaar waar met een kleine ingreep iemand gered kan worden zonder dat sprake is van het geven van borstcompressies en beademingen.

De folder kunt u vinden op www.nvve.nl

Kortom, de NRR geeft aan dat er meerdere interpretaties/definities van de term reanimatie bestaan en dat hun definitie niet de definitie is die gebruikt moet worden bij de afweging om wel of niet te starten met een reanimatie bij aanwezigheid van een Niet Reanimatie Verklaring.
Beetje vreemd standpunt is het wel maar goed ....

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2011, 21:32:04
Dit ooit van redelijk dichtbij meegemaakt. Een collega op de verpleegafdeling hielp een patiënt met het eten van een appeltje, waarop de patiënt zich verslikt. Patiënt heeft vanwege zijn situatie een NR-beleid. Heimlich lukt niet en met het gealarmeerde reanimatieteam wordt de reanimatie opgestart, waarbij ook geprobeerd wordt alsnog het stukje appel te verwijderen. Pas na geruime tijd heeft men de reanimatie gestaakt, toen duidelijk werd dat het stukje appel zich niet niet verwijderen en zuurstofvoorziening te lang een probleem was geweest.

Heb bijna een identieke situatie ook meegemaakt. Was een regelrechte horror-doodsoorzaak.
In de situatie zoals ik die heb meegemaakt is nog geprobeerd uit te zuigen, etc. (patiënt werd geholpen met eten en verslikte zich).
Met een minuut of 4 was de patiënt al overleden.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2011, 01:59:26
Klein zijsprongetje....

Kan iemand mij eens uitleggen waarom thoraxcompressie bij verstikking nou precies kan helpen?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2011, 02:07:46
Klein zijsprongetje....

Kan iemand mij eens uitleggen waarom thoraxcompressie bij verstikking nou precies kan helpen?
Is het niet zo dat thoraxcompressie de enige manier is om een hoeveelheid lucht van binnen naar buiten door de trachea te krijgen en zo van binnenuit het blokkerende voorwerp eruit te persen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..