Tientallen huizen ontruimd na brand in TilburgTILBURG - Tientallen mensen hebben maandagnacht hun woning in Tilburg moeten verlaten door een grote brand in een paar loodsen nabij het Rosmolenplein. Het sein brand meester is om zes uur gegeven. Bij de brand raakte niemand gewond.
De brand werd iets voor half twee 's nachts gemeld en al snel werd duidelijk dat het een zeer grote brand betrof. In de loodsen zat houtopslag Jongeneel en een garagebedrijf. De brandweer moest met een man of honderd in actie komen om de brand te bestrijden.
Asbest vrijgekomen
Omdat bij de brand asbest is vrijgekomen, kunnen de geëvacueerde buurtbewoners voorlopig niet naar huis. Speciale onderzoeksteams zijn nu op straat aan het onderzoeken of het veilig is op straat. Ze verwachten rond negen uur een eerste inschatting te kunnen maken van het risico. Tot die tijd moet iedereen in de buurt binnen blijven en ramen en deuren gesloten houden. Ook twee basisscholen en een kinderopvang in de wijk blijven daarom dicht.
Paniek
De geëvacueerde bewoners blijven opvallend rustig onder de situatie. Een bewoner vertelde dat er wel sprake van paniek was kort na het uitbreken van de brand: "Ik zag een oranje gloed en riep tegen mijn vrouw ‘eruit, eruit’. Je laat alles achter." Een bewoonster voegde daaraan toe: "Ik ben snel het huis uit gegaan en heb de deur achter me dichtgetrokken. De sleutel heb ik aan de binnenkant laten zitten."
In een hotel
Veertig tot vijftig mensen zijn daarom ondergebracht in een hotel in de binnenstad. Anderen hebben zelf onderdak geregeld. Burgemeester Noordanus verwacht dat het nablussen nog bijna de hele dag gaat duren.
Verkeersoverlast
De brandweer heeft voor watertransport de Besterdring, de Molenstraat en de Enschotsestraat samen met de Ringbaan Oost afgesloten. Op de Ringbaan Oost wordt de hele dag dan ook zware verkeershinder verwacht. Burgemeester Noordanus raadt automobilisten dan ook aan die wegen te mijden.
Omroep Brabant zendt dinsdagmorgen een extra nieuwsuitzending uit over de brand vanaf kwart over acht.
De gemeente Tilburg houdt op haar website een pagina bij met informatie.
Foto's: Toby de Kort
Bron:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1473561033/Tientallen+huizen+ontruimd+na+brand+in+Tilburg.aspx